به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۱۱، ۱۳۹۸

هشدار پلیس به بدحجابی در فرودگاه‌های ایران: ممکن است از سفر جلوگیری شود

پلیس فرودگاه‌های کشور اعلام کرد: طبق دستورالعمل سازمانی با افرادی که حجاب را در محیط فرودگاه‌ها رعایت نکنند برخورد خواهد شد. این منبع درباره نحوه پوشش در محیط فرودگاه‌ها توضیح بیشتری نداده و تنها تاکید کرده است با کشف حجاب و موارد مروج مدل‌های غربی برخورد می‌شود.

حسن مهری، فرمانده پلیس فرودگاه‌های ایران، روز دوشنبه ۱۰ تیر/۱ ژوئیه، ضمن اعلام حمایت مقامات قضایی از نیروهای پلیس، گفت: در مورد برخورد با کشف حجاب دستورالعمل سازمانی داریم.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های ایران، با بیان اینکه "با کشف حجاب در فرودگاه‌‌ها برخورد می‌شود"، افزود: ماموران پلیس اگر مواردی را مشاهده کنند که پوشش افراد مروج مدل‌های غربی است، حتما با آن برخورد خواهند کرد.

حسن مهری، درباره احتمال "جلوگیری از سفر افراد بدحجاب"، هشدار داد: ممکن است از سفر افراد بدحجاب جلوگیری شود؛ برای چنین افرادی پرونده قضایی تشکیل شده و تحویل مقامات قضایی خواهد شد.

در حالیکه طی چهار دهه پس از انقلاب اسلامی ایران بارها نسبت به برخورد قانونی با پدیده بدحجابی و بی‌حجابی تاکید شده است، این موضوع همچنان در راس برخوردهای نیروهای پلیس با شهروندان قرار دارد.

بر طبق قانون اساسی ایران، زنان، اعم از ایرانی و خارجی، مسلمان و غیرمسلمان، که در خاک جمهوری اسلامی ایران هستند، موظف به رعایت حجاب شرعی در انظار عمومی و معابر می‌باشند و فرد بی‌حجاب و بدحجاب از منظر قانون جمهوری اسلامی ایران، مجرم تلقی خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۰۲ قانون تعزیرات مصوب سال ۱۳۶۲ خورشیدی، "زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به تعزیر تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهند شد".

در تبصره این ماده هم آمده است: "زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریاب جزای نقدی محکوم خواهند شد". چنانچه قاضی تشخیص دهد، می‌تواند حبس و شلاق متهم را به جزای نقدی تبدیل کند.

همچنین به موجب ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵، "هر کس بطور علنی در انظار و اماکن عمومی و معابر، تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل، به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌گردد".

رادیو بین المللی فرانسه