به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۱۹، ۱۳۹۸

آلمان درخواست آمریکا برای اعزام نیرو به سوریه را نپذیرفت

به گزارش خبرگزاری آلمان ( dpa) استفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان دوشنبه ۸ ژوئیه/ ۱۷ تیر در یک نشست خبری در برلین اعلام کرد که دولت آلمان مایل است به اقدامات کنونی‌اش در ائتلاف ضد داعش ادامه دهد و این اقدامات شامل اعزام نیروی زمینی به سوریه نمی‌شود.

جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه و ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا جمعه گذشته در سفرش به برلین از دولت آلمان خواسته بود با اعزام نیروی زمینی به سوریه، بخشی از سربازان آمریکایی مستقر در این کشور را جایگزین کند.

رئیس جمهوری آمریکا ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ با اعلام پیروزی بر داعش، دستور خروج ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی از خاک سوریه را صادر کرد. ترامپ اما تاریخ مشخص خروج این نیروها را اعلام نکرد. کردهای شمال سوریه که در ائتلاف علیه داعش شرکت داشتند از تصمیم غیرمنتظره رئیس جمهوری آمریکا خشنود نبودند.

رئیس جمهوری آمریکا با تأکید بر ضرورت حمایت ایالات متحده از کردهای شمال سوریه گفته بود:

«آنها وقتی که ما در کنارشان هستیم بهتر می‌جنگند. می‌دانید که وقتی ۳۰ فروند اف‌-۱۸ کنار آنها فرستادیم، بهتر جنگیدند. ما می‌خواهیم از کردها محافظت کنیم، ولی نمی‌خواهم تا ابد در سوریه باشم. آنجا شن است و مرگ.»

جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه و ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا جمعه گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان و روزنامه «دی‌ولت» گفته بود او از دولت آلمان درخواست کرده با اعزام مستشاران برای آموزش کردهای شمال سوریه و برخی نیروهای لجستیکی و نیروهای فنی، سربازان آمریکایی در این بخش از سوریه را جایگزین کنند.

حزب سوسیال دموکرات آلمان یکشنبه گذشته با درخواست آمریکا مخالفت کرد. سپس حزب سبزها، حزب لیبرال دموکراتیک آلمان و حزب دست‌راستی آلترناتیو برای آلمان نیز بلافاصله با درخواست نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه مخالفت کردند.

اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان هم روز دوشنبه اعلام کرد که در پارلمان آلمان اکثریت لازم برای تصویب اعزام نیروی زمینی به سوریه وجود ندارد.

مأموریت آلمان در ائتلاف ضد داعش به رهبری ایالات متحده آمریکا نیز اکتبر سال جاری به پایان می‌رسد و می‌بایست مجدداً تمدید شود. نیروی هوایی آلمان با اعزام چند فروند جنگنده تورنادو و همچنین هواپیمای سوخت‌رسان به اردن در ائتلاف ضد داعش حضور دارد. اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان خواهان تمدید این مأموریت است. حزب سوسیال دموکرات آلمان اما ضرورتی برای تمدید مأموریت نیروی هوایی آلمان در اردن نمی‌بیند. پارلمان آلمان (بوندستاگ) سپتامبر(مهر) سال جاری این موضوع را به بحث می‌گذارد.

نیروهای دموکراتیک سوریه با برخورداری از پشتیبانی هوایی ائتلاف ضد داعش موفق شدند مارس (فروردین) سال جاری با آزاد کردن «باغوز» در دیرالزور در کرانه شرقی رود فرات را از بقایای ستیزه‌جویان داعش آزاد کنند.

رادیو زمانه