به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۱۹، ۱۳۹۶

سقوط آزاد ماكرون در نظرسنجي‌ها

محبوبيت در فرانسه واژه عجيبي است 
در اين كشور مي‌توان يك‌شبه محبوب‌ترين يا منفور‌ترين شخصيت كشور بود. شرايطي كه براي فرانسوا اولاند به وجود آمد رفته‌رفته در حال شكل‌گيري براي امانوئل ماكرون است. او كه در انتخابات ماه مه‌ توانسته بود با بيش از هفتاد درصد آرا رييس‌جمهور اين كشور شود حالا با گذشت تنها سه ماه از دوره رياست‌جمهوري در نظرسنجي‌ها در سراشيبي سقوط قرار گرفته است. او در سه نظرسنجي‌ در يك ماه گذشته ابتدا ١٠ درصد، سپس ٨ درصد و در نظرسنجي سوم ٧ درصد محبوبيت خود را از دست داد. تاكنون هيچ يك از روساي جمهور فرانسه به غير از ژاك شيراك كه در اواسط دهه ٩٠ رييس‌جمهور فرانسه شد به اين سرعت محبوبيت خود را از دست نداده بودند. امانوئل ماكرون در راس يك جنبش سياسي نوپا قرار دارد، كه پيروزي آن در دو انتخابات رياست‌جمهوري و پارلمان نشان از نياز به تغيير در ساختار سياسي فرانسه داشت.
او كه يك بانكدار و سرمايه‌گذار سابق است، خود را از حزب سنتي سوسياليست فرانسه جدا كرد و خود را به عنوان فردي كه درميانه دو حزب محافظه‌كار و سوسياليست قرار دارد نشان داد. همين موضوع او را نسبت به ساير رقبا متمايز كرد. اما برخي گروه‌هاي چپ و راست نيز شروع به حمايت از او كردند اما از آنجايي كه او نسبت به آنها سوءظن داشت سعي كرد تا آنها را ناديده بگيرد.
در حال حاضر نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه ماه عسل امانوئل ماكرون در فرانسه به پايان رسيده و حالا فصل آزمون‌هاي سخت فرا رسيده است. مردم فرانسه به‌شدت خواهان عمل به وعده‌هايي هستند كه رييس‌جمهور در دوره انتخاباتي داده بود. از سوي ديگر او با پير دي‌ويلير، فرمانده نيروهاي مسلح فرانسه به اختلاف خورد كه در نهايت منجر به استعفاي او شد و راي‌دهندگان راست‌گراي فرانسوي را به‌شدت از ماكرون ناراحت كرد. همچنين ماكرون از دو رييس‌جمهور امريكا و روسيه، دونالد ترامپ و ولاديمير پوتين، در فرانسه پذيرايي پر زرق و برقي انجام داد، اما موضوع اصلي اين بود كه مردم فرانسه چندان از حضور آنها در فرانسه خوشحال نبودند به خصوص اينكه راي‌دهندگان چپ‌گرا اصلا از حضور آنها در فرانسه راضي نبودند.
لازم به ذكر است كه پايگاه ابتدايي ماكرون در مرحله اول انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه به‌شدت شكننده بود. او در دور اول كه در ماه آوريل برگزار شد ٢٤ درصد آراي راي‌دهندگان را به خود اختصاص داد كه براي يك نامزد رياست‌جمهوري چندان قابل قبول نيست و در نهايت توانست در مرحله دوم كه انتخاب مردم ميان مارين لوپن افراطي و امانوئل ماكرون معتدل بود به او بالاي ٧٠ درصد مردم راي دادند.

جروم فوريكت از مركز افكارسنجي ايفوپ كه يكي از نخستين نظرسنجي‌ها را در خصوص محبوبيت ماكرون انجام داده، مي‌گويد: ماكرون در حال غرق شدن است. وي افزود كه ماكرون به سمت يك نارضايتي پيش مي‌رود.


