به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۰۱، ۱۳۹۵

آبادان به‌خاطر گرد و غبار تعطیل شد


پس از لغو پروازهای فرودگاه آبادان به دلیل کاهش دید افقی، مدارس و ادارات شهر نیز تعطیل شدند. میزان ذرات معلق در شهر ۱۲ برابر سطح مجاز اعلام شده و شعاع دید به ۸۰۰ متر رسیده است.

عامر کعبی، نماینده آبادان در مجلس می‌گوید مردم این شهر به خاطر مشکلات ناشی از گرد و غبار، امکان خروج از خانه‌های خود را ندارند.
روز شنبه ۳۰ بهمن (۱۸ فوریه)، مدارس و مراکز آموزشی ۱۲ شهرستان در خوزستان، به دلیل وقوع گرد و غبار تعطیل شدند. ادارات آبادان در این روز تنها تا  ساعت ۱۲ ظهر باز بودند.
در این روز، میزان ذرات معلق در هوا در آبادان، هزار و ۷۹۰ میکروگرم بر متر مکعب اعلام شد. مدیرکل هواشناسی خوزستان، کورش بهادری اعلام کرد که صبح شنبه شعاع دید در اهواز ۷۰۰، خرمشهر ۵۰۰ و آبادان و شوش ۸۰۰ متر است اما ممکن است در اهواز این شعاع به ۲۰۰ متر کاهش یابد.
بهادری عنوان کرده که گرد و غبار با منشا کشور عراق، تا ساعات دیگر بقیه نقاط خوزستان را در بر می‌گیرد و تا بعدازظهر شنبه ادامه خواهد داشت.
روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان می‌گوید میزان ذرات معلق در اهواز هزار و ۹، در شادگان هزار و ۱۲۱ و در خرمشهر هزار و ۶۷۰  میکروگرم بر مترمعکب است.
یک هفته پیش، برق‌رسانی به ۱۱ شهر خوزستان بر اثر گرد و غبار شدید و رطوبت بسیار بالا متوقف شد. پس از آن پمپ‌های آب تصفیه‌خانه‌ها و چاه‌های تامین آب شرب نیز از کار افتادند و استان در خاموشی و بی‌آبی فرو رفت.
خبرگزاری ایسنا به نقل از عامر کعبی، نماینده آبادان می‌نویسد با وجود برگزاری جلساتی از سوی مجمع نمایندگان استان خوزستان با وزیران جهاد سازندگی و نیرو، هنوز اقدامی برای حل مشکلات مردم منطقه صورت نگرفته است.
این در حالی است که از سفر حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو همراه با شماری از مدیران ارشد این وزارتخانه به خوزستان یک هفته می‌گذرد. نمایندگان پیشین خوزستان در مجلس خواهان استعفای وزیر نیرو شده‌اند.
عباس پاپی‌زاده، نماینده دزفول در مجلس پیش‌تر گفته که وضعیت آلودگی آب و هوا در استان خوزستان منجر به افزایش بیماری‌های پوستی و تنفسی شده به طوری که گاهی روزانه ۲۰ هزار نفر راهی بیمارستان‌هایی می‌شوند که توان و ظرفیت پذیرش آنها را ندارند.
کولاک و سیلاب در شرق ایران
تعطیلی آبادان و بحران ریزگردها در خوزستان در حالی است که مناطق شرقی ایران درگیر کولاک برف و سیلاب هستند و زندگی در بسیاری از روستاهای فارس، بوشهر، کردستان، کرمان، آذربایجان شرقی و غربی، مختل شده است. خطر شکسته شدن سد بزرگ سلمان فارسی در جهرم بالاست اما روز جمعه اخبار مربوط به در هم ریختن این سد چند مرتبه تکذیب شد.
روزنامه شرق در گزارشی می‌پرسد، اگر چنین فاجعه‌ای برای سد جهرم روی دهد، آیا آمادگی برای مدیریت بحران به اندازه کافی هست یا مصیبتی مشابه ساختمان پلاسکوی تهران در انتظار منطقه خواهد بود؟
علیرضا صحراییان، فرماندار جهرم گفته است: «این سد با یک میلیارد متر مکعب ذخیره، از نظر استحکام از مستحکم‌ترین سدهای کشور است.» 
دویچه وله