به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اسفند ۰۴، ۱۳۹۵

در اهميت سالگرد يك ثبت جهاني

 نوروز مهم است 

ميراث فرهنگي كه ملموس باشد و ثبت شده؛ شرايطي مشخص و ثابت دارد. 
مكان جغرافيايي آن مشخص است، قوانين داخلي و بين‌المللي درباره آن واضح است و همه‌چيز با توجه به آنچه كه ثبت شده و ديده مي‌شود، قابل پيگيري و دسترسي است. اما وقتي با ميراث فرهنگي ناملموس روبه‌رو هستيم، ثبت رسمي اين ميراث وجهي مهم‌تر پيدا مي‌كند. چرا كه ميراث ناملموس به دليل نداشتن مكان و جغرافيايي ثابت و در دسترس فيزيكي نبودن، به شرايط ويژه‌اي براي مراقبت و نگهداري نيازمند است. 
بايد به شكل رسمي ثبت شود، قوانين و آيين‌ها و آنچه كه هست دقيق و واضح توضيح داده شود و با آموزش مستقيم و غيرمستقيم، مفاهيمش از نسلي به نسل ديگر منتقل شود. به همين دليل ثبت رسمي يك آيين فرهنگي، به عنوان ميراث ناملموس، براي فراگيري اين ميراث اهميت ويژه‌اي دارد و با ثبت اين آيين بار ديگر معرفي مي‌شود.


نوروز يكي از مهم‌ترين ميراث‌هاي فرهنگي ناملموس ما ايراني‌ها است. ميراثي كه در خود پيام‌هاي بزرگي براي حفاظت از محيط‌زيست، صلح و مبارزه با خشونت دارد. نوروز ما را به هم‌زيستي و هم‌گرايي ملي و جهاني دعوت مي‌كند و در ستايش اخلاق و معرفت انساني است. چنين ميراثي با چنين ويژگي‌هايي نياز اصلي اين روزهاي همه مردم جهان است. دعوت به صلح، حفاظت از محيط‌زيست، نه به خشونت و هم‌زيستي و... همه مفاهيمي است كه اين روزها مدام توسط متفكران و انديشمندان تكرار مي‌شود و نوروز در ذات خود اين مفاهيم را زنده نگاه داشته. 
به همين دليل زماني كه نوروز ثبت جهاني شد و كشورهاي ديگر هم كه اين رسم كهنه را در خود داشتند، آن را رسمي برگزار كردند، نمايشي از يك اشتراك مهم با فرهنگ ايرانيان به جهان ارايه كردند. 

ارزش نوروز در اين مفاهيم ارزشمند و هم‌دلي كه ميان وارثانش به وجود آورده، ارزشي بزرگ و جهاني است كه با ثبت بين‌المللي آن، بارديگر به جهانيان معرفي شده و براي نسل‌هاي آينده نيز، به جا مي‌ماند. اينچنين است كه مي‌توانيم بگوييم سالگرد ثبت نوروز در يونسكو، روز مهمي است و نوروز روزي مهم‌تر.

احمد محيط طباطبايي