به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۱۴، ۱۳۹۹

نخست‌وزیر جدید فرانسه کیست؟

ژان کاستکس ۵۵ ساله از جناح محافظه‌کار، مسئول ساماندهی پایان قرنطینه در فرانسه، شهردار پراد و از معتمدان سرکوزی، رئیس جمهور سابق، مامور تشکیل دولت جدید شده است. مکرون بعد از باخت حزبش در انتخابات شهرداری‌ها زیر فشار بود.

 رئیس جمهور فرانسه ساعاتی پس از استعفای ادوار فیلیپ، ژان کاستکس ۵۵ ساله را مامور تشکیل کابینه جدید کرد. کناره‌گیری فیلیپ، واکنشی بود به باخت حزب حاکم در انتخابات شهرداری‌ها و پیروزی قاطع سبزها در آن انتخابات. 

کاستکس از معتمدان نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور پیشین فرانسه است. او به جبهه راست و محافظه‌کار تعلق دارد و نزد افکار عمومی چندان شناخته شده نیست. او شهردار شهر جنوبی پراد نیز هست و رسانه‌های فرانسه به او لقب "موسیو دکونفنمان" داده‌اند. لقبی که به مسئولیت او برای کاهش محدودیت‌های کرونایی و رفع قرنطینه اشاره دارد و می‌تواند به "آقای گشایشی" معنا شود.

ادوار فیلیپ، نخست وزیر مستعفی، صبح جمعه سوم ژوئیه استعفای خود را تقدیم مکرون کرد. رئیس جمهور فرانسه پیش‌تر و پس از پیروزی سبزها در انتخابات محلی شهرداری‌ها، از لزوم تغییر در کابینه حرف زده بود.

مکرون پس از انتخابات شهرداری‌ها در اواخر ژوئن، تحت فشار بود زیرا حزب او "جمهوری به پیش" به غیر از چند شهرستان، در هیچ یک از شهرهای بزرگ فرانسه نتوانست به پیروزی دست یابد. نتیجه این انتخابات، به نوعی سرخوردگی مردم از سیاست‌های این حزب و بی‌اعتمادی به آن را نشان داد. در لیون، استراسبوگ و بوردو، شهرداری‌ها به دست ائتلاف چپ یا سبزها افتادند.

این انتخابات در اصل باید در دومین هفته مارس برگزار می‌شد اما شیوع کرونا زمان آن را به تعویق انداخت. در عین حال، تنها ۴۰درصد از واجدان حق رای در آن شرکت کردند.

آینده سیاسی ادوار فیلیپ، از چند ماه قبل در فرانسه مورد بحث بود. در بحران کرونا، بین مقامات ارشد دولت اختلاف نظر وجود داشت. مثلا مکرون خواستار تسریع گشایش‌های مربوط به رفع قرنطینه بود اما فیلیپ نظری مخالف داشت.

در نظرسنجی‌های مربوط به کرونا، محبوبیت فیلیپ از مکرون بیشتر بود. مرگ و میر ناشی از کرونا در فرانسه، تا کنون بیش از ۳۰هزار نفر بوده و خونسردی فیلیپ در مدیریت بحران او را نزد مردم محبوب کرد.

نخست‌وزیران در فرانسه، مسئولیت بس دشواری دارند و عمدتاَ مجری سیاست‌هایی هستند که خطوط اصلی آن را رئیس جمهور تعیین می‌کند. رئیس جمهور با توجه به ابعاد وسیع‌تر اختیارات و قدرتش بیشتر در کانون توجه قرار دارد و  در اجلاس‌های اروپایی یا بین‌المللی هم اوست که کشورش را نمایندگی می‌کند.

قرار شده ترکیب کابینه جدید فرانسه، تا چهارشنبه آینده مشخص شود. مکرون پیش‌تر گفته که اولویت‌های دولت آتی، حوزه سلامت، جوانان و بازنشستگان خواهد بود.

 دویچه وله فارسی