به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۲۸، ۱۳۹۵

احتمال اعدام احمد رضا جلالی در ایران

دکتر احمد رضا جلالی با همسر و فرزندش 

احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی که از ۱۰ ماه پیش در تهران بازداشت شده و زندانی‌ست، به اعدام محکوم شده است. او ساکن سوئد بوده است. ویدا مهران‌نیا، همسر دکتر جلالی در گفت‌و‌گو با رادیو زمانه خبر محکومیت او به اعدام را تأیید می‌کند.
خانم مهران‌نیا می‌گوید که روز سه‌شنبه هفته گذشته (۳۱ ژانویه)، پس از انتقال همسرش از بند هفت به بند ۲۰۹ زندان اوین، او ملاقاتی با قاضی {ابوالقاسم}صلواتی داشته و در این ملاقات قاضی صلواتی پس از خواندن کیفرخواست به او گفته است که حکم همان اعدام است و او به اعدام محکوم خواهد شد.
به گفته همسر آقای جلالی، قاضی صلواتی در این دیدار همچنین از او خواسته است که به اعتصاب غذای خود پایان دهد که این درخواست از سوی او رد شده است.
همچنین روز دو‌شنبه ۶ فوریه/ ۱۸ بهمن، کارولین پاولس، مدیر دانشگاه بروکسل که دکتر احمدرضا جلالی با آن همکاری داشته، گفته است که او به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شده و قرار است تا دو هفته دیگر این حکم اجرا شود.
بخش فارسی رادیو فرانسه این خبر را منتشر کرده و به نقل از برخی همکاران او نوشته است که احتمالاً دستگیری آقای جلالی با تماس‌های بین‌المللی او مانند تماسش با دانشمندان اسرائیلی بی‌ارتباط نبوده است.
احمدرضا جلالی از ۲۶ دسامبر سال گذشته میلادی در اعتراض به وضعیت خود و فشارهای وارده و نیز عدم دسترسی مناسب و به موقع به وکیل خود، در اعتصاب غذا بوده است.
همسر او در این‌باره به رادیو زمانه می‌گوید: «از زمان شروع اعتصاب غذا تا سه‌شنبه هفته پیش احمد‌رضا ۲۰ کیلو وزن کم کرده بود و از هفته گذشته هم پس از اعلام حکم اعدامش از سوی قاضی صلواتی ما هیچ خبری از وضعیت روحی و جسمی او نداریم چون هیچ تماسی با ما یا دیگر اعضای خانواده‌اش در ایران نداشته است.»
اتهام احمدرضا جلالی به درستی روشن نیست اما به گفته همسرش «همکاری با دولت متخاصم» به او تفهیم شده است: «اتهامی که به او گفته‌اند همکاری با دولت متخاصم است، البته بازجوها در زمان بازجویی به او گفته‌اند چون با ما همکاری نمی‌کنی به تو اتهام محاربه می‌زنیم.»
محمود علیزاده طباطبایی، وکیل احمد‌رضا جلالی نیز مدتی پیش به رسانه‌ها گفته بود که موکلش دارای پرونده امنیتی‌ست.
ویدا مهران‌نیا اما در این‌باره به رادیو زمانه می‌گوید: «احمدرضا و ما به هیچ وجه اتهام همکاری با دولت متخاصم را قبول نداریم.»
دسترسی احمد‌رضا جلالی به وکیل محدود بوده و به گفته همسرش، وکیل از دسترسی به پرونده و محتوای آن منع شده است، هر چند که در برخی جلسات بازجویی شرکت داشته است. با این حال بنا به گفته‌های خانم مهران‌نیا، قاضی صلواتی به او گفته که وکیلش از جانب دادگاه مورد قبول نبوده و او باید وکیلش را عوض کند.
همسر احمد‌رضا جلالی با اذعان به تلاش‌ها و همکاری‌های دولت‌های سوئد، ایتالیا و بلژیک و نیز مقام‌های اتحادیه اروپا برای آزادی همسرش ابراز امیدواری کرده است که در سفر آتی استفان لون، نخست وزیر سوئد به ایران، برای آزادی این پزشک ایرانی مقیم سوئد تلاش شود.
رادیو زمانه

ایتالیا نگرانی خود را دربارۀ سرنوشت پزشک ایرانی احمدرضا جلالی اعلام کرد 

وزارت امور خارجۀ ایتالیا با انتشار بیانیه ای نگرانی عمیق این کشور را نسبت به سرنوشت پزشک و پژوهشگر ایرانی احمدرضا جلالی اعلام کرد که در ایران به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شده است. وزارت امور خارجۀ ایتالیا تأکید کرده است که این کشور به محض آگاهی از دستگیری، اتهام و حکم اعدام آقای احمدرضا جلالی نگرانی عمیق خود را رسماً به اطلاع رهبران جمهوری اسلامی رسانده است.
احمدرضا جلالی پزشک پژوهشگر ایرانی در شماری از دانشگاه ها و مراکز علمی اروپایی از جمله در دانشگاه "پییه مونت شرقی" ایتالیا فعالیت داشته است. وزارت امور خارجۀ ایتالیا ابراز امیدواری کرده است که احمدرضا جلالی هر چه سریعتر آزادی خود را بازیابد و به آغوش خانواده اش بازگردد و فعالیت های علمی اش را ازسربگیرد.
به نوشتۀ جراید ایتالیایی، احمد رضا جلالی در ٢۵ آوریل گذشته برای شرکت در یک کنفرانس به تهران سفر کرد، ولی از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران دستگیر و به زندان اوین منتقل شد.
همسر احمدرضا جلالی که به همراه فرزندش در استکهلم زندگی می کند به جراید ایتالیایی گفته است که پژوهشگر ایرانی به اتهام "همکاری با دولت های دشمن" جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شده است. او گفته است که احمدرضا جلالی به مدت سه ماه در سلول انفرادی نگه داری شده و وضعیت جسمانی او در نتیجۀ اعتصاب غذاهای مکرر رو به وخامت گذاشته است.
احمدرضا جلالی در سال های ۲۰۱۵-۲۰۱۲ در دانشگاه ایتالیایی "پییه مونت شرقی" کار کرده است. او همچنین در دانشگاه علوم پزشکی بلژیک فعالیت داشته است. دولت تهران به مقامات ایتالیا گفته است که تحقیق در مورد احمدرضا جلالی ادامه دارد و هنوز هیچ حکمی دربارۀ وی صادر نشده است.
مقامات سوئد و بلژیک نیز پیش از این نگرانی خود را نسبت به سرنوشت احمدرضا جلالی اعلام کرده و خواستار آزادی او شده اند. نخست وزیر سوئد در سفر اخیرش به تهران در مورد وضعیت آقای جلالی با رهبران جمهوری اسلامی ایران گفتگو کرد.
رادیو فرانسه