به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۱۹، ۱۳۹۶

بزرگ‌ترین قرارداد تولید خودرو در ایران با رنو به امضاء رسید

ایران و رنو قرارداد تولید سالانه ۱۵۰ هزار خودرو را امضا کردند

روابط عمومی شرکت خودروسازی رنو در فرانسه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که قرارداد سرمایه‌گذاری مشترکی را با شرکت‌های ایدرو و پرتو نگین ناصح در ایران امضاء کرده است. در این سرمایه‌گذاری مشترک رنو از اکثریت سهم برخوردار است و مدیریت این «جوینت ونچر» را نیز در دور اول رنو به عهده دارد. این قراداد بزرگ‌ترین قرارداد تولید خودرو در جمهوری اسلامی است.

بعد از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی و هشت ماه بعد از سفر حسن روحانی به فرانسه، کمپانی رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قراردادی برای سرمایه‌گذاری مشترک در تولید خودرو امضا کرده‌ بودند. این دومین قرارداد بزرگ بعد از برجام بین رنو و شرکت‌های ایرانی‌ست.

بر اساس بزرگ‌ترین قرارداد تولید خودرو در جمهوری اسلامی که دوشنبه ۱۶ مرداد به امضا رسیده،  تأسیس یک مرکز مهندسی و خرید برای کمک به توانمندسازی قطعه‌سازان داخلی پیش‌بینی شده. بر اساس این قرارداد، محصولات جدید رنو در کارخانه «بن‌رو» تولید می‌شود. با تولید سیمبل جدید و داستر جدید در این کارخانه، ۱۵۰ هزار دستگاه به ظرفیت تولید رنو در ایران اضافه شده و با توجه به ظرفیت فعلی، به ۳۵۰ هزار دستگاه در سال می‌رسد. مطابق این قرارداد در کنار شبکه نگین خودرو، رنو شبکه مستقل فروش و خدمات پس از فروش را هم اداره خواهد کرد.

کارخانه بن‌رو یکی از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی سایپاست. شرکت رنو مایل بود این کارخانه را بخرد، اما سایپا موافقت نکرد. سرانجام ایدرو، بن‌رو را بابت مطالبات خود از سایپا خرید و برای تولید در اختیار رنو قرار داد. به گزارش دنیای اقتصاد، برخی مدیران شرکت سایپا از این نقل و انتقالات اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. اقتصاد آن‌لاین گزارش داده که به دلیل اختلافات سایپا و بن‌رو، مسئولان شرکت رنو ترجیح دادند که مستقیماً با وزارت صنعت و معدن و تجارت وارد مذاکره شوند.

در بیانیه رنو که با امضای تیری بلوره، قائم مقام ارشد مدیرعامل گروه خودروسازی رنو منتشر شده، آمده است:
«به عنوان شریک استراتژیک صنعت خودرو ایران خوشحالیم که این سرمایه‌گذاری مشترک را با دو شریک قابل اعتماد خود ایدرو به عنوان نماینده دولت و گروه نگین به عنوان نماینده بخش خصوصی انجام می‌دهیم. همکاری ما با دو شریک قدیمی خود ایران خودرو و سایپا همچنان ادامه خواهد داشت و در آینده گسترش خواهد یافت. امضای این قرارداد قدمی رو به جلو و بلند برای همکاری مستمر میان ایران و رنوست و ارزش‌های مشترکی برای طرفین خواهد داشت.»

شرکت رنو سال گذشته از افزایش ۱۱۰ درصدی فروش محصولاتش در ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی خبر داده بود. براساس این گزارش در طول سال ۲۰۱۶ رنو در ایران بیش از ۱۰۸ هزار دستگاه خودرو فروخته بود.
بنیاد تعاونی سپاه صاحب بخش اعظم سهام «گروه بهمن»‌، به عنوان یکی از خودروسازان متمول بخش خصوصی ایران است و بخشی از سهام سایپا را نیز در اختیار دارد.

رادیو زمانه