به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۰۹، ۱۳۹۵

نظمی که فروریخت

ترامپ در بروز جنگ جهانی سوم نقش دارد.
کاریکاتور « ترامپ، مرد غارنشین»

«روبرت کاگان»، پژوهشگر ارشد مؤسسه بروکینگز درباره دونالد ترامپ و تأثیر ریاست‌جمهوری او بر عرصه داخلی آمریکا و مسائل بین‌المللی به «سی‌ان‌ان» گفت: تاریخ نشان خواهد داد که نظم جهانی فروریخته است و ترامپ در بروز جنگ جهانی سوم نقش دارد.

کاگان افزود: ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بر احزاب پوپولیستی در اروپا تأثیر گذاشته و وی به دنبال کسب اعتبار برای موقعیت خود است. پژوهشگر مؤسسه بروکینگز اضافه کرد: ترامپ خواستار تقویت احزاب و گروه‌های ضدمهاجرتی و ناسیونالیست در اروپاست تا موجب تقویت موقعیت او در آمریکا شود.

کاگان درباره خطر ابراز وجود گروه‌ها و احزاب پوپولیستی در اروپا گفت: این خطر پیش از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ وجود داشت، اما برگزیت و پیروزی ترامپ موجب تشدید فعالیت این جنبش‌ها در اروپا شد.

او درباره تصمیم‌گیری‌های سیاسی ترامپ گفت: ترامپ تلاش خواهد کرد موضع محتاطی در همه زمینه‌ها در پیش گیرد، اما اینکه درنهایت به کدام‌سو خواهد رفت، مشخص نیست. سخنان و تصمیم‌گیری‌های ترامپ حتما بر سیاست خارجی آمریکا و منافع این کشور که در ٦٠ سال گذشته به آن پرداخته شده است، تأثیر خواهد گذاشت.

کاگان در ادامه گفت‌وگو با این رسانه آمریکایی گفت: ترامپ ممکن است در حرکت به‌سوی جنگ جهانی تأثیرگذار باشد یا موجب تسریع این خطر شود.

او افزود: بحث اساسی در این زمینه این است که دو قدرت «تجدیدنظرطلب» چین و روسیه از وضعیت بین‌المللی ناراضی هستند. این دو معتقدند که باید از قدرت و موقعیت بیشتر و بالاتری برخوردار باشند و مناطقی که در حیطه آنها قرار دارد را تحت کنترل خود داشته باشند.

پژوهشگر بروکینگز گفت: چین خواهان (تسلط بر) شرق آسیا و روسیه خواهان تسلط بر شرق و مرکز اروپاست. آنها آمریکا و غرب را مانع عمده‌ای در این زمینه می‌بینند. از سوی دیگر غرب نیز اعتمادبه‌نفس خود را از دست داده و نمی‌خواهد نقش کنونی در عرصه بین‌الملل را ایفا کند. آمریکا هم دچار همین شرایط است. 

 کاگان تأکید کرد: 
دو مسیر جهت‌دار در صحنه بین‌المللی وجود دارد و از لحاظ تاریخی، زمانی که این دو خط با یکدیگر تقابل پیدا کنند، آنگاه بحران به وجود خواهد آمد و نظم جهانی از بین خواهد رفت و این چیزی است که من نگران آن هستم. شاید در یک‌سال آینده این اتفاق نیفتد، اما معلوم نیست در پنج یا ١٠ سال آینده به این‌سو برویم. بسیار دشوار است که بتوان آن را پیش‌بینی کرد. این کارشناس در پایان گفت: آمریکایی‌ها نباید آنچه را که خود ساخته‌اند، نابود کنند.

شرق