به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۳۱، ۱۳۹۹

کرونا در ایران: فاصلۀ ابتلا با مرگ در کشور کم شده است؛

 خیز موج سوم کرونا و خطر رسیدن آمار مرگ و میر به ۶۰۰ نفر در روز

وزارت بهداشت ایران، روز شنبه ٢۹ شهریور، از شناسایی ۲٨۴۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا و مرگ ۱۶۶ نفر در شبانه روز گذشته خبر داد. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت را نگران کننده دانست و تأکید کرد که در حال حاضر، فاصلۀ ابتلا با مرگ در کشور کم شده است و با ابتلای مجدد افراد، فرضیۀ تاثیرگذاری واکسن، زیر سوال می رود. از سوی دیگر، یکی از اعضای شورای شهر تهران، با اشاره به آغاز پیک سوم کرونا در پایتخت، اعلام کرد که آمار مرگ و میر در تهران به بیش از ۶۰ نفر در روز رسیده است.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز شنبه ۲۹ شهریور، اعلام کرد: «بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ٢۸۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ۱١۴۹ نفر از آنها بستری شده اند و تعداد ٣٨۹۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به ۴۱۹ هزار و ۴٣ مورد رسیده است».

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ١۶۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را از دست داده اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۲۴ هزار و ۱۱۸ نفر رسیده است».

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «١٣ استان تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند و همچنین ١٥ استان های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند».

حسن روحانی: آمار وزارت بهداشت نگران کننده است؛ ابتلای مجدد افراد فرضیۀ تاثیرگذاری واکسن را زیر سوال می برد

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به آغاز فصل پائیز و همزمانی کرونا با بیماری های دیگری همچون آنفلوانزا و سرماخوردگی، گفت: « از این پس که فصل پاییز و زمستان را در پیش داریم، باید هر علامتی مشاهده کردیم، فرض را بر کووید ۱۹ بگذاریم. بیشتر از ۳۰ میلیون نفر در کل جهان به کووید ۱۹ مبتلا شده اند؛ باید بی‌حوصلگی را کنار  بگذرایم و سبک زندگی ما باتوجه به کرونا باید به صورت میان‌مدت و بلندمدت تغییر کند، زیرا ممکن است وضعیت ما تا سال آینده همین‌گونه باشد».


وی افزود: «الان در کشور ما فاصله ابتلا با مرگ کم شده است و تنها دلیل آن مراعات مردم است. امروز آمارها نشان می‌دهد در برخی از استان‌ها، افرادی بستری شده اند که ماه‌های قبل هم به دلیل کرونا در بیمارستان بستری شده بودند که این امر خود داستان واکسن را زیر سوال می‌برد که آیا واکسن می‌تواند تاثیر دائمی داشته باشد؟ بنابراین همچنان حتی اگر واکسن برسد، باید اصول بهداشتی را ادامه دهیم؛نمی‌توانیم شرایط را حتی با وجود واکسن عادی در نظر بگیریم».


حسن روحانی ورود گردشگران خارجی به کشور را نگران کننده خواند و با تأکید بر ارائۀ خدمات الکترونیک به مردم تصریح کرد: «هر آنچه که از لحاظ ارائه خدمات به مردم از طریق الکترونیکی امکان‌پذیر است، حضوری نباید صورت بگیرد از جمله عوارض بین راهی، عوارض از طریق الکترونیکی باید پرداخت شود».


وی تصریح کرد: «آماری که از سوی وزارت بهداشت درمان و ارائه شد، نگران‌کننده بود؛ با اینکه مردم بیش از ۸۲ درصد در هفته‌های قبل پروتکل‌ها را رعایت می‌کردند این رعایت به ۶۲ درصد رسیده است که بسیار نگران‌کننده است».


عضو شورای شهر تهران: وارد پیک سوم کرونا شده ایم؛ آمار مرگ و میر در تهران به بیش از ۶۰ نفر در روز رسیده است


زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران، با اشاره به آمار روزانۀ مرگ و میر در اثر ابتلا به کرونا در پایتخت گفت: «بر اساس آمارهایی که سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده است، وارد پیک سوم کرونا شده‌ایم.»


وی افزود: «در حال حاضر، تعداد مبتلایان به کرونا و فوتی‌های ناشی از این بیماری دوباره افزایش یافته که تعطیلات اخیر و افزایش آمار سفرها از عمده دلایل ورود به پیک سوم کرونا محسوب می‌شود».


عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: «علیرغم تذکرهای ستاد ملی مقابله با کرونا، برخی از مردم هنوز هشدارها و توصیه‌ها را جدی نمی‌گیرند و فاصله‌گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک نسبت به ماه‌های قبل متأسفانه در تهران کمتر شده و موجب  افزایش آمار مبتلایان شده است».


او در ادامه گفت: «فصل پاییز به زودی آغاز می‌شود و نگرانی‌های ما در مورد بیشتر شدن آمار مبتلایان افزایش یافته است زیرا در حال حاضر آمار روزانۀ فوتی‌ها در تهران بیش از ۶۰ نفر است که نسبت به ماه‌ قبل افزایش یافته است».


