به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، دی ۲۷، ۱۳۹۷

رای منفی به توافق برکسیت؛ حالا چه اتفاقی می‌افتد؟

 رای منفی مجلس عوام بریتانیا به طرح مورد توافق دولت محافظه‌کار ترزا می و اتحادیه اروپا، کار برای خروج آسان بریتانیا گره خورد. در این مطلب سناریوهای پیش رو پس از این رای «تاریخی» را بررسی می‌کنیم.
در درجه اول و آن چه که احتمال آن می رود خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون کسب توافق است و به این بدان معنی است که بریتانیا تمام منافع مشترک خود با اتحادیه اروپا را از دست خواهد داد.

بریتانیا حالا حدود ۲۱ روز برای نشان دادن آخرین برنامه خود برای خروج با توافق از اتحادیه اروپا فرصت دارد. هواداران بازگشت می‌گویند باید با برگذاری یک رفراندوم جدید در همین بازه زمانی، امکان اظهار نظر دوباره شهروندان را درباره عضویت در اتحادیه، فراهم کرد. نه احزاب سیاسی و نه اتحادیه اروپا روی خوشی به این پیشنهاد نشان نداده اند. 

اما به نظر نمی رسد که این محافظه کاران تندرو بتوانند نظر رقبای اصلی یعنی اعضای حزب کارگر در پارلمان بریتانیا را جلب کنند.
به این ترتیب معلوم نیست که پس از رای مجلس محدوده‌های زمانی برای اجرای همه پرسی مجدد و یا اجرای برکسیت بدون توافق کجا قرار می گیرند. این موضوع در حالی رخ می دهد که برکسیت در پایان ماه مارس سال جاری میلادی یعنی کمتر از سه ماه دیگر نهایی می شود.
در شرایط فعلی به نظر می‌رسد ترزا می باید از پست نخست وزیری استعفا بدهد یا با رای عدم اعتماد نمایندگان، برکنار شود. به این ترتیب او از رهبری حزب محافظه کاران نیز کنار می رود باید برای ۱۲۴ هزار عضو این حزب انتخابات مجدد رهبری برگذار شود و احتمالا ترزا می یکی از کاندیداها خواهد بود.
یورو نیوز