به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۱۳، ۱۳۹۶

انتخابات ایتالیا: برلوسکونی در پشت صحنه حاضر است

ایتالیا به مرحلۀ "سکوت انتخاباتی" وارد شد. با پایان گرفتن مرحلۀ کارزار انتخاباتی، تبلیغات تا بامداد روز یکشنبه ۴ مارس و تا گشایش حوزه‌های رای‌گیری ممنوع خواهد بود. در مراحل تدارک این انتخابات پارلمانی، قدرت گرفتن دوبارۀ احزاب راست افراطی و عوام‌گرا و همچنین ضعف جناح چپ جلب توجه کرده است. بازگشت سیلویو برلوسکونی به عنوان "مغز متفکر" و شخصیت پشت صحنۀ ائتلاف راست نیز با واکنش‌ها و تفسیرهای متعدد همراه بوده است.
نتخابات پارلمانی ایتالیا روز یکشنبه ۴ مارس/١٣ اسفند برگزار خواهد شد. بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها ائتلاف احزاب راست و راست افراطی در صدر قرار خواهد گرفت، هرچند که بعید به نظر می‌رسد که این ائتلاف بتواند برای تشکیل دولت به اندازۀ کافی رای بیاورد. حزب موسوم به "جنبش پنج‌ستاره" هم که معمولاً به عنوان نیروی عوام‌گرا (پوپولیست) تعریف می‌شود، ظاهراً از جناح چپ پیشی خواهد گرفت. در این جناح، ائتلافی از نیروهای چپ میانه‌رو شکل گرفته که حزب دموکرات (حزب حاکم) و دو حزب کوچک را شامل می‌شود. نخست‌وزیر کنونی ایتالیا، پائولو جنتیلونی که جانشین ماتئو رِنزی شد به همین حزب دموکرات تعلق دارد.
برلوسکونی دوازده جان دارد
اما سیلیو برلوسکونی ٨١ ساله که اخیراً تحت جراحی قلب باز قرار گرفته و به گفتۀ ماتئو رنزی "دوازده یا سیزده جان دارد" اینک عملاً رهبری ائتلاف راست/راست افراطی را در دست خود گرفته است. برلوسکونی به دلیل پرونده‌های قضایی و محکومیت‌های پیشین تا سال ٢٠١٩ از تصدی هر گونه مسئولیت دولتی محروم است. با اینحال او با تمام قدرت از نامزدی آنتونیو تاجانی دفاع می‌کند که در کنار برلوسکونی یکی از بنیان‌گذاران اصلی حزب "فورزا ایتالیا" بود. آنتونیو تاجانی هم اکنون ریاست پارلمان اروپا را بر عهده دارد.
به این ترتیب، احتمال دارد که انتخابات پارلمانی ایتالیا به یک دورۀ بلاتکلیفی سیاسی منجر گردد. با توجه به این که ظاهراً هیچیک از جناح‌ها قادر به کسب اکثریت مفید نخواهند بود، اتحادیۀ اروپا از بروز "فلج سیاسی" در این کشور ابراز نگرانی کرده است. به عقیدۀ مسئولان اتحادیۀ اروپا همانطور که در آلمان، چارۀ دیگری جز ائتلاف دو جناح چپ و راست دیده نمی‌شود، در ایتالیا هم همۀ نیروهای طرفدار اتحادیۀ اروپا باید برای ائتلاف بکوشند. این در حالی است که احزابی چون جنبش پنج ستاره شدیداً مخالف عضویت ایتالیا در اتحادیۀ اروپا هستند.
در آخرین روز تبلیغات، ماتئو رنزی که رهبری چپ میانه‌رو را در دست دارد از مردم خواست که در هر صورت از رای دادن به راست افراطی پرهیز کنند. گذشته از ائتلافی که توسط برلوسکونی و تاجانی هدایت می‌شود، یکی از چهره‌های جوان راست افراطی به نام ماتئو سالوینی نیز جداگانه به میدان آمده و تاکنون طرفداران زیادی نیز جمع کرده است. چهرۀ ماتئو سالوینی را معمولاً با خانم مارین لوپن رهبر "جبهۀ ملی" فرانسه مقایسه می‌کنند. سالوینی هم محور تبلیغات خود را بر سخنان ضدبیگانه و ضدمهاجرت قرار داده است.
رادیو بین المللی فرانسه