به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۲۳، ۱۳۹۵

دعوا در ملأ عام

چالش‌هاي ديپلماتيك ترامپ با سران جهان افزايش يافت

دونالد ترامپ به سرعت به سمت غيرديپلماتيك‌ترين و غير‌قابل پيش‌بيني‌ترين رهبر جهان پيش مي‌رود. او در طول يك هفته گذشته دو تماس تلفني جنجالي با رييس‌جمهوري مكزيك، آلمان و به خصوص استراليا يكي از متحدان قديمي ايالات متحده داشت كه نشان داد تا چه حد روابط مي‌تواند حتي با متحدان قديمي دولت امريكا در دوره دونالد ترامپ شكننده باشد. در طول مبارزات انتخاباتي دونالد ترامپ اخلاق غير قابل پيش‌بيني بودن خود را نشان داده بود كه هرچند در آن دوران اين اقدام مورد تشويق هواداران او قرار مي‌گرفت، اما ادامه اين روند ترامپ در اداره كشور موجب شده بسياري از نقاط جهان شرايط گيج‌كننده‌اي را در قبال وي پيدا كنند. او اكنون موجب شده كه در تماس‌هاي تلفني با برخي از رهبراني كه پيش‌تر مهم‌ترين متحدان امريكا محسوب مي‌شدند آنها را دچار يك سردرد سياسي كند. 
كوين‌راد نخست‌وزير سابق استراليا به سي‌ان‌ان مي‌گويد، او سبك خود را در ديپلماسي دارد و در اين زمينه بسيار متفاوت از پيشينيان اخير خود است. مايكل فوليلو مدير موسسه لويي استراليا نيز مي‌گويد: هرچند كه ائتلاف امريكا و استراليا پس از تماس تلفني دو رهبر قوي باقي مي‌ماند اما رويكرد ترامپ به ناچار تاثيرگذار بر روابط دو‌جانبه خواهد بود.
 وي تاكيد كرد ما انتظار اين سطح از نزاكت را نداريم و من فكر مي‌كنم به ناچار اين وقايع و رفتارهاي ترامپ بر افكار عمومي مردم استراليا تاثيرگذار باشد. شنيده‌ها حاكي از آن است در تماس تلفني كه ترامپ با مالكوم ترانبل نخست‌وزير استراليا داشت، بحث به يك معامله منعقد شده ميان باراك اوباما و دولت استراليا كشيده مي‌شود، كه بر مبناي آن بنا بوده كه امريكا ١٢٥٠تن از پناهندگاني كه در كمپ پناهجويان در خارج از خاك استراليا قرار دارند را به امريكا ارسال كنند. اما آنگونه كه دونالد ترامپ در توييت خود روز پنجشنبه نوشت اين معامله بسيار گنگ است. گفته مي‌شود زماني كه بحث به اين نقطه مي‌رسد و ترامپ اين توافق را قبول نمي‌كند، ترانبل به ترامپ يادآور مي‌شود كه امريكا بايد به تعهدات بين‌المللي خود عمل كند و سپس دونالد ترامپ تماس تلفني را قطع مي‌كند. موضوعي كه موجب ناراحتي شديد طرف استراليايي مي‌شود. اما ترامپ اين نوع مكالمه تند را با ترانبل تاييد نكرد و به خبرنگاران گفت: ما متحدان بسيار قوي و فوق‌العاده‌اي هستيم، اما برخي مشكلات هست كه بايد برطرف شود. 

