به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۰۱، ۱۳۹۹

خامنه ای : نوشیدن جام زهر عملی مدبرانه و عاقلانه بود

 رهبر حکومت اسلامی ایران، علی خامنه ای، در سخنانی که امروز دوشنبه سی و یک شهریور در مورد جنگ هشت ساله ایراد کرد گفت که همه چیز این جنگ با تدبیر و عقلانیت اداره شد از جمله "نوشیدن جام زهر" توسط آیت الله خمینی، یعنی پذیرش قطعنامۀ ۵۹٨ شورای امنیت.


علی خامنه ای که سخنان امروزش را از طریق تماس ویدیوئی ایراد می‌کرد، گفت : "بعضی ها با استناد به یک خطای یک جمعی، مجموعۀ دفاع مقدس را به بی تدبیری متهم می کنند، مطلقاً این طوری نیست." او در ادامه گفت : "حتی قبول قطعنامه هم در پایان کار که امام از آن به نوشیدن جام زهر تعبیر کردند، این هم مدبرانه بود. در آن مقطع مدبرانه بود باید انجام می گرفت. اگر مدبرانه نبود امام انجام نمی داد. ما از نزدیک شاهد بوده و می دیدیم که چه دارد می گذرد. کار بسیار عاقلانه بود."

علی خامنه ای در جای دیگری از سخنانش اعتراف کرد که هر چند اظهارات او در مورد جنگ هشت ساله تکراری است "لکن باید تکرار کرد"، چون به گفتۀ او "دست تحریف وجود دارد." وی بار دیگر مدعی شد که از نظر آیت الله خمینی جنگ ایران و عراق "یک درگیری عادی بین دو همسایه نبود" و از نظر مؤسس جمهوری اسلامی ایران، دولت های آمریکا، شوروی، انگلستان "عاملان اصلی و پشت پردۀ جنگ بودند." به همین خاطر، به گفتۀ رهبر حکومت اسلامی ایران، آیت الله خمینی اصرار داشت که برای پیروزی در آن جنگ باید مردم را درگیر آن می کردیم.

علی خامنه ای سپس مدعی شد که این مدل "از حضور مردم در جنگ" همیشه و از جمله امروز نیز "می تواند مطرح باشد"، بی آنکه البته وی توضیحی در اینباره بدهد.

علی خامنه ای با اشاره به ادامه و افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا گفت : "بعضی ها ارزیابی مناسبی ندارند از این قضیه". او گفت اینکه روزانه بین ۱۴٠ تا ١۷۰ نفر در اثر کرونا کشته شوند چیز کمی نیست. او خطاب به مردم گفت : "خوب مسئولین که می بینید دارند خودشان را فدا می کنند". اما، "ما مردم بایستی به وظایفان" در زمینۀ رعایت پروتکل های بهداشتی نیز عمل کنیم.

رادیو فرانسه