به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۲۴، ۱۳۹۷

نخست وزیر اسرائیل 'صدها حمله به اهداف ایرانی' در سوریه را تایید کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، یکشنبه ۲۳ دی، در نشست دولت انتقالی خود در اورشلیم، صریحاً تأیید کرد که کشورش حمله جمعه شب به فرودگاه دمشق، پایتخت سوریه، را انجام داده‌است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو گفت «در ۳۶ ساعت گذشته، نیروی هوایی به انبارهای ایران با سلاح‌های ایرانی را در فرودگاه بین‌المللی دمشق حمله کرد؛ موج حملات اخیر ثابت می‌کند که ما بیش از همیشه در اقدام علیه ایران در سوریه قاطع هستیم».
بر اساس گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، در حمله ساعت ۲۳:۱۵ به وقت سوریه در روز جمعه ۲۱ دی، انبار موشکی حزب‌الله، هم‌پیمان ایران، در فرودگاه دمشق هدف قرار گرفت. دو هفته پیش از آن نیز حمله مشابهی انجام شد، که نتانیاهو مسئولیت آن را تلویحی پذیرفته بود.
خبرگزاری رسمی سوریه جمعه شب با وجود اعلام «ره‌گیری و انهدام» اکثر موشک‌های اسرائیلی، تأیید کرد که یک انبار جنگ‌افزار متعلق به ارتش سوریه، در فرودگاه دمشق، در منطقه الکسوه در حومه پایتخت، آسیب دید. به گزارش این خبرگزاری، جنگنده‌های اسرائیلی از منطقه «انگشت جلیله» (شمالی‌ترین منطقه جلیله) به سوریه حمله کردند.
به نوشته وب‌سایت اسرائیلی وای.نت، سخنان یکشنبه نتانیاهو، صریح‌ترین پذیرش مسئولیت، و عملاً پایان دوران «سیاست ابهام عمدی» در خصوص این نوع حملات اسرائیل در سوریه در سه سال گذشته‌است.
اما سیاستمداران اپوزیسیون اسرائیل با انتقاد از نتانیاهو گفتند، او منافع ملی را فدای ارتقای جایگاهش در انتخابات پارلمانی پیش‌رو می‌کند. یک سیاستمدار منتقد وابسته به حزب کارگر گفت، جا دارد که مجلس به سخنان نتانیاهو به ظن نقض مقررات سانسور در خودداری از افشای اسرار، رسیدگی کند.
ژنرال گادی آیزنکوت، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، که این هفته این مقام را پس از ۴ سال ترک می‌کند، در مصاحبه‌هایی با نیویورک تایمز و رسانه‌های اسرائیل گفت دوران ریاست او، با «هزاران» حمله اسرائیل به «اهداف ایرانی» و هم‌پیمانان آن کشور در سوریه هم‌زمان بود.
همچنین به نوشته بخش انگلیسی تایمز اسرائیل، آیزنکوت در «هشدار» به قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران ایران، گفت «کسی که علیه ما اقدام می‌کند، جان خودش را به خطر می‌اندازد».
از سوی دیگر، پس از شکایت سوریه از اسرائیل به سازمان ملل به خاطر حمله جمعه شب، دولت لبنان نیز شنبه به خاطر رخنه جنگنده‌های اسرائیلی به آسمان لبنان به شورای امنیت شکایت کرد.
هر چند بر اساس گزارش‌ها، اسرائیل معمولاً از آسمان لبنان برای حملات موشکی به سوریه استفاده می‌کند اما در حمله جمعه شب، همزمان با حمله جنگنده‌هایش از جلیله به سوریه، هواپیماهایی را در ارتفاع کم در آسمان لبنان به پرواز درآورد.
ایران تنها در واکنش‌های خود یادآوری می‌کند که بنا به دعوت دولت قانونی سوریه، به حکومت دمشق «کمک مستشاری» می‌کند.