به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۰۴، ۱۳۹۹

جنجال درباره خودروهای لوکس تحویلی به نمایندگان؛

احمد توکلی خواستار عذرخواهی مجلس از مردم شد

برخی کاربران به تفاوت قیمتی خودروی تحویلی به نمایندگان با خودروی دنا پلاس اتومات موجود در بازار اشاره کرده و نسبت به آن انتقاد کرده اند. 

 در شرایطی که أوضاع اقتصادی کشور در بدترین شرایط ممکن بوده و اکثریت مردم ایران دچار شدید ترین بحران معیشتی دهه های اخیر بوده و نگران تأمین زندگی روزمزه خود هستند، نمایندگان مجلس یازدهم که لقب انقلابی را هم یدک می کشند، اولین گام های رفاهی را برای خود برداشته و ۳۵۰ خودروی لوکس اتوماتیک نو تحویل گرفته اند. أوضاع آنقدر شور است که سر و صدای احمد توکلی که خود نیز از چهره های شاخص اردوگاه اصولگرایان است، بلند شده و طی نامه‌ای خواستار عذرخواهی مجلس از مردم شده است.

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت، طی نامه‌ای خواستار عذرخواهی مجلس از مردم بابت تحویل ۳۵۰ خودروی لوکس به نمایندگان شده و از آنان خواست تا با بازگردان آنها، خودروهای ارزان تری را جهت خدمت جایگزین کنند.

در بخشی از این نامه آمده است: «نمایندگان عزیز، رهبری این مجلس را مجلس انقلابی خوانده‌، کاری کنید که این صفتِ اِکرامی به شما بیاید و مردم را به باور برساند.»

احمد توکلی در این نامه نکاتی همچنین بشرح زیر را به نمایندگان مجلس انقلابی گوشزد کرده است: « نمایندگی به اقتضای ذات خود و نیز فرهنگ سیاسی موجود کاری دشوار و کاهنده است. ایمنی و کارایی در انجام وظائف نمایندگی مردم، باید برایش فراهم باشد. پرواضح است که ایمنی و کارآیی مترادف با تجمل‌گرایی و راحت طلبی نیست. مدت زمانی که نماینده برای سرکشی به مردم حوزه انتخابیه یا سرکشی از حوزه های دیگر صرف می کند، ماهی یک بار به مدت ۱۰ روز است و معمولاً مسافت زیادی را طی می‌کند. لذا خودروی نسبتاً ایمن که علی‌القاعده کمتر خسته می کند لازم است. مجلس مکلف است تامین این وسیله را بر عهده بگیرد. ولی چرا خودروی دنا پلاس، با اضافات لوکس حداکثری؟ و چرا نماینده بهای آن را که نصف قیمت بازار است آن هم به صورت قسطی بپردازد و آن را مالک شود که بعضاً سر از بازار درآورد و یا در خدمت فرزند یا همسر قرار گیرد؟ مجلس مکلف است برای نمایندگان شهرستان خانه‌ای تهیه کند این خانه باید در حدی باشد که چند میهمان از مراجعان را جای دهد. اما چرا آپارتمان ۲۵۰ متری در سعادت آباد؟»

احمد توکلی در مقام رئیس هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در این نامه برای خاتمه دادن به جنجالی که در این باره برپا شده، توصیه کرده است:

«مجلس تمام ۳۵۰ خودروی تحویل گرفته را بازگرداند و به جای آن خودروی پژو پارس یا کم و بیش در حد آن بخرد.

خودرو به صورت امانت به نماینده داده شود و طبق عرف کارشناسی هزینه بنزین و تعمیرات به حساب خدمات نمایندگی ریخته شود.

به نماینده گفته شود که در پایان ۴ سال خودروهای امانتی با قیمت حراج به فروش گذارده می‌شود و نماینده در خرید در شرایط برابر، اولویت دارد.

برای استفاده بیشتر و بهره‌وری از وقت، نماینده اجازه داشته باشد برای حوائج خانوادگی از خودروی امانتی استفاده کند.

برای سرکشی به حوزه انتخابیه هیچ نماینده‌ای حق نداشته باشد از هیچ دستگاه حکومتی (بدون استثنا) خدمات حمل و نقل بپذیرد، و یا بدتر، از آنان بخواهد.

وزارت کشور طی قراردادی که هزینه آن را ماهانه مجلس به وزارت کشور می‌پردازد، در حوزه انتخابیه یا سفر ماموریتی با مبدا حوزه نماینده مزبور، از ظرفیت موجود خودش، خدمات ارائه کند. باید خرید خودرو به دست فرمانداران برای این مقصود، به تایید وزیرگشور برسد. اسامی حوزه های برخوردار از این خدمت را هیئت رئیسه مجلس تعیین می‌کند.

نماینده نباید از خودرو در حدی برای خانواده استفاده کند که عرفاً گفته شود خودروی مجلس به خانواده تعلق گرفته است یا دربه کارگیری آن در حدی خست به خرج دهد که متهم شود می‌خواهد در پایان ۴ سال خودروی سالمی داشته باشد.»

 گفتنی است خودروهایی که به نمایندگان تحویل شده دنا پلاس اتومات لوکس است.

قیمت تحویل این خودرو به نماینده، ٣٠٢ میلیون تومان و اقساط آن ٣ ساله است. سند آن هم حداقل تا یک سال بنام مجلس است و سپس بنام نماینده می شود.

اعلام این خبر موجب بروز واکنش‌های گسترده ای در شبکه‌های اجتماعی شد. برخی کاربران به تفاوت قیمتی خودروی تحویلی به نمایندگان با خودروی دنا پلاس اتومات موجود در بازار اشاره کرده و نسبت به آن انتقاد کرده اند.

رادیو فرانسه