وی در خصوص احتمال لغو طرح ترافیک به دلیل افزایش مسافران حمل و نقل عمومی، گفت: «اجرای طرح موفق بوده و نتایج مؤثری را داشته است؛ از طرفی تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که لغو طرح ترافیک نه تنها اثری در کاهش مبتلایان به کرونا نداشته بلکه سبب افزایش ترافیک و نارضایتی مردم شده است».


تشدید کرونا در موج سوم؛ خطر رسیدن آمار مرگ و میر به ۶۰۰ نفر در روز


دکتر پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در تهران، با اشاره به پیک سوم کرونا و با بیان اینکه این روزها چیزی به اسم سرماخوردگی نداریم و هر علامت تنفسی مطمئناً کروناست، گفت: «متاسفانه موج سوم کروناشروع شده، حداقل تا چهار ماه آینده باید برای جلوگیری از فاجعه‌ جدید، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و حواس خود را سرگرم اخبار واکسن و دارو نکنیم».


وی با اشاره به افزایش تقاضای بستری در بخش اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری از اواخر هفته گذشته، عنوان کرد: «متاسفانه آمار مراجعه به اورژانس از حدود ۶۸ نفر در چند روز گذشته، این روزها به حدود ۲۰۰ نفر در روز رسیده، به گونه ای که مردم برای بستری در اورژانس صف کشیده‌اند و فشار کاری شدیدی طی چند روز اخیر شروع شده است».


وی با انتقاد از تکرار اشتباهات در زمینه کنترل این اپیدمی، گفت:‌ «تجربه هفت ماه گذشته نشان داده که وقتی اپیدمی وارد موج می‌شود، مانند موج اول و دوم، موج سوم شدیدتر خواهد بود و موج سوم بین یک تا دو هفته طول خواهد کشید».


وی همچنین از مسئولان خواست که بحران کرونا را جدی‌تر بگیرند و تاکید کرد: «نباید صبر کنیم که شرایط بحرانی شود و بعد به دنبال حل آن بحران باشیم. شیوع موج سوم از اواخر هفته گذشته آغاز شده و اگر به همین منوال پیش برویم، طبق تخمین دکتر حریرچی در نموداری که نشان دادند، در آبان ماه مرگ و میر ناشی از کرونا  به ۶۰۰ نفر در روز می‌رسد، اگر برنامه‌ ریزی درستی نداشته باشیم و این تخمین واقعی شود، واقعاً یک فاجعه در کشور رخ می‌دهد».


هشدار نسبت به بازگشایی مدارس؛ هر علامت تنفسی نشانۀ ابتلا به کرونا است


رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در تهران، خطاب به مسئولین آموزش و پرورش بر بازنگری جدی برنامه ها برای بازگشایی مدارس تاکید کرد و گفت:‌ «متاسفانه طی چند روز اخیر شاهد مواردی از ابتلای دانش‌آموزان  و معلمان بودیم. باید دقت کنیم که شاید دانش آموزان به کرونای شدید مبتلا نشوند ولی می‌توانند بیماری را به سایر اعضای خانواده منتقل کنند، متاسفانه سرعت چرخش و انتقال این بیماری بالاست».


وی گفت: «در حال حاضر توصیه می شود که آموزش در مدارس و دانشگاه ها به صورت مجازی باشد تا بتوانیم از این فاز بگذریم، چراکه اگر نتوانیم آن را کنترل کنیم، شرایط بحرانی پیش رو خواهد بود». او با بیان اینکه تخت خالی برای پذیرش بیماران جدید نداریم، گفت: «مدتی تناسب و تعادل بین ترخیص و بستری بیماران کرونایی برقرار شده بود که متاسفانه از اواخر هفته گذشته مجددا این تعادل برهم خورده و برای پذیرش در اورژانس تخت خالی نداریم».


او در ادامه گفت: «علایم کلی کرونا همچنان تب و سرفه است. بنابراین به صورت جدی به همه مردم توصیه می‌شود که این روزها هر علامت تنفسی، مطمئنا کروناست؛ زیرا الان چیزی به اسم سرماخوردگی نداریم و کوچکترین علائم مثل آبریزش بینی، تب و بدن درد می تواند علامت کرونا باشد. پس افراد باید به محض مشاهده این علایم خود را قرنطینه کرده و در مجامع عمومی حاضر نشوند».


وی تاکید کرد:‌ «بیماران باید از زمان شروع علایم تا دو هفته حتماً در قرنطینه باشند و اگر با گذشت دو هفته و در ۷۲ ساعت آخر، فرد تب و سرفه نداشته باشند، می‌توانند با رعایت پروتکل‌ها از قرنطینه خارج شوند و احتیاج به تست مجدد کرونا نیست».


