به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۰۴، ۱۳۹۹

تحریم محمود ساداتی قاضی دادگاه نوید افکاری به وسیله آمریکا

نوید افکاری از جمله در دادگاه انقلاب به ریاست ساداتی در شیراز به اعدام محکوم شد

دولت آمریکا از تحریم قاضی صادرکننده حکم اعدام برای نوید افکاری، کشتی گیر ۲۷ ساله ایرانی خبر داده است. 
بر اساس بیانیه وزارت دارایی آمریکا که پنجشنبه منتشر شد، سید محمود ساداتی، قاضی دادگاه انقلاب شیراز در فهرست تحریم های ثانویه ایالات متحده قرار گرفته است.

ساداتی قاضی دادگاهی است که برای دومین بار حکم اعدام برای نوید افکاری صادر کرد.

وزارت دارایی آمریکا همچنین از تحریم محمد سلطانی، از قضات دادگاه انقلاب در مشهد هم خبر داده است.

سلطانی به نقض حقوق اقلیت بهایی در ایران متهم شده است.

شعبه اول دادگاه انقلاب در شیراز، زندان عادل آباد شیراز، زندان ارومیه و زندان وکیل آباد مشهد هم طبق وزارت دارایی آمریکایی در فهرست تحریم های ثانویه قرار گرفته اند.

همزمان، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه ای حکومت ایران را به نقض حقوق بشر شهروندانش متهم کرد.

به گفته آقای پومپئو، "ایالات متحده خود را به پاسخگو کردن کسانی که مردم ایران را از آزادی و عدالت محروم کرده اند، متعهد می داند."

به نوشته آقای پومپئو، سید محمود ساداتی و شعبه اول دادگاه انقلاب در شیراز در صدور حکم اعدام برای نوید افکاری دست داشته اند.

آقای پومپئو گفت:‌ "نوید افکاری در سال ۲۰۱۸ پس از شرکت در تظاهرات بازداشت شد. او را به قتل متهم کردند و در دادگاه های غیرمنصفانه که رییس یکی از آنها قاضی ساداتی از شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز بود، محاکمه شد. قبل از اعدام او که به صورت مخفیانه صورت گرفت، نوید را در زندان عادل آباد شکنجه کردند."

به گفته آقای پومپئو، محمد سلطانی، قاضی دادگاه انقلاب در مشهد هم به خاطر محکوم کردن بهاییان به اتهامات واهی تحریم شده است.

در بیانیه وزیر امور خارجه آمریکا همچنین از زندان وکیل آباد مشهد به عنوان جایی که مایکل وایت، زندانی‌ آمریکایی و محمد حسین سپهری، فعال صنفی و معلم ایرانی در آن زندانی بوده اند، نام برده شده است.

به نوشته آقای پومپئو، تعداد از اعضای اقلیت های قومی و دینی در ایران هم در زندان ارومیه تحت آزار و اذیت بوده اند.

به گفته مایک پومپئو، "دادگاه های انقلاب و قضات آن ابزاری هستند که ایدیولوژی بی رحمانه رژیم ایران را به اجرا می گذارند."

آقای پومپئو همچنین بار دیگر از بازداشت باقرنمازی، سیامک نمازی و مراد طاهباز، سه زندانی ایرانی- آمریکایی انتقاد کرد و بر بازگرداندن آنها به ایالات متحده تاکید کرد.

پیش از انتشار این بیانیه، الیوت آبرامز، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران در سخنانی در مجلس سنا از تحریم های تازه آمریکا علیه ناقضان حقوق بشر در ایران خبر داده بود.

آقای آبرامز در جلسه کمیته روابط خارجی سنا گفت: "آمریکا تحریم های جدیدی را علیه تعدادی از مقام ها و نهادهای ایرانی وضع می کند، ازجمله قاضی صادرکننده حکم اعدام برای کشتی گیر ایرانی."

در روزهای گذشته اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ۲۷ ساله ایرانی در میان افکار عمومی ایران و همچنین جامعه جهانی با واکنش‌های گسترده روبه‌رو شده است. نوید افکاری در ارتباط با اعتراض‌های مرداد ۹۷ و به اتهام قتل و محاربه محاکمه و به قصاص و اعدام محکوم شده بود.

در فایل‌های صوتی که از نوید افکاری مانده او بارها گفته بود که تحت شکنجه وادار به اعتراف شده است و در دادگاه از قاضی می‌خواهد که بگذارند فردی که شاهد شکنجه او در آگاهی بوده است در دادگاه شهادت دهد.

بی بی سی  فارسی