به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۰۶، ۱۳۹۹

نسرین ستوده اعتصاب غذای خود را 'شکست'

 تجمع پارسال مقابل سفارت ایران در فرانسه در اعتراض به بازداشت نسرین ستوده
رضا خندان، همسر نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر که حدود ۴۴ روز در اعتصاب غذا بوده، خبر داد که خانم ستوده به همراه یک زندانی دیگر به نام رضوانه احمدخان بیگی، اعتصاب غذای خود را شکسته است.

آقای خندان در توییترش نوشته که هر دو زندانی به دلیل "وخامت حال" دیروز، یعنی جمعه ۴ مهرماه، اعتصاب غذای خود را شکسته‌اند.

خانم ستوده هفته پیش به دنبال ضعف شدید جسمی و ناراحتی قلبی ناشی از اعتصاب طولانی به اورژانس بیمارستان طالقانی منتقل و سپس در بخش مراقبت‌های ویژه قلبی یا سی‌سی‌یو بستری شد.

رضا خندان از داخل بیمارستان به بی‌بی‌سی گفته بود: "دو بار نوار قلب گرفتند، وضعیت قلب او بسیار خراب است و به توصیه دکتر باید بستری شود."

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، ۲۲ مرداد ماه اعلام کرده که برای آزادی زندانیان سیاسی اعتصاب غذا کرده است.

خانم ستوده گفته بود که بسیاری از زندانیان مشمول آزادی مشروط‍‌ هستند و بسیاری با اعمال قانون جدید آزاد می‌شوند، اما با زندانیان سیاسی به گونه‌ای رفتار می‌شود که "گویی قانونی وجود ندارد".

شمار زیادی از فعالان مدنی و سیاسی از او خواسته بودند که اعتصاب غذای خود را متوقف کند.

رضا خندان بعد از انتقال همسرش به بیمارستان گفته بود که بدن خانم ستوده به دلیل ضعف، قدرت جذب آب و قند هم نداشته و معده او این چیزها را پس می‌زده است. به گفته او جز قلب، سایر اعضای بدن خانم ستوده هم به دلیل اعتصاب غذای طولانی آسیب دیده "اما قلب از همه حساس‌تر است."

او چند روز بعد به زندان بازگردانده شد و آقای خندان از این اقدام انتقاد کرد.

دانشگاه کانادایی به نسرین ستوده دکترای افتخاری داد
نسرین ستوده به اتهاماتی مانند تبانی علیه امنیت ملی، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و اهانت به مقامات ارشد حکومت ایران به ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده اما بر اساس قانون مجازات اسلامی ۱۲ سال از این حکم اجرا می‌شود.

آقای خندان می‌گوید همسرش بیش از دو سال است که به مرخصی نیامده در حالی که سه روز مرخصی در ماه حق هر زندانی است.

بی بی سی  فارسی