روند شیوع کرونا در استان فارس صعودی است


عبدالرضا قاسم پور جانشین استاندار فارس، روز شنبه از صعودی شدن روند ابتلا به بیماری کووید۱۹ در این استان طی روزهای اخیر خبر داد و گفت: «روند نزولی تعداد مبتلایان به کروناویروس که در هفته‌های گذشته شاهد بودیم، متوقف شده و اکنون جواب حدود یک سوم از کل تست‌های آزمایش شده برای تشخیص کروناویروس، مثبت است».


وی افزود: «قبل از این شاهد کاهش شمار تست‌های آزمایش شده کرونا به ۱۹ درصد کل تست‌ها بودیم اما طی روزهای اخیر این میزان به ۳۱ درصد رسیده است».


 معاون استانداری فارس با بیان اینکه درصد اشغال تخت‌های عادی کرونایی ۵۹ درصد و درصد اشغال تخت‌های مراقبت های ویژه، ۳۹ درصد است، گفت: «در صورت نیاز، نقاهتگاه بیماران کرونایی فعال می‌شود؛ با اتفاقاتی نظیر برگزاری آزمون‌های کنکور سراسری، مسافرت‌ها، برخی مراسم های عزاداری‌، بازگشایی مدارس و غیره، افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا طی روزها وهفته‌های آتی دور از انتظار نیست».


ابراز نگرانی فرماندار کرج از افزایش آمار مبتلایان و موج سوم کرونا


غفور قاسم پور معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کرج، با اشاره به خیز موج سوم کرونا و جهش افسار گسیخته این بیماری، از شهروندان خواست تا در پاییز و زمستان پیش رو، جدی‌تر از گذشته اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.


 وی روز شنبه ۲۹ شهریور با ابراز نگرانی از افزایش آمار ابتلا به بیماری کویید ۱۹ گفت: «پیش بینی شده بود که اگر دستورالعمل‌ها رعایت نشود و موج سفرها اوج بگیرد، پیک سومی را در پیش خواهیم داشت».


وی با بیان اینکه باید نگران پاییز و زمستان کرونایی باشیم، تصریح کرد: «بازارها نیز خود مراکز اصلی شیوع و انتقال این بیماری هستند؛ همچنین با شروع سال تحصیلی در مدارس و دانشگاه‌ها و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حفظ سلامت دانش آموزان و دانشجویان اولویت نخست است و در همین راستا قرار است کلاس‌ها در چارچوب شرایط هر منطقه، به صورت حضوری و غیرحضوری برگزار شود».


هشدار رئیس بخش آی سی یو بیمارستان امام رضا نسبت به خطر بازگشایی مدارس و کمبود نیرو و تجهیزات در موج سوم کرونا


علیرضا صداقت رئیس بخش آی‌سی‌یو کرونای بیمارستان امام رضا در مشهد، گفت: «نیروها به شدت از لحاظ جسمی و روحی خسته شده‌اند؛ همین که ما هر روز شاهد فوت افرادی هستیم که شاید تا دو هفته قبل سالم بودند و به یکباره دچار بیماری شدند، فشار بسیار بزرگی بر روی پرستاران و پزشکان وارد می‌کند».


وی افزود: «از زمان شیوع ویروس کرونا، یک سوم کادر درمان مبتلا شدند و دوستان و همکاران بسیاری داشتم که به دلیل ابتلا به ویروس جانشان را از دست دادند. اگر میزان ورودی بیمارستان‌ها کنترل نشود، به دلیل نبود تجهیزات کافی و فرسودگی پرستاران و پزشکان با بحران روبرو خواهیم شد، چون به دلیل وجود تحریم‌ها و استفادۀ بسیار از تجهیزات بیمارستانی در این چند ماه مشکل پیدا خواهیم کرد».


وی تأکید کرد: «در موج سوم کرونا، دیگر نیروی تازه نفس و تجهیزات نداریم زیرا کادر درمان به دلیل فشار کار بالا بسیار خسته است و امکان جایگزینی آنها هم وجود ندارد و همچنین به دلیل شرایط اقتصادی و تحریم‌ها امکان استفاده از تجهیزات جدید هم نداریم و همین مسئله، خطر را بیشتر می‌کند».


او با اشاره به خطر بازگشایی مدارس و مراکز مذهبی گفت: « اگر حرم را باز کنیم، میزان مسافرانی که به مشهد می‌آیند، بیشتر خواهد شد و بنابراین مسافرخانه‌ها هم حتی به میزان کم پذیرای مسافر خواهند بود و شهر شلوغ‌تر خواهد شد؛ با بازگشایی مدارس هم که گفته شده حدود ۲۰ درصد از دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند؛ باید گفت به تازگی خبر ابتلای کودکان به ویروس کرونا منتشر می‌شود و متاسفانه کودکان هم به این ویروس مبتلا می‌شوند و در کنار آن بازگشایی مدارس اتفاق می‌افتد و در همین چند وقت که مدارس بازگشایی شده است، تماس‌های بسیاری داشتم از اینکه برخی کودکان علائمی شبیه به کرونا دارند که موضوع خطرناکی خواهد بود».

رادیو فرانسه