به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۰۷، ۱۳۹۷

هشدار مجدد اسرائیل درباره 'تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه'

"ما حاضر نیستیم که تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه که تهدیدی مستقیم علیه ماست را بپذیریم."
در پی یک حمله هوایی منتسب به اسرائیل به اهدافی در سوریه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرده که کشورش تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه را نمی پذیرد.
او روز چهارشنبه (۲۶ دسامبر) در جمع گروهی از دانشجویان دوره افسری نیروی هوایی اسرائیل گفت: "دفاع از وطن با از بین بردن خطر وقتی که هنوز کوچک است آغاز می شود."

او افزود: "ما حاضر نیستیم که تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه که تهدیدی مستقیم علیه ماست را بپذیریم."
نخست وزیر اسرائیل گفت که برنامه خروج نیروهای آمریکایی از شمال شرقی سوریه بر خط مشی او تاثیری نخواهد گذاشت. او درباره حمله هوایی ای که سوریه می گوید اسرائیل سه شنبه شب آن را در حوالی دمشق، پایتخت، انجام داده است اظهار نظر نکرد.
روزنامه هاآرتص روز چهارشنبه به نقل از یک مقام ناشناس اسرائیلی نوشت که اهداف بمباران شده انبارها و مراکز پشتیبانی ایران بودند که از آنها برای انتقال تسلیحات به گروه حزب الله لبنان استفاده می شد. این منبع افزود که یک یگان پدافند هوایی سوریه در نزدیکی دمشق که به هواپیماهای اسرائیلی شلیک کرده بود هم هدف قرار گرفت.
پیشتر هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک گزارش داده بود که حمله سه‌شنبه، فرماندهان حزب‌الله را که عازم ایران بودند هدف گرفت. حزب‌الله لبنان این ادعا را رد کرد. یک مقام امنیتی سابق اسرائیل هم این ادعا را زیر سوال برد.
واکنش روسیه
روسیه با "تحریک‌آمیز" خواندن حمله سه‌شنبه شب در نزدیکی دمشق اسرائیل را متهم کرده است طی این عملیات امنیت پروازهای غیرنظامی را به خطر انداخته است.
سرلشگر ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، گفته است در این عملیات، شش جنگنده اف-۱۶ اسرائیلی حمله خود را درست در زمانی آغاز کردند که دو هواپیمای مسافربری در حال فرود در دمشق و بیروت بودند.
او گفت این اقدام جنگنده‌های اسرائیلی هواپیماهای غیرنظامی را "مستقیما در خطر قرار داد".
به گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه، ارتش سوریه پدافند هوایی خود را به طور کامل به کار نگرفت، تا به طور تصادفی هواپیماهای غیرنظامی را هدف نگیرد.
سوریه می‌گوید اکثر موشک‌های شلیک‌شده اسرائیلی را رهگیری و نابود کرده و تنها دو موشک به یک انبار مهمات خورده و سه سرباز را زخمی کرده است.
در جنگ‌ داخلی سوریه بارها حملاتی هوایی و موشکی در داخل خاک این کشور صورت گرفته که اسرائیل مسئول آن معرفی شده است. مقام‌های اسرائیلی به ندرت مسئولیت این حملات را می‌پذیرند و از اظهارنظر در باره آن خودداری می‌کنند.
در یکی از این حملات یک هواپیمای روسی سرنگون شد و این اتفاق تاثیری منفی بر روابط اسرائیل و روسیه داشت

روسیه می‌گوید عملیات اسرائیل "نقض آشکار حق حاکمیت ملی" دولت سوریه است.
وزارت امور خارجه روسیه گفت که اسرائیل از هواپیماهای در حال فرود در دمشق و بیروت به عنوان "پوشش" استفاده کرده است.

به گفته سخنگوی نظامی روسیه، هواپیمایی که قرار بود در دمشق فرود بیاید به پایگاه هوایی حمیمیم روسیه، در نزدیکی لاذقیه سوریه هدایت شد.
مقام‌های روس می‌گویند هیچ یک از این دو هواپیما روسی نبوده‌اند. آنها پیشتر اعتراض شدید خود را نسبت به عملیات هواپیماهای اسرائیلی که در جریانش یک هواپیمای نظامی روسیه سرنگون شد اعلام کرده‌اند.
در ماه سپتامبر یک هواپیمای گشتی ایلوشین روسیه با شلیک پدافند هوایی سوریه سرنگون شد.

روسیه هواپیماهای نظامی اسرائیل را متهم کرد که به ترتیبی مانور دادند تا در رادار پشت هواپیمای روسی پنهان شوند و به این ترتیب باعث هدف قرار گرفتن آن شدند. اسرائیل چنین اتهامی را رد می‌کند.
منبع: بی بی سی