به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، شهریور ۲۳، ۱۳۹۹

دولت ترامپ و جو بایدن اعدام نوید افکاری را محکوم کردند


 وزیر خارجه آمریکا و جو بایدن نامزد حزب دمکرات در انتخابات این کشور اعدام نوید افکاری کشتی گیر ایرانی که در پی اعتراضات سال ۹۷ در شیراز دستگیر شده بود را محکوم کرده اند.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا روز شنبه گفت: "اعدام نوید افکاری به دست رژیم ایران یک عمل وحشیانه و ظالمانه است. ما آن را شدیدا محکوم می کنیم. این تعرضی خشم آور به حیثیت انسانی حتی با استانداردهای این رژیم است. صدای مردم ایران خاموش نخواهد شد."

آقای بایدن نوشت: "اعدام بی رحمانه نوید افکاری بی معنی و تکان دهنده است. هیچ کشوری نباید معترضان یا فعالان مسالمت جو را دستگیر، شکنجه، یا اعدام کند. ایران باید سایر زندانیان سیاسی از جمله نسرین ستوده و آمریکایی هایی که غیرعادلانه دستگیر شده اند را آزاد کند."

رد شدن از پست Twitter, 1

پایان پست Twitter, 1

نوید افکاری سنگری، ۲۷ ساله، متهم به قتل کارمند حراست سازمان آب در شیراز و "محاربه" در جریان اعتراضات مردادماه ۱۳۹۷ بود. او و برادرانش گفته بودند که تحت شکنجه مجبور به اعتراف شده‌اند. موضوعی که مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی ایران رد می‌کنند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیشتر در روز ۱۳ شهریور از رهبران ایران خواسته بود این قهرمان کشتی را اعدام نکنند.

آقای ترامپ نوشته بود: "شنیده ام که ایران می خواهد یک کشتی گیر بزرگ و محبوب، نوید افکاری ۲۷ ساله، را که تنها اقدام او شرکت در تظاهرات ضددولتی در خیابان بود را اعدام کند. مردم به بدتر شدن وضعیت اقتصادی و تورم اعتراض داشتند..."

'تمسخر عدالت'

دیانا الطحاوی مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: "اعدام مخفیانه امروز صبح نوید افکاری قهرمان کشتی، بدون آنکه خود او، خانواده یا وکیلش پیشتر از این برنامه با خبر شده باشند، آن هم بعد از محاکمه ای غیرعادلانه، تمسخر هولناک عدالت است که باید فورا با اقدام بین المللی مواجه شود."

"نوید افکاری مرد جوانی با آینده‌‎ای روشن بود. اجرای حکم اعدام او با بی اعتنایی کامل به اصول اولیه عدالت بار دیگر ظالمانه بودن مجازات اعدام را ثابت می‌کند. تعدادی قاضی در دادگاه‌های مختلف با استفاده از 'اعترافات' اجباری که زیر شکنجه به دست آمده بود او را محکوم کردند، و مکررا از رسیدگی به شکایات او در مورد شکنجه خودداری کردند."

عفو بین الملل بخشی از پیام صوتی نوید افکاری را که چند هفته پیش ضبط کرده بود نقل کرده است: "اگر من اعدام شدم بدانید که یک انسان بی گناه درحالی که با تمام توانش تلاش کرد و جنگید تا صدایش را بشوند اعدام شد."

آقای افکاری گفته بود که فریاد دادخواهی او به جایی نرسیده و "فهمیدم دنبال یک گردن برای طناب شان می‌گردند."

عفو بین الملل در بیانیه اش جامعه بین المللی از جمله نهادهای حقوق بشر سازمان ملل و اعضای اتحادیه اروپا را ترغیب کرد گام های جدی بردارند.

رد شدن از پست Twitter, 2

پایان پست Twitter, 2

کمپین حقوق بشر ایران هم نوشت: "اعدام نوید افکاری، کشتی گیر ۲۷ ساله اهل شیراز که بامداد امروز در زندان این شهر به دار آویخته شد نشان دهنده بی توجهی کامل دستگاه قضایی ایران به قانون، عدالت و معیارهای بین المللی دادرسی است."

هادی قائمی، مدیر این کمپین گفت: "تصمیم دستگاه قضایی ایران برای اجرای حکم اعدام نوید افکاری، قهرمان کشتی، بار دیگر نشان داد که قوه قضاییه ایران ابزاری برای سرکوب و اعمال خشونت سیاسی‌ست که تهدیدی جدی علیه شهروندان است."

"در روند رسیدگی به پرونده نوید افکاری هیچ‌یک از موازین قانونی و تشریفات مرسوم دادگاه رعایت نشد. شواهدی بسیاری در دست است که مبین عدم ارتکاب نوید افکاری به قتل است. هم‌چنین شواهد موجود نشان می‌دهد که درخواست این زندانی از مسئولین برای بررسی موارد شکنجه ماموران جهت گرفتن اعتراف اجباری از وی، مورد موافقت قرار نگرفته است."

او گفت که شرکت نوید افکاری در اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم شیراز در مردادماه سال ۱۳۹۷ باعث دستگیری و سپس صدور حکم اعدام برای این کشتی‌گیر جوان شد.

رد شدن از پست Twitter, 3

پایان پست Twitter, 3

آقای قائمی نوشت که "حکومت جمهوری اسلامی ایران در صدد ایجاد رعب و وحشت در شهروندان از طریق اعمال مجازات‌های خشونت‌بار و غیرانسانی علیه بازداشت‌شدگان اعتراضات مردمی است. مقامات جمهوری اسلامی ایران مصمم هستند تا به هرشکل ممکن اعتراضات مردمی را سرکوب کنند."

کمیته بین‌المللی المپیک هم اعدام او را "خبری بسیار تلخ" توصیف و با خانواده و دوستان نوید افکاری ابراز همدردی کرده است.

این کمیته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از این اتفاق شوکه شده است. کمیته بین‌المللی المپیک همچنین به نامه‌های رئیس کمیته به رهبر و رئیس جمهور ایران برای بخشش نوید افکاری اشاره کرده و گفته "عمیقا ناراحت کننده است که خواهش ورزشکاران از سراسر دنیا و اعضای کمیته بین‌المللی المپیک به نتیجه نرسیده است."

اتحادیه جهانی کشتی هم نوشته است که خبر اعدام آقای افکاری برایشان "ویرانگر" بوده است. این اتحادیه در بیانیه خود آورده که "بسیار متاسف" است که تلاش‌های کشتی‌گیران سراسر جهان و اتحادیه جهانی کشتی برای جلوگیری از اعدام به نتیجه نرسیده و با خانواده وی اظهار همدردی کرد.

صدای آمریکا