همچنين ترامپ در توييتر خود خبر اختلاف با ترانبل و قطع كردن تلفن را يك خبر دروغ عنوان كرد. با اين حال در صورت عدم اجراي اين توافق توسط امريكا، روابط استراتژيك امريكا با يكي از متحدان قديمي آسيا و اقيانوسيه امريكا به چالش كشيده مي‌شود. استراليا كشوري است كه از زمان جنگ جهاني اول متحد امريكا محسوب مي‌شود و همكاري‌هاي استراتژيك ميان دو طرف به حدي قوي است كه اطلاعات يكديگر را به اشتراك مي‌گذارند. سناتور جان مك كين نيز در واكنش به خبرهاي منتشر شده در خصوص تماس تلفني رهبران دو‌كشور گفت: استراليايي‌ها در ويتنام كنار ما جنگيدند و ما روابط مستحكمي با يكديگر داريم. وي تاكيد كرد كه اين اقدام رييس‌جمهور براي كشور مضر بود. مك‌كين همچنين تصريح كرد كه همكاري‌هاي ما بسيار مهم است كه از جمله آن مي‌توان به ماموريت‌هاي آموزشي مشترك تفنگداران دريايي ايالات متحده با استراليايي‌ها اشاره كرد. سناتور ويرجينيا تيم كين نيز گفت: گفت‌وگوي ستيزه جويانه رييس‌جمهور و نخست‌وزير يك كشور كه بزرگ‌ترين متحد ما در آسيا و اقيانوسيه به شمار مي‌آيد احمقانه است. تيم كين تاكيد كرد: 
او در حال اقداماتي ابتدايي در مسائل مهم ملي است. كارشناسان سياست خارجي معتقدند كه روابط امريكا و استراليا قوي‌تر از آن است كه آسيب ببيند. اما اين را مي‌توان يك تجربه براي ساير رهبران دانست كه چگونه با دونالد ترامپ برخورد كنند. اكنون اتفاقات مهمي بين رهبران مهم دنيا با دونالد ترامپ رخ داده است. از جمله آن مي‌توان ديدار ترزا مي‌ نخست‌وزير بريتانيا با ترامپ دانست كه عملا ديدار مطلوبي براي جهان نبود، چرا كه همزمان با حضور مي‌در امريكا ترامپ فرمان اجرايي ممنوعيت ورود اتباع هفت كشور را به امضا رساند و بدون هيچ واكنشي نسبت به اين طرح ترزا مي‌به خانه بازگشت و مورد انتقادات شديد سياسي قرار گرفت. به گزارش سي‌ان‌ان، تنش تلفني ميان ترامپ و آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان نيز قابل توجه است. چرا كه در اين تماس مركل ترامپ را در خصوص عدم‌پذيرش پناهجويان سوري مورد انتقاد قرار داده است. به گفته دفتر مركل، او به ترامپ عنوان كرده كه كنوانسيون ژنو بر ضرورت ارايه پناهگاه به پناهجويان فراري از جنگ تاكيد دارد و امريكا نيز بايد به آن متعهد باشد.  با اين حال بسياري معتقدند كه ترامپ قصد دارد كه از امريكا يك تصوير قدرتمند به جهان ارايه دهد. 
او با تمامي رهبران جهان به‌گونه‌اي صحبت مي‌كند كه جهان دچار مشكل است و من آن را حل مي‌كنم. با اين وجود رويكرد ستيزه‌جويانه ترامپ در ديپلماسي چندان تعجب آور نيست و با توجه به شخصيت او، اين نوع اقدامات اثري جدي در زندگي و كسب و كار او داشته است. هرچند كه نگرش او باعث سرخوردگي نخبگان سياسي شده است اما به احتمال زياد از سوي افرادي كه به وي راي داده‌اند دوست دارند او را به عنوان رهبري قوي مشاهده كنند كه فلسفه خود را بر مبناي اول امريكا بنا نهاده است و بر همين مبنا بسياري از او حمايت كردند. با اين حال برخي كارشناسان و ديپلمات‌هاي قديمي معتقدند اينكه شيوه اصلاح رفتار ديپلماتيك ترامپ در سياست خارجي بسيار سخت و دشوار خواهد بود آن هم در دوره‌اي كه ايالات متحده در مورد مسائل مهم جهاني درگير است.  نيكلاس برنز معاون سابق وزير امور خارجه امريكا به سي‌ان‌ان گفت: ما يك قانون نانوشته در ديپلماسي داريم كه اختلافات خود با دوستان را در پشت درهاي بسته حل كنيم و اختلافات را در معرض عموم قرار ندهيم. وي افزود زندگي را نبايد براي دوستان خود يعني نخست‌وزير استراليا، صدراعظم آلمان و رييس‌جمهور مكزيك سخت كنيم. باب كروكر رييس كميته روابط خارجي سنا نيز در واكنش به نوع رفتار ترامپ گفت: با توجه به سوابق ترامپ در كسب و كار خود اين نوع رويكرد تعجب‌آور نيست اما مي‌تواند به مرور زمان تكامل پيدا كند.
اعتماد