به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۲۱، ۱۳۹۵

مخالفت روسیه با قضاوت ترامپ درباره ایران



به‌گزارش رویترز، پسکوف روز دوشنبه ۶ فوریه / ۱۸ بهمن در نشست رسانه‌ای خود ضمن اعلام این موضوع، گفت: 

«روسیه روابط دوستانه‌ای با ایران دارد. ما در بسیاری زمینه‌های مشترک همکاری می‌کنیم، قدر روابط تجاری خود را می‌دانیم و امیدواریم این روابط تعمیق یابند.»



او افزود: «بر کسی پوشیده نیست که مسکو و واشنگتن مواضع مخالفی در بسیاری از مسائل بین‌المللی دارند. اما این به‌منزله مانعی در برقراری روابط سالم و عملی متقابل و سودمند بین روسیه و ایالات متحده نیست.»
دونالد ترامپ یکشنبه ۵ فوریه / ۱۷ بهمن در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز در توضیح تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی گفت ایران گستاخ‌تر شده و به آمریکا «بی‌احترامی» می‌کند. او گفت که تحریم‌های تازه علیه اشخاص و شرکت‌هایی که با برنامه موشکی ایران ارتباط دارند، اولین فشار به ایران است و فشارها افزایش خواهند یافت.
وزارت دارایی آمریکا روز جمعه ۳ فوریه / ۱۵ بهمن بر روی سایت اینترنتی خود اعلام کرد که ۱۳ فرد و ۱۲ شرکت و مؤسسه که با برنامه موشکی ایران در ارتباط بودند مورد تحریم قرار گرفتند.
خبرگزاری ریا نووستی روسیه نیز به‌نقل از لوان جاگاریان، سفیر مسکو در تهران اعلام کرد که روسیه نگران تشدید تنش بین آمریکا و ایران است و در راه کاهش این تنش تلاش خواهد کرد.
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه هم گفته است تمایل آمریکا برای مذاکره دوباره در مورد توافق هسته‌ای ژنو با ایران مخاطره‌آمیز است.
ریابکوف در گفت‌وگویی با خبرگزاری اینترفاکس خطاب به آمریکا گفت: «سعی نکنید چیزی که هنوز شکسته نشده تعمیر کنید.»
توافق هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ شامل آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان روز ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ / ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ در وین به امضای طرفین رسید. بر اساس این توافق، از یک سو محدودیت‌های شدید بر برنامه هسته‌ای تهران اعمال می‌شود و از سوی دیگر تحریم‌های چندجانبه علیه ایران کاهش یافته یا لغو خواهند شد.
ریابکوف همچنین خواهان ترمیم روابط و تماس مستقیم وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی روسیه و آمریکا شد. این دو کشور از بحران اوکراین در سال ۲۰۱۴ تاکنون روابط سرد و تیره‌ای داشتند.
رادیو زمانه