به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، دی ۲۵، ۱۳۹۷

آغاز اعتصاب غذای سه روزه نرگس محمدی و نازنین زاغری

نرگس محمدی (سمت راست) و نازنین زاغری 
نازنین زاغری و نرگس محمدی از روز دوشنه اعتصاب غذای سه روزه خود را آغاز کردند. در همین حال وزارت خارجه بریتانیا سفیر ایران در لندن را در اعتراض به وضعیت خانم زاغری احضار کرد.

همزمان با آغاز این اعتصاب ریچارد ردکلیف همسر نازنین زاغری، مونیک ویلا، مدیر موسسه توماس رویترز و شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل در یک نشست مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

شیرین عبادی در این نشست اقدام جمهوری اسلامی درباره بازداشت نازنین زاغری و مرتبط کردن این موضوع با طلب ایران از بریتانیا را اقدامی شبیه به اقدام «دزدان دریایی» دانست.

پیش از این وزارت خارجه ایران اعلام کرده بود که پرونده خانم زاغری «ربطی به بدهی بریتانیا به ایران ندارد».

نرگس محمدی و نازنین زاغری رتکلیف، زندانیان سیاسی، پیش از این در نامه‌ای مشترک اعلام کرده بودند، در اعتراض به نحوه رسیدگی به وضعیت درمانی خود در زندان دست به سه روز اعتصاب غذا خواهند زد.

این دو زندانی سیاسی می‌گویند، پزشک معتمد سازمان زندان‌ها در گزارشی کتبی، «دستور» داده بود که آنها به طور اورژانسی در مراکز درمانی مورد معالجه قرار گیرند، اما مسئولان زندان به دلایل نامعلوم مانع این کار شده‌اند.

وکیل نازنین زاغری ماه گذشته گفته بود: «با توجه به بیماری موکل، درخواست انتقال زاغری به بیمارستان را داده‌ایم تا مراقبت‌های پزشکی در بیمارستان به عمل آید و اکنون منتظر موافقت زندان با درخواست انتقال زاغری به بیمارستان هستیم.»
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مونیک ویلا، رئیس بنیاد تامسون رویترز، روز دوشنبه گفت که «به‌راستی نگران» حل و وضعیت جسمانی نازنین زاغری است.

او با انتشار یک بیانیه با ذکر این‌که خانم زاغری از زمان کشف غده در سینه‌اش مراقبت پزشکی جدی دریافت نکرده می‌گوید «این یک شکنجه بی‌رحمانه و آهسته است، یک ناعدالتی دیگر که بر سر او می‌آورند.»

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، که به ۱۶ سال زندان محکوم شده، به بیماری‌های آمبولی ریه و فلج عضلانی مبتلا است و پیش از این نیز بارها در بیمارستان بستری شده است.

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، روز جمعه خبر داده بود که مسئولان زندان اوین تهران همسر او، نرگس محمدی، فعال حقوق بشر را به خاطر موضع‌گیری‌های خود تنبیه کرده و در دو هفته گذشته مانع تماس تلفنی وی با فرزندانشان شده‌اند.

رادیو فردا