به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۲۲، ۱۳۹۸

وزارت اطلاعات ایران سخنان منتشر شده علوی درباره مذاکره با آمریکا را تکذیب کرد

روابط عمومی وزارت اطلاعات ایران گزارش منتشر شده در خبرگزاری دولتی (ایرنا) از سخنان محمود علوی وزیر اطلاعات درباره مذاکره با آمریکا را تکذیب کرد. بنا بر خبر منتشر شده در خبرگزاری ایرنا، علوی گفته است اگر خامنه‎ای اجازه را صادر کند، مذاکره میان ایران و آمریکا انجام خواهد شد.

اما روابط عمومی وزارت اطلاعات در در اطلاعلیه خود که در خبرگزاری صدا و سیما منتشر شده می‌گوید: « متأسفانه برخی رسانه‌ها با فهم نادرست از سخنرانی وزیر اطلاعات در مراسم یادواره شهید آیت الله قاسمی سوادکوهی از شهدای مازندرانی هفتم تیر و فرزند شهیدش حجت الاسلام محمد صادق قاسمی در مسجد جامع قائمشهر، با تقطیع و جابجایی کلمات، آنچه را که به هیچ وجه در سخنرانی وزیر اطلاعات نبوده، به ایشان منتسب و منعکس کردند. وزارت اطلاعات وظیفه خود می‌داند اینگونه موارد را که باعث تشویش اذهان عمومی و دستاویز تبلیغاتی رسانه‌های ضد انقلاب و بیگانه می‌شود از مراجع قانونی پیگیری کند».

شرط مذاکره با آمریکا
بنا بر گزارش منتشر شده در خبرگزاری ایران محمود علویاز لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران و «اجازه رهبر» به عنوان دو شرطی نام برده که مذاکره با آمریکا را ممکن می‌کند.

بنا بر این گزارش وزیر اطلاعات ایران که شامگاه گذشته در جریان مراسمی در قائم‌شهر مازندران سخن می‌گفت، تأکید کرد که «جمهوری اسلامی ایران زیر فشار تحریم‌های استکبار جهانی تن به مذاکره نمی‌دهد».

علوی همچنین مدعی شد: «رئیس جمهوری آمریکا اکنون فهمیده است که تحریم‌ها برخلاف تصورش هیچ فایده‌ای برای آن کشور ندارد و مردم ما با هم متحدتر شده‌اند».

وزیر اطلاعات ایران در عین حال با بیان اینکه «اگر رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد تحریم را از ایران اسلامی بردارد، ما آن را بررسی می‌کنیم»، افزود: «اگر مقام معظم رهبری این اجازه را صادر کند مذاکره میان ایران و آمریکا انجام خواهد شد».

این در حالی است که خامنه‌ای سیاست خود در قبال آمریکا را «نه جنگ و نه مذاکره» عنوان کرده است؛ سیاستی که در پی تشدید تنش میان دو طرف و خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران اعلام شد.

واشینگتن پس از خروج از توافق هسته‌ای، تحریم‌های شدیدی علیه ایران به اجرا درآورد. مقام‌های آمریکایی می‌گویند هدف از این تحریم‌ها، اجبار ایران به مذاکره بر سر توافقی جدید است که علاوه بر فعالیت‌های هسته‌ای، فعالیت موشکی و سیاست‌های ایران در منطقه را شامل می‌شود.

العربیه