به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۱۲، ۱۳۹۹

اعتراض‌های آمریکا؛ 'بزرگترین' ناآرامی نژادی نیم قرن اخیر

آتش زدن خودروی پلبس در بوستون
ناآرامی‌های نژادی در دستکم هفتاد و پنج شهر آمریکا ادامه دارد و بحرانی که با کشته شدن یک مرد سیاه پوست در بازداشت پلیس آغاز شد پس از نزدیک به یک هفته عمیق‌تر شده است. به گفته نیک برایانت گزارشگر بی‌بی‌سی، این گسترده‌ترین ناآرامی نژادی در آمریکا از زمان ترور مارتین لوترکینگ رهبر جنبش حقوق مدنی در سال ۱۹۶۸ است.
شهرهای مختلف آمریکا در حالی شاهد صفوف تظاهرکنندگانی است که شانه به شانه راه‌پیمایی می‌کنند که تا چند روز پیش به دلیل قرنطینه کرونا خیابان‌ها خالی بودند.
در روزهای اخیر، برخی مقامات ایالت‌های آمریکا اظهار نگرانی کرده‌اند که تجمع مردم در تظاهرات موارد انتقال کرونا را افزایش دهد و اعتراض‌ها مانع شوند توان کافی صرف مقابله با این بیماری شود. کیشا لنس باتمز شهردار آتلانتا، شهری که شاهد بیشترین ناآرامی‌ها بوده هشدار داده که "هنوز در آمریکا همه‌گیری‌ای شایع است که بیشتر جان سیاهپوستان و تیره‌پوستان را می‌گیرد."
او از کسانی که تظاهرات شبانه شرکت کرده‌اند خواست صبح روز بعد آزمایش کرونا بدهند و گفت اعتراض‌ها او را از رسیدگی به همه‌گیری کرونا بازداشته است. شهردار واشنگتن و فرماندار مریلند هم نگرانی مشابهی را اظهار کرده‌اند.
بسیاری این خشونت‌ و ناآرامی‌ها را فقط مربوط به خشم ناشی از کشته شدن یک سیاهپوست در بازداشت پلیس نمی‌دانند بلکه آن را محصول سال‌ها نابرابری و تبعیض اقتصادی و اجتماعی می‌دانند.



US protests

ادامه ناآرامی‌ها

پلیس با معترضان در شهرهای نیویورک، شیکاگو، آتلانتا، فیلادلفیا و لوس‌آنجلس درگیر شده در حالیکه در این شهرها برای جلوگیری از غارت و آتش و خسارت زدن، مقررات منع رفت و آمد اعلام شده بود.
در مینیاپولیس، جایی که جورج فلوید کشته شد، راننده کامیونی که مستفیم به میان جمعیت معترضان رانده بود دستگیر شد. در این حادثه کسی زخمی نشد.
امروز پلیسی که با فشردن رانویش بر گردن جورج فلوید باعث مرگ او شد به اتهام قتل در دادگاه حاضر می‌شود اما سه پلبس دیگری که همراه او بودند و اخراج شده‌اند به جرمی متهم نشده‌اند. برادر جورج فلوید خواستار دستگیری آنها شده است.
دیشب درگیری معترضان با نیروهای امنیتی در مقابل کاخ سفید سبب شد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به همراه همسر و فرزندش مدت کوتاهی به پناهگاه کاخ سفید برده شوند.
در همین حال گزارش شده پلیس دختر نیک دبلازیو شهردار نیویورک را که در بین معترضان بوده دستگیر کرده است.



تظاهرات در مینیاپولیسحق نشر عکسREUTERS
Image captionتظاهرات در مینیاپولیس

دیروز گزارش‌های متعددی از حمله به خودروهای پلیس و تخریب آنها منتشر شد و پلیس ضد شورش هم با گلوله لاستیکی و گاز اشک‌آور، اسپری فلفل و نارنجک بی‌حس‌کننده با معترضان مواجه شده است.
در فیلادلفیا تلوزیون‌های محلی نشان دادند که چگونه خوردوهای پلیس خرد و یک مفازه غارت می‌شود. آقای ترامپ در توئیتر نوشت "همین الان نظم و قانون را در فیلادلفیا برقرار کنید. گارد ملی را فرا بخوانید."
غارت معازه‌ها در سانتامونیکای کالیفرنیا هم گزارش شده است.
در دنور مرکز ایالت کلرادو هزاران نفر بدون خشونت تظاهرات کردند و در حالی که به صورت روی زمین خوابیده بودند آخرین کلمات جورج فلوید را شعار می‌دادند: "نمی‌توانم نفس بکشم."
در آنلانتا، بوستون، میامی و اکلاهما هم تظاهرات بزرگی برپا شده است.
گزارش‌های متعددی هم از پاسخ بی‌تناسب پلیس ضد شورش منتشر شده است. در آتلانتا دو پلیس به دلیل استفاده بیش از از حد زور و بکارگیری تیزر برای دستگیری دو دانش آموز کالج اخراج شده‌اند.
شمار دستگیر شدگان تاکنون حدود ۱۴۰۰ نفر گزارش شده است.



واشنگتنحق نشر عکسREUTERS
Image captionپلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک آور استفاده کرد و بعضی تظاهرکنندگان با بطری آب و فشفشه با پلیس مقابله کردند

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا دیروز بار دیگر گروه‌های ضدفاشیست افراطی به نام آنتی‌فا را در خشونت‌ها مقصر دانست و از قرار دادن آن در فهرست سازمان های تروریستی خبر داد.
دولت آمریکا می گوید اعضای این گروه و آنارشیست‌ها با سفر به شهرهای مختلف تظاهرات را به آشوب می‌کشند.
مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه نیز علاوه بر متهم کردن آنتی‌فا،‌ گروه‌های راست گرای افراطی را هم در بروز خشونت‌ها مقصر دانسته است.
دیشب مقابل کاخ سفید چه اتفاقی افتاد؟
در واشنگتن با اینکه مقررات منع رفت و آمد اعلام شده بود صدها معترض بعد از ظهر یکشنبه در پارک لافایت در مقابل کاخ سفید تجمع کرده بودند.
هادی نیلی، خبرنگار بی بی سی فارسی در واشنگتن می گوید تظاهرات در ابتدا مسالمت‌آمیز بود و تجمع کنندگان فقط شعار می دادند.
اما با نزدیک شدن به ساعت‌های پایانی شب تنش‌ها افزایش یافت و بعضی از تجمع کنندگان اشیایی را به سمت پلیس پرتاب می کردند.
به گفته هادی نیلی با افزایش تنش‌ها چند خودرو نیز در نزدیکی کاخ سفید به آتش کشیده شده شد.
در همین حال وزارت دادگستری آمریکا از اعزام ماموران مبارزه با مواد مخدر برای کمک به پلیس و گارد ملی در برقراری آرامش در واشنگتن خبر داده است.
بی بی سی