به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۰۶، ۱۳۹۹

مصطفی ادیب نخست‌وزیر لبنان از تشکیل کابینه عذر خواست؛

 نقشه‌های فرانسه پیش نمی‌رود
مصطفی ادیب کمتر از یک ماه برای تشکیل کابینه تلاش کرد اما ناکام ماند
 ساعتی پس از اعلام خبر انصراف مصطفی ادیب از تشکیل کابینه، نزدیکان رئیس جمهوری فرانسه گفتند که استعفای ادیب، نتیجۀ "خیانت جمعی احزاب سیاسی لبنان است". مصطفی ادیب تلاش می‌کرد که به پیروی از پیشنهادات امانوئل ماکرون، کابینه‌ای را با هدف اصلاحات ساختاری تشکیل دهد. اما کسانی که با ابتکارات و نفوذ فزایندۀ فرانسه در لبنان مخالفند، به هر ترتیب با تشکیل دولتی که دلخواه‌شان نباشد مقابله می‌کنند.

روز شنبه ۲۶ سپتامبر/۵ مهر، مصطفی ادیب که کمتر از یک ماه قبل مأمور تشکیل کابینه شده بود، گفت: "از این که نمی‌توانم وظیفۀ تشکیل دولت را به انجام برسانم عذرخواهی می‌کنم". او به خاطر اینکه نتوانسته خواسته‌های مردم لبنان را در جهت ایجاد یک دولت اصلاح‌گر برآورده کند، معذرت‌خواهی کرد.

نزدیک به چهار هفته قبل، طی سفر امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه به لبنان، رهبران احزاب و تشکل‌های سیاسی لبنان متعهد شده بودند که طی حداکثر دوهفته، یک کابینۀ مستقل و کاردان تشکیل دهند.

اما به گفتۀ مصطفی ادیب "در حالی که تلاش‌های ما برای تشکیل کابینه کم‌کم به نتیجه می‌رسید، متوجه شدیم که تفاهم قبلی دیگر وجود ندارد و کابینه‌ای‌ای مطابق با معیارهایی که من در نظر داشتم، چیزی جز شکست به دست نخواهد آورد".

دولت قبلی لبنان به دنبال انفجار بزرگ بندر بیروت ( چهارم اوت) استعفا داد. آقای ادیب که روز ۳۱ اوت از سوی رئیس جمهوری به عنوان نخست‌وزیر جدید منصوب شد، به شدت تحت فشار بود تا هرچه زودتر کابینۀ خود را تشکیل دهد. این در حالی است که برخی کشورهای نزدیک به لبنان و سازمان‌های بین‌المللی تأکید می‌کنند که لبنان برای دریافت کمک‌های مالی باید ابتدا دست به اصلاحات ساختاری بزند. این کار نیز به دولت مقتدر، مستقل و محکمی نیاز دارد که یکی از رویاهای دست نیافتنی مردم به نظر می‌آید.

یکی از دلایل ناکامی مصطفی ادیب خواسته‌های دو تشکل شیعی، حزب‌الله و جنبش امل است که به ویژه برای در اختیار گرفتن وزارت دارایی سخت فشار می‌آورند. برخی ناظران سیاسی در بیروت می‌گویند که دلیل پافشاری این دو تشکل، تحریم‌های آمریکاست که اخیراً دو شرکت وابسته به حزب‌الله و همچنین یکی از شخصیت‌های مهم جنبش امل را هدف گرفته است.

در پی انصراف مصطفی ادیب، رئیس جمهوری میشل عون معذور بودن او را پذیرفت و اعلام کرد که برای انتصاب نخست‌وزیر جدید "تصمیم‌های لازم را مطابق با قانون اساسی" خواهد گرفت. عون اضافه کرد که "ابتکاراتی که توسط رئیس جمهوری فرانسه امانوئل ماکرون آغاز شد همچنان ادامه می‌یابد"... ماکرون برنامه یا نقشۀ راهی برای کمک به لبنان و خروج این کشور از بحران پیشنهاد کرده که البته مشروط به اجرای اصلاحات جدی در ساختار حکومت و به ویژه مقابله با فساد است.

مصطفی ادیب نیز گفت که پیشنهادات فرانسه حاصل خواسته‌های صادقانۀ "یک کشور دوست و شخص امانوئل ماکرون" برای کمک به لبنان است و باید ادامه یابد. سعد حریری نخست‌وزیر پیشین که از حامیان ادیب به شمار می‌آید گفته است: کسانی که با طرح فرانسه مخالفت می‌کنند بدانند که در صورت شکست این طرح، در آینده به سختی پشیمان خواهند شد".

فرانسه از همۀ طرف‌های لبنان (مؤسسات مالی و به ویژه صندوق بین‌المللی پول و دولت‌ها) خواسته است تا "فشارهای جدی و هم‌سوی خود را همراه با امانوئل ماکرون" و در جهت تشکیل دولت جدید لبنان اعمال کنند.

اما با توجه به اکراه حزب‌الله از افزایش نفوذ فرانسه در لبنان، احتمال می‌رود که نقشه‌های پاریس در بیروت با کارشکنی‌ها و مخالفت‌های زیادی مواجه باشد.

رادیو بین المللی فرانسه