به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۰۳، ۱۳۹۷

محمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ۷۰ سالگی درگذشت.

این خبر را خبرگزاری «تسنیم»،‌ وابسته به سپاه پاسداران منتشر کرده است.
۲۳ اردیببهشت ۱۳۹۶، عیادت خامنه‌ای از هاشمی شاهرودی بیمار

خبرگزاری «فارس»، خبرگزاری منسوب به سپاه در گزارشی به نقل از یکی از اعضای تیم پزشکی هاشمی شاهرودی اعلام کرد که «از لحاظ پزشکی امکان حیات ایشان وجود ندارد اما خبر فوت را باید خانواده ایشان اعلام کنند.»

هاشمی شاهرودی از چندی پیش به دلیل شدت‌گرفتن بیماری سرطان هدف شیمی درمانی قرار داشت و مردادماه نیز شایعه مرگ او منتشر و سپس تکذیب شد. مسئولان نسبت به بیماری او اطلاع‌رسانی دقیقی نمی‌کردند. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص شنبه گذشته ۲۴ آذر «شایعات» درباره سلامتی او را تکذیب کرده و گفته بود «آیت‌الله هاشمی شاهرودی در حال مداواست و با توصیه پزشک، ایشان باید در صحبت کردن مراعات کنند.»

هاشمی شاهرودی پیش از آن برای درمان بیماری‌اش به آلمان سفر کرده بود که خبرساز شد. رسانه‌های آلمان ۵ ژانویه / ۱۶ دی از بستری شدن او برای مداوا در کلینیک خصوصی پروفسور مجید سمیعی در شهر هانوفر خبر دادند.

در مدت اقامت هاشمی شاهرودی در آلمان، دادستان این کشور بر اساس شکایت‌های فولکر بک، سیاستمدار آلمانی عضو حزب سبزها، انجمن کردهای مقیم آلمان و انجمن کارگاه پرونده‌ای علیه او تشکیل داد و ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی علیه حضور او در آلمان دست به اعتراض زدند.

او سرانجام صبح پنج‌شنبه ۱۱ ژانویه / ۲۱ دی ۱۳۹۶ آلمان را به مقصد ایران ترک کرد و بعد در نشستی خبری درباره وضعیت سلامتش توضیح داد و گفت که مشکل روده داشته، پزشکان داخلی اختلاف داشتند و در آلمان پزشکان عفونت دیگری را کشف کردند که در ایران تشخیص داده نشده بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس سابق قوه قضائیه جمهوری اسلامی، ۱۳۲۷ در شهر نجف به دنیا آمد. او از مراجع تقلید شیعه، عضو فقیه شورای نگهبان، و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود.

او در سال ۱۳۹۰ به حکم رهبر جمهوری اسلامی ایران به ریاست هیأت حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه نیز منصوب شد. شاهرودی همچنین ریاست مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق را هم به عهده داشت.

زمانی از او به عنوان مهم‌ترین نامزد جانشینی علی خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی یاد می‌شد.
هاشمی شاهرودی پیش از ریاست بر مجمع تشخیص، از ۲۴ مرداد ۱۳۷۸ تا ۲۴ مرداد ۱۳۸۸ ریاست قوه قضائیه را بر عهده داشت.

در دوران ریاست او بر قوه قضائیه بیش از ۲۰۰۰ تن از جمله تعداد زیادی از متهمانی که هنوز به سن قانونی نرسیده‌بودند، اعدام شدند.