به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۱۳، ۱۳۹۶

پس از بمباران‌ از غوطه شرقی چه باقی مانده است؟

 از ۲۷ فوریه “آتش‌بس روزانه” در غوطه شرقی آغاز شده است. این آتش‌بس، که در واقع وقفه‌ای چندساعته در روز برای خروج غیرنظامیان از این منطقه تحت محاصره است، در برابر حجم حملات هوایی چندان تأثیرگذار نیست و البته خود چندبار نقض شده است.

غوطه شرقی، واقع در ریف دمشق، منطقه‌ای متشکل از مزارع و روستاهاست که از سال ۲۰۱۲ در کنترل شورشیان مخالف اسد است. به عنوان یکی از واپسین پایگاه‌های مخالف اسد، این منطقه با جمعیتی حدود ۴۰۰ هزار نفر، از سال ۲۰۱۳ تحت محاصره نیروهای دولت سوریه قرار دارد. از ۱۸ فوریه ۲۰۱۸، ارتش سوریه دور تازه‌ای از حملات هوایی و زمینی را به این منطقه آغاز کرده است.
بمباران غوطه شرقی در شرایطی ادامه دارد که بیشتر ساختمانهای بخش غربی این منطقه تا ماه دسامبر و قبل از بمباران ماه‌های ژانویه و فوریه ویران شده بودند. بنا به تحلیل‌ سازمان ملل، در مناطق پرجمعیت بخشهای غربی غوطه شرقی تا ماه دسامبر، ۳۸۵۳ ساختمان کاملاً ویران و ۵۱۴۱ ساختمان به شدت تخریب شده‌اند، و ۳۵۴۷ ساختمان آسیب و خسارت دیده‌اند.
منطقه تاریخی جوبر، جایی در غوطه شرقی است که تاکنون بیشترین آسیب را دیده است. تا ماه دسامبر، ۹۳ درصد ساختمانهای جوبر ویران شده بود، و تمام غیرنظامیان این منطقه را ترک کرده و به عین ترما گریخته بودند. این اسکان اما موقتی بود و پس از حمله گسترده نیروهای دولتی به عین ترما در ژوئن ۲۰۱۷ آوارگان جوبر دوباره مجبور به جابه‌حایی شدند. تا قبل از موج حملات اخیر، ۷۱ درصد ساختمان این بخش تخریب و ۷۵ درصد جمعیت آن آواره شده بودند.
زملکا نیز از دیگر بخش‌های ویران شده غوطه شرقی است. تا ماه دسامبر، ۵۹ درصد ساختمانها در زملکا تخریب شده بودند. مردم این منطقه بیش از دو سال است از آب و برق محروم‌اند.
حموریه، سقبا، و کفربطنا دیگر مناطقی در غوطه شرقی‌اند که کم و بیش ویران شده‌اند. با آغاز دور جدید حمله هوایی و زمینی به غوطه از ۱۸ فوریه، قطعاً میزان خسارتها و ویرانی‌ها افزایش یافته است.
به نقل از منابع حقوق بشری در سوریه، از ۱۸ فوریه تاکنون، بیش از ۵۸۰ غیرنظامی در بمباران‌های غوطه شرقی جانشان را از دست داده‌اند. این در حالی است که ساکنان غوطه شرقی مایحتاج و مواد غذایی و دارویی کافی در اختیار ندارند. قیمت نان در غوطه ۲۲ برابر قیمت سراسری آن در سوریه است، و نزدیک به ۱۲ درصد کودکان زیر ۵ سال دچار سوء‌تغذیه شده‌اند که بالاترین رقم در سوریه از زمان آغاز جنگ است.
زیرساختهای اصلی شهری همچون برج آب در منطقه حرسنا و ساختمانهای عمومی مثل بیمارستانها و مدارس نیز در غوطه در اثر بمباران ویران شده‌اند. و هم‌اکنون هزاران خانواده در غوطه شرقی، بدون آب در پناهگاه‌های زیر زمینی به سر می‌برند.
نهادها و سازمانهای حقوق‌بشری، ارسال و تحویل کمک‌های انسان‌دوستانه را تحت این شرایط غیرممکن دانسته، و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل غوطه شرقی را “جهنمی بر روی زمین” توصیف کرده است.
رادیو زمانه