به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، بهمن ۲۶، ۱۳۹۵

آمریکا معاون رئیس جمهوری ونزوئلا را تحریم کرد

طارق العیسمی لبنانی
 وزارت خزاته‌داری آمریکا طارق العیسمی، معاون رئیس جمهوری ونزوئلا را به اتهام قاچاق کوکائین در فهرست تحریم‌ها قرار داده و حساب‌های بانکی او را مسدود کرده است.

نیکلاوس مادورا، رئیس جمهوری ونزوئلا دسامبر ۲۰۱۶ طارق العیسمی را که در دوران ریاست جمهوری هوگو چاوز تصدی بر وزارت کشور ونزوئلا را به عهده داشت، به عنوان معاون اجرایی خود منصوب کرد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا اما العیسمی را اکنون در فهرست تحریم‌هایش قرار داده است. حساب‌های بانکی او مسدود شده و تجارت با او هم جایز نیست.
دولت دونالد ترامپ ظاهراً مدارکی به دست آورده که نشان می‌دهد معاون ۴۲ ساله رئیس جمهوری ونزوئلا بخشی از قاچاق کوکائین از مکزیک به ایالات متحده آمریکا را سازماندهی می‌کند. علاوه بر این وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید طارق العیسمی در قاچاق مواد مخدر در ونزوئلا هم دست دارد.
طارق العیسمی به عنوان یک سیاستمدار بی‌رحم شهرت دارد. از مدت‌ها پیش از آنکه وزارت خزانه‌داری آمریکا او را به اتهام قاچاق و همکاری با حزب‌الله لبنان تحریم کند، شایعاتی درباره مشارکت او در قاچاق کوکائین وجود داشت.

رفت و آمد حزب‌الله و گروه‌های ایرانی با گذرنامه‌ ونزوئلایی

«الشرق الاوسط» ژانویه سال جاری گزارش داده بود که دستگاه‌های اطلاعاتی کانادا و بلغارستان، اخیرا رفت‌وآمدهای شهروندانی عربی‌تبار به ویژه لبنانی و همچنین ایرانی را رصد کرده‌اند که گذرنامه‌های ونزوئلایی دارند و با استفاده از آن در چند کشور به ویژه ایالات متحده و کشورهای آمریکای لاتین رفت و آمد می‌کنند.
آنتونی داکین وزیر کشور پیشین ونزوئلا که هم‌اکنون در ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کند، گفته است: «ونزوئلا به مرکزی برای اعطای گذرنامه به گروه‌های ایرانی و اعضایی از حزب‌الله لبنان تبدیل شده که هدف از این اقدام، رفت و آمد آزادانه آن‌ها است.»
سایت ویکی‌لیکس هم اسنادی منتشر کرده بود که نشان می‌داد اعضای حزب‌الله لبنان و برخی از ایرانی‌ها با گذرنامه ونزوئلایی آزادانه رفت و آمد می‌کنند.
آژانس خدمات مرزی کانادا هم با انتشار گزارش جداگانه‌ای از رفت و آمد آزادانه برخی از شهروندان ایرانی با گذرنامه ونزوئلایی خبر داده بود. بنا بر این گزارش‌ها، رفت و آمد اعضای حزب‌الله لبنان و برخی از اتباع ایرانی با گذرنامه ونزوئلایی بعد از سفر محمود احمدی‌نژاد به ونزوئلا آغاز شده است. در آن زمان طارق العیسمی تصدی وزارت کشور ونزوئلا را به عهده داشت.
طارق العیسمی لبنانی و سوری‌تبار است. اپوزیسیون ونزوئلا به خاطر کمبود مواد غذایی و بحران ژرف اقتصادی خواهان برکناری نیکلاوس مادورا شده است. با برکناری مادورا، تا انتخابات بعدی، العیسمی جانشین او خواهد شد.
طارق العیسمی اتهامات وزارت وزارت خزانه‌داری آمریکا را رد کرده است.
علاه بر العیسمی، سامارک لوپز بلو، مدیر یک شرکت نفتی عظیم در ونزوئلا نیز به خاطر روابط تنگاتنگ تجاری با العیسمی در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که تحریم معاون رئیس جمهوری ونزوئلا و شرکت نفتی یاد شده به هیچ‌وجه «سیاسی» نیست، بلکه صرفاً به خاطر مبارزه با قاچاق مواد مخدر اعمال شده است.
در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد روابط ایران و ونزوئلا استحکام پیدا کرد و دو کشور قراردادهایی در زمینه‌های نفت و گاز و نساجی و مسکن امضاء کردند.

رادیو زمانه