به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۲۲، ۱۳۹۶

ویکی‌لیکس: عربستان و اسرائیل ۱۵ سال است که با یکدیگر در ارتباط هستند

سایت افشاگر ویکی‌لیکس اعلام کرده رابطه عربستان و اسرائیل از سال ۲۰۰۲ و همزمان با «ارائه طرح صلح ریاض» برای مسئله فلسطین آغاز شده و در سال ۲۰۰۸ نیز مذاکراتی درباره مسئله عادی‌سازی روابط با اسرائیل آغاز شده است.
نزدیکی رابطه با رژیم صهیونیستی و علنی بودن آن در شرایطی صورت می‌گیرد که مقامات آل سعود همیشه روابط خود با تل‌آویو را به صورت محرمانه و پنهانی دنبال می‌کردند و خود را مدافع قضیه فلسطین نشان می‌دادند در حالی که تحولات منطقه و دخالت نظامی عربستان در یمن نشان داد که این خاندان به تنها چیزی که فکر نمی‌کند منافع  مسلمانان و فلسطینی‌ها است.
اگرچه تنی چند از شخصیت‌های بانفوذ سعودی در سال ۲۰۰۶ به صورت علنی اعلام کردند اسرائیل دیگر دشمن به حساب نمی‌آید و بیشتر یک هم‌پیمان غیررسمی است. این اظهارات به طرح‌هایی برای برقراری روابط میان دو طرف در سال ۲۰۰۸ تبدیل شد. از آن تاریخ بود که عملی شدن برقراری ارتباط میان تل‌آویو و ریاض علنی‌تر شد.

روزنامه رأی‌الیوم، اما در این باره نوشته «مسئله جدید در روابط عربستان و اسرائیل این است که ریاض مرحله جدیدی از روابط نزدیک با اسرائیل را آغاز کرده اما این روابط در سطح اطلاعاتی یا امنیتی نیست.»

 براساس اسناد جدید ویکی‌لیکس، «نایف بن احمد بن عبدالعزیز»، یکی از مهم‌ترین فرماندهان نظامی عربستانی متخصص در زمینه‌های عملیات ویژه و جنگ سایبری مقاله‌ای را در مجله نیروهای مشترک آمریکایی منتشر و در آن به شکل مثبت درباره اسرائیل صحبت و بر لزوم تقویت روابط میان کشورش و تل‌آویو تأکید کرده است.
وی تأکید کرده که «بهتر است دو طرف برای تقویت روابط همکاری میان فلسطینی‌ها و عرب از یک‌سو و اسرائیلی‌ها از سوی دیگر تلاش کنند.»(!)

دانشجویان عربستانی در سفارت اسرائیل
طبق این اسناد، روابط نزدیک میان ریاض و تل‌آویو تنها در سطح رسمی نیست بلکه در سطح مردمی نیز هست. یکی از تلگراف‌های ارسال شده از سوی وزارت خارجه عربستان نشان می‌دهد که ده‌ها دانشجوی عربستانی در سفارت اسرائیل در واشنگتن آموزش دیده‌اند. این دوره بخشی از برنامه آموزشی برای آماده کردن رهبران تحت نظارت دولت آمریکا بوده است. هدف از این برنامه آموزشی، آموزش جوانان برای رهبری در داخل جوامع خود و همکاری بین‌المللی با همتایانشان در کشورهای دیگر است.

براساس اسناد ویکی‌لیکس، در سال ۲۰۱۴ نیز یک نظرسنجی از سوی مرکز خاورمیانه در واشنگتن درباره آینده صلح نشان داده که بیشتر عربستانی‌هایی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند از برقراری صلح با اسرائیل و راهکار تشکیل دو کشوری حمایت کرده‌اند. این یعنی آموزش‌های داده شده، موثر بوده است!

یک سند دیگر
از سوی دیگر، روزنامه «المنار» چاپ فلسطین فاش کرد: هیئتی به ریاست یک وزیر صهیونیست هفته گذشته با ولیعهد سعودی در ریاض ملاقات کرده است. به گزارش تسنیم، روزنامه المنار به نقل از «منابع خاص» خود افزود: «این ملاقات در حضور رئیس دستگاه اطلاعات نزدیک به محمد بن سلمان فرزند شاه سعودی انجام شد که روابطی قوی با دستگاه‌های امنیتی اسرائیل دارد.» این منابع تصریح کردند: «دو طرف مسائل مورد علاقه و در صدر آن اوضاع سوریه و لبنان، افزایش قدرت حزب‌الله علیه منافع و اهداف مشترک ریاض و تل آویو، نقش اسرائیل در جنگ تحت هدایت و حمایت عربستان، مشارکت عربستان در هرگونه تدابیر آتی برای نظارت بر حرم قدسی شریف و عادی‌سازی روابط بین عربستان و اسرائیل را بررسی کردند.»

کیهان