به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، دی ۰۴، ۱۳۹۷

نیروهای آمریکایی در هماهنگی کامل با ترکیه از سوریه خارج می شوند

رؤسای جمهوری ترکیه و آمریکا
پیرو تصمیم رئیس جمهوری آمریکا، وزارت دفاع این کشور دیروز یکشنبه ٢٣ دسامبر دستور خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را امضا کرد. رئیس جمهوری آمریکا خواسته است که خروج سربازان آمریکایی از سوریه "آهسته و در هماهنگی کامل با ترکیه صورت بپذیرد." 

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با اعلام این خبر افزود که خروج نیروهای آمریکایی از سوریه باید با اجتناب از وقوع خلاء قدرت در مناطق تحت کنترل شورشیان کرد صورت بپذیرد. به گفتۀ پنتاگون خلاء قدرت در این مناطق می تواند به سود رژیم بشار اسد تمام شود. 
چهارشنبه گذشته رئیس جمهوری آمریکا دستور خروج دو هزار سرباز آمریکایی مستقر در شمال-شرق سوریه را صادر کرد. در این منطقه نیروهای آمریکایی نبرد علیه گروه داعش و پشتیبانی از نیروهای دموکراتیک سوریه را هدایت می کنند که ائتلافی مرکب از شبه نظامیان عرب و کرد سوری به شمار می رود. 
دونالد ترامپ در صفحۀ توئیتر خود نوشت که در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از سوریه "گفتگوی تلفنی مفصل و سازنده ای" با همتای ترک خود رجب طیب اردوغان داشته است. به گفتۀ رئیس جمهوری آمریکا، در این گفتگو، رؤسای جمهوری دو کشور دربارۀ "داعش، تعهدات دو کشور در سوریه، خروج آهسته و هماهنگ شدۀ نیروهای آمریکایی از منطقه و مناسبات تجاری شدیداً فزایندۀ دو کشور با یکدیگر بحث و تبادل نظر کرده اند." 
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز با تأئید این گفتگو، تصریح کرد که دو طرف "دربارۀ تقویت هماهنگی دو کشور در بسیاری از زمینه ها از جمله مناسبات تجاری و وضعیت سوریه تبادل نظر کردند." 

رئیس جمهوری ترکیه همچنین اطمینان داد که رهبران دو کشور در خصوص هماهنگی میان نظامیان، دیپلمات ها و دیگر مقامات دو کشور با یکدیگر توافق کردند تا از وقوع خلاء قدرت در نتیجۀ خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و آغاز دورۀ انتقالی در این کشور جلوگیری شود. 
نصر الحریری، رهبر "ارتش ملی" سوریه که ائتلافی از گروه های مخالف رژیم اسد و از متحدان ترکیه در شمال سوریه به شمار می رود، پیشتر از آمریکا خواسته بود که نگذارد خروج نیروهایش از سوریه به بازگشت رژیم اسد در مناطق تحت کنترل کردها منجر شود. به گفتۀ نصر الحریری، این خلاء می تواند کردهای سوریه را به رژیم بشار اسد نزدیک کند تا به این ترتیب در مقابل حملۀ احتمالی ترکیه مقاومت و در عین حال خودمختاری نسبی خود را حفظ کنند. 
ترکیه نگران از شکل گیری یک دولت کرد مستقل در نزدیکی مرزهای خود است. شنبه گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، گفته بود که جهادیون و نیروهای مسلح کرد در شمال-شرق سوریه را نابود خواهد کرد. ترکیه در عین حال نیروهای نظامی خود را در این منطقه تقویت کرده است. 
ساعاتی بعد رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشت که رجب طیب اردوغان به او قول داده که باقی ماندۀ نیروهای داعش را در سوریه از بین خواهد برد. دونالد ترامپ سپس تصریح کرد که سربازان آمریکایی به کشورشان باز می گردند. 
در این حال، ائتلاف نیروهای مسلح کرد و عرب سوریه تهدید کرده که نه فقط مبارزه با گروه داعش را برای دفاع از مناطق تحت کنترل خود به حال تعلیق درمی آورد، بلکه صدها جهادگرای خارجی را نیز از زندان های خود آزاد خواهد کرد. جهادیون خارجی در سوریه منشاء یکی از نگرانی های مهم کشورهای غربی به شمار می روند. 
گروه داعش برغم تلفات و ضایعات سنگینی که متحمل شده، هنوز قادر است سوءقصدهای تروریستی در سوریه و دیگر مناطق جهان انجام دهد. 
تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج نیروهای این کشور بهت و ناباوری در آمریکا و در میان متحدان این کشور را باعث شده است. این تصمیم همچنین استعفاء جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا، و برت مک گرک، نمایندۀ آمریکا در ائتلاف بین المللی علیه گروه داعش را باعث شد. رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون، نیز تأسف بسیار عمیق خود را نسبت به تصمیم رئیس جمهوری آمریکا ابراز داشت و افزود : "یک متحد باید قابل اعتماد باشد و خود را با متحدانش هماهنگ کند." او تأکید کرد که یک متحد باید دوش به دوش متحدش بجنگد. 
خبرگزاری ها