به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۲۴، ۱۳۹۷

بولتون امکان حمله نظامی به ایران را بررسی کرده بود

جان بولتون
به گزارش یک روزنامه آمریکایی جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در سال گذشته میلادی از پنتاگون خواسته است، امکان حمله نظامی به ایران را بررسی کند. این اقدام در پی حمله‌ای به منطقه‌ی دیپلماتیک در بغداد صورت گرفته است.


روز شنبه، ۲۳ دی (۱۳ ژانویه) "وال استریت ژورنال" به نقل از همکاران پیشین وزارت دفاع آمریکا گزارش داد که جان بولتون در سپتامبر ۲۰۱۸ (شهریور ۹۷) از این وزارتخانه تقاضا کرده است، امکانات حمله نظامی به ایران را بررسی کند.
بر اساس این گزارش علت این اقدام، حمله‌ی مسلحانه‌ی یک گروه وابسته به ایران در بغداد بوده است. در این حمله که تنها خسارت مالی به‌بار آورد، سه خمپاره به منطقه‌ی دیپلماتیک بغداد و در نزدیکی سفارت ایالات متحده شلیک شد.
روزنامه‌ی آمریکایی یادشده می‌نویسد که درخواست بولتون باعث بروز نگرانی میان مقامات و کارکنان آن زمان پنتاگون و وزارت امور خارجه ایالات متحده شد.
بولتون، مخالفی سرسخت
در ادامه‌ی گزارش "وال استریت ژورنال" آمده است که حمله به منطقه‌ی دیپلماتیک در بغداد تیم امنیت ملی دونالد ترامپ را به تلاش برای پاسخ واداشته و در این راستا پیرامون امکان حمله نظامی به ایران و مواضع این کشور در عراق و سوریه هم تحقیق شده است.
به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید
مشاور امنیت ملی رئيس‌جمهوری آمریکا یکی از مخالفان سرسخت جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود. او همواره تلاش می‌کند که حکومت ایران را تحت فشار‌های بیشتری قرار دهد. بولتون در ماه نوامبر (آبان) ضمن تاکید بر اینکه تحریم‌ها علیه ایران به شکلی قابل ملاحظه افزایش خواهد یافت گفت: «ما آنقدر فشار بر آن‌ها [حکومت ایران] را ادامه می‌دهیم تا صدای خرد شدن استخوانشان در بیاید.»
رئیس‌جمهور آمریکا در ماه مه سال ۲۰۱۸ با تصمیمی یک‌جانبه از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) بیرون آمد. از ماه نوامبر تمامی تحریم‌های اقتصادی که پیش از این توافق، از سوی آمریکا بر ایران روا شده بود بازگردانده شد.
دویچه وله فارسی