فوريكت در مصاحبه با نيويورك‌تايمز گفت: اين يك پيام هشدار‌دهنده جدي است. اين نارضايتي بسيار عميق است چرا كه همه طرف‌هاي سياسي خشمگين هستند. با اين حال شرايط نشان مي‌دهد كه ماكرون ٣٩ ساله نمي‌تواند قبل از تعطيلات تابستاني فهرستي از موفقيت‌ها را ارايه دهد. در حال حاضر پارلمان در اختيار او است و اگر اقدامي بناست صورت گيرد بايد در راستاي تغييرات و اصلاحات اساسي در ساختار نيروي كار و اشتغال‌زايي صورت گيرد كه بسياري از اقتصاددانان معتقدند كه شكستن سد بيكاري فرانسه بسيار لازم و ضروري است. با اين وجود نمايندگان در نخستين اقدام خود يك قانون اخلاقي را به تصويب رسانده‌اند كه نمايندگان را از استخدام اعضاي خانواده محروم مي‌كند و حساب‌هاي مالي پارلمان را نيز تنظيم مي‌كند. همچنين آنها يك قانون ضدتروريستي كه مورد انتقاد هم قرار گرفت را به اجرا درآوردند.

با اين وجود ماكرون وعده‌هاي فراواني در طول مبارزات انتخاباتي داد و همچنين وعده داد كه ماليات خانوارها را كاهش دهد، هزاران استخدام جديد انجام دهد و هزينه‌هاي زياد دولت را كم كند. جرارد گرنبرگ، استاد علوم سياسي در دانشگاه پاريس در گفت‌وگو با نيويورك‌تايمز گفت: مشكل با سيستم رياست‌جمهوري فرانسه است كه رييس‌جمهوري هر چيزي و تمامي وعده‌ها را به دوش مي‌كشد و هزينه آن را نيز مي‌پردازد.

گرنبرگ مي‌افزايد: همين موضوع نيز موجب مي‌شود كه نارضايتي به سرعت به سمت رييس‌جمهور سرازير شود. اين اتفاق حتي براي مردي مانند ماكرون كه فردي آينده نگر است نيز رخ داد. از همين رو نخستين سرخوردگي نيز به سرعت شكل گرفته است. از طرفي تعهد وي براي كاهش هزينه‌هاي دولت موجب خشم قابل توجهي از افراد در بدنه و ساختار دولت فرانسه شده است. هزينه‌هاي دولت فرانسه ٥٤درصد از توليد ناخالص داخلي را در بر مي‌گيرد كه اين بالاترين ميزان در اقتصاد كشورهاي توسعه‌يافته اقتصادي در اروپا است. همچنين ماكرون قصد دارد تا كسري بودجه ٥/٩ ميليارد دلاري كه از رييس‌جمهور سابق برجا مانده را نيز كاهش دهد. او وعده داده كه كسري بودجه را متناسب با استانداردهاي اتحاديه اروپا كند و آن را به ٣ درصد از توليد ناخالص داخلي برساند كه اين موضوع باعث شده كه او به ناچار حدود يك ميليارد دلار از هزينه‌هاي نظامي را كاهش دهد. با اين حال امانوئل ماكرون ميراث‌دار شرايطي ناخواسته است و نمي‌تواند همه شرايط را درست كند. او در ديدار با كارگران يك مركز تهويه مطبوع در مركز فرانسه اعلام كرد كه من پدر مقدس نيستم! كنايه‌اي از اينكه نمي‌تواند همه كارها را درست كند. از طرفي اختلاف او با فرمانده سابق نيروهاي مسلح فرانسه كه نزديك به ٣٠ سال از او بزرگ‌تر بود نيز شرايط را براي او بدتر كرد و حتي فرمانده به‌شدت از ماكرون انتقاد كرد.


ناگفته نماند كه دولت در حال كاهش ماليات ٨٠ درصد خانوارهاي فرانسوي است كه به گفته نخست‌وزير اين اقدام به صورت تدريجي به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد. اما شرايط به سمتي پيش رفته كه آنها مجبور هستند كه تا سال ٢٠١٨ براي اجرايي‌سازي اين برنامه دست نگه دارند. در حال حاضر نيز در پارلمان شرايط مناسبي حاكم نيست. نزديكاني كه از سمت ماكرون وارد پارلمان شدند و اكثريت را در دست گرفته‌اند با ساختار آشنايي چنداني ندارند، از همين رو احزاب با تجربه كه اقليت را در اختيار دارند، سعي دارند اعمال قدرت كنند. اما نكته اين است كه مخالفان چندان چارچوب پروتكل‌ها در جلسات كميسيون‌ها و نشست‌ها را رعايت نمي‌كنند. مخالفان معتقدند كه نمايندگان و نزديكان ماكرون در پارلمان به شكل عروسك‌هايي هستند كه مي‌خواهند يك نفر را بالا بكشند. اما نزديكان ماكرون معتقدند اين عدم محبوبيت به دليل انتظار مردم براي نتيجه است و اين اتفاق مقطعي خواهد بود.


روزنامه اعتماد