به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۰۸، ۱۳۹۹

واکنش تند عالی‌ترین مقامات عراق به انتقاد نماینده رهبر ایران از آیت‌الله سیستانی

 یادداشت حسین شریعتمداری نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در روزنامه کیهان در انتقاد از آیت‌الله سیستانی، واکنش تند عالی‌ترین مقام‌های عراق را به دنبال داشته است، از جمله روسای سه قوه و همچنین متحدان نزدیک ایران همچون نوری مالکی. وزیر خارجه ایران هم در توییتی آقای سیستانی را "دژ مستحکم عراق" خوانده است.

بر اساس گزارشها برهم صالح رئیس جمهور، مصطفی کاظمی نخست‌وزیر، محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق و فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق که در جلسه‌ای مشترک حاضر بودند، انتقاد از آیت‌الله سیستانی را محکوم کرده‌اند.

وب سایت شفقنا نزدیک به منابع عراقی به نقل از این مقام‌های عالی عراق گزارش کرده است که "هر گونه اهانت به مقام مرجعیت محکوم است و جایگاه رهبری معنوی نزد مردم عراق و مسلمانان و انسانیت محفوظ و معتبر است".

روسای قوای عراق گفته‌اند رهنمودهای آیت‌الله سیستانی در دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق "نقشه راهی است که ضامن پایان دادن به بحران‌ها و حرکت به سمت انتخابات زودهنگام، سالم و آزاد" است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم در پیامی که در توییتر به زبان عربی منتشر کرده از آیت‌الله سیستانی به عنوان "مرجع عالیقدر، دژ مستحکم عراق و سرمایه‌ای برای کل جهان اسلام" یاد کرده است .

او نوشته: "ایران نقش ایشان در برقراری امنیت در عراق و ثبات آن و حفظ حاکمیت و وحدت سرزمینی این کشور و رهایی از قدرتهای اشغالگر و ساختن عراق جدید بر اساس انتظارات ملت برادر عراق را ارج می نهد."

پیشتر هم وزارت خارجه ایران گفته بود که مقاله روزنامه کیهان به "ارکان جمهوری اسلامی" ربطی ندارد.

حسین شریعتمداری
TASNIM

توضیح تصویر،

حسین شریعتمداری
به دنبال دیدار اخیر جنین هینیس پلاسخارت، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق با آیت‌الله علی سیستانی، از مراجع تقلید شیعه، حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان در یادداشتی با عنوان "برخاسته از ارادت" از اظهارات او در این دیدار انتقاد کرده بود.
به نوشته آقای شریعتمداری، آیت‌الله سیستانی در این دیدار از نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل خواسته انتخابات پارلمانی عراق تحت نظارت نمایندگانی از سازمان ملل متحد انجام شود.
مدیرمسئول روزنامه کیهان اما "درخواست برای نظارت سازمان ملل" را دون جایگاه آیت‌الله سیستانی خوانده و نوشته بود: "دعوت از سازمان ملل برای نظارت بر انتخابات یک کشور، اعلام ورشکستگی آن کشور، بدبینی به ملت و خوشبینی به بیگانگان است."
خبرگزاری شفقنا که اخبار مربوط به شیعیان را پوشش می‌دهد، نوشته است که منظور آیت‌الله سیستانی هماهنگی نظارت با ضوابط سازمان ملل بوده نه اینکه سازمان ملل به عنوان ناظر در این انتخابات حضور داشته باشد. دفتر آیت‌الله سیستانی متن کامل صحبت های او را در این دیدار منتشر کرده ست.
نخست وزیر پیشین عراق: یادداشت یک روزنامه در ایران و انتقاد آن را محکوم می‌کنیم
وب سایت شفقنا نزدیک به منابع عراقی می‌گوید نوری المالکی نخست وزیر پیشین عراق و از متحدان نزدیک ایران هم با انتشار بیانیه‌ای نوشته توهین به مرجعیت، توهین به همه مردم عراق است. آقای مالکی به تازگی برای دیدار با مقام‌های ایرانی به تهران سفر کرده بود.
آقای مالکی در بیانیه خود نوشته است "یادداشت یک روزنامه در ایران و انتقاد موجود در آن که توهین به مرجعیت عالیقدر است را شدیدا محکوم می کنیم، این اقدام توهین به همه مردم عراق به شمار می رود".

در این بیانیه آمده "حضرت آیت‌الله سیستانی، مرجع عالیقدر تشیع همواره در خدمت امنیت عراق برای حفاظت از روند سیاسی بوده و در سخت‌ترین شرایط از کشور پشتیبانی کرده است و ایشان مورد حمایت همه طیف‌های ملت عراق قرار دارد".
آقای مالکی از روزنامه کیهان خواست تا "موضع نامطلوب" خود را اصلاح کند.

وزارت خارجه ایران: موضع کیهان به ارکان ایران ربطی ندارد

سعید خطیب‌زاذه، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته است موضع مطرح شده در روزنامه کیهان‌ درباره آیت‌الله علی سیستانی ربطی به ارکان جمهوری اسلامی ایران ندارد.
آقای خطیب زاده گفته است "ما برای مرجعیت احترام ویژه‌ای قائل هستیم و طبیعی است که تحمل نمی‌کنیم که به جایگاه مرجعیت خدشه ای وارد و به این جایگاه تخطی شود".
از دیدار نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق با آیت‌الله سیستانی فیلم‌هایی منتشر شده است. گفته می‌شود از دیدارهای این مرجع تقلید به ندرت فیلم و عکس منتشر می‌شود.
از آیت‌الله سیستان به عنوان عالی‌ترین مرجع دینی شیعیان در عراق نام برده می‌شود. او اگرچه مخالف دخالت دین در سیاست بوده و معمولا از دخالت مستقیم در سیاست خودداری می‌ورزد، اما اظهارنظرهای او تاثیر قابل توجهی بر روندهای سیاسی عراق داشته است.
حسین شریعتمداری از آیت‌الله سیستانی عذرخواهی کرد
حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان در یادداشتی از آیت‌الله سیستانی عذرخواهی کرده است.

او نوشته: "برداشت اینجانب از نظر آیت الله سیستانی با آنچه ایشان فرموده بودند همخوانی نداشته که بخاطر این خطای ناخواسته از محضر معظم‌له پوزش می‌خواهم و امید آنکه عذر تقصیر اینجانب را بپذیرند."

یادداشت حسین شریعتمداری نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در روزنامه کیهان در انتقاد از آیت‌الله سیستانی، واکنش تند عالی‌ترین مقام‌های عراق را به دنبال داشت، از جمله روسای سه قوه و همچنین متحدان نزدیک ایران همچون نوری مالکی. وزیر خارجه ایران هم در توییتی آقای سیستانی را "دژ مستحکم عراق" خوانده است.
بی بی سی