به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۱۳، ۱۳۹۹

موافقت مشروط وزیر بهداشت آلمان با استفاده از واکسن روسی و چینی

یِنس اِشپان،  وزیر بهداشت آلمان
وزیر بهداشت آلمان می‌گوید از هر واکسنی که موثر بودن آن مطابق قوانین اتحادیه اروپا تائید شود می‌توان استفاده کرد. در ایران مخالفت با خرید واکسن روسی کرونا به دلیل عدم تائید آن توسط مراجع بین‌المللی بالا گرفته است.

 ینس اشپان، سیاستمدار حزب دموکرات مسیحی آلمان می‌گوید به طور اصولی مخالفتی با استفاده از واکسن‌های روسی و چینی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ ندارد.

روزنامه فرانکفوتر آلگمینه، روز یک‌شنبه ۳۱ ژانویه از قول وزیر بهداشت آلمان نوشت: «اگر واکسنی به عنوان موثر و ایمن ارزیابی شود، بدون توجه به این که در چه کشوری تولید شده باشد، می‌تواند به مقابله با پاندمی کرونا کمک کند.»

او تاکید کرده که تعیین‌کننده در این زمینه صدور قاعده‌مند مجوز برای هر واکسن مطابق با قوانین اتحادیه اروپاست. اداره داروی اروپا تنها نهاد تصمیم‌گیرنده صدور مجوز برای دارو و واکسن در کشورهای اروپایی است.

پیش‌شرطی که فعلا موضوع را منتفی می‌کند

این اداره تاکنون هیچ واکسن چینی و روسی را تائید نکرده و با توجه به پیش‌شرطی که وزیر بهداشت آلمان آن را تعیین‌کننده خوانده دست‌کم در حال حاضر امکان استفاده از واکسن‌های تولید این دو کشور در اتحادیه اروپا وجود ندارد.

روسیه روز جمعه اعلام آمادگی کرد ۱۰۰ میلیون دوز واکسن "اسپوتنیک وی" را در اختیار کشورهای اروپایی بگذارد که با آنها می‌توان ۵۰ میلیون نفر را واکسینه کرد.

واکسن اسپوتنیک حدود شش ماه پیش مجوز ملی استفاده در روسیه را در حالی دریافت کرد که هنوز اطلاعات لازم درباره مراحل نهایی کارآزمایی بالینی آن به نهادهای مستقل و سازمان بهداشت جهانی ارائه نشده است.

روسیه ادعا می‌کند که تقاضای دریافت مجوز برای واکسن اسپوتنیک را به اداره دارویی اروپا تحویل داده است اما هنوز پژوهش مستقلی درباره میزان تاثیر و ایمنی این واکسن منتشر نشده است.

تا کنون سه واکسن کرونا که شرکت‌های داروسازی آلمان، آمریکا و بریتانیا در تولید آنها مشارکت دارند در اداره داروی اتحادیه اروپا تائید شده و در کشورهای اروپایی از آنها استفاده می‌شود؛ واکسن‌های فایزر- بیون‌تک، مدرنا و آسترازنکا.

ظریف و خبر تائید واکسن در مسکو

واکسن روسی کرونا در چند کشور دیگر هم مجوزهای ملی را دریافت کرده است. یکی از تازه‌ترین نمونه‌ها جمهوری اسلامی است که نحوه تائید واکسن اسپوتنیک در آن بسیار غیرمعمول بوده و با اعتراض‌های شدیدی روبرو شده است.

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و داروی این وزارتخانه پنج‌شنبه، نهم بهمن اعلام کرد که مجوز اضطراری استفاده از واکسن روسی کرونا در کمیسیون تخصصی این سازمان صادر شده است.

این خبر در حالی اعلام شد که دو روز پیشتر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در سفر به مسکو در اقدامی غیرمنتظره و غیرمعمول، پیش از مسئولان وزارت بهداشت از تائید واکسن روسی در ایران خبر داده بود.

خامنه‌ای و واکسن کرونا

کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه گفته نخستین محموله واکسن‌های اسپوتنیک ۱۶ بهمن وارد کشور می‌شود. ظاهرا این شتاب در تائید و واردات واکسن بی‌ارتباط با سخنان ۱۹ دی ماه رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای نیست که ورود "واکسن آمریکایی و انگلیسی" را ممنوع اعلام کرد.


در چند روزی که از اعلام خبر تائید و خرید واکسن روسی می‌گذرد، شخصیت‌ها و کارشناسان مختلف مخالفت‌هایی ابراز کرده‌اند که هسته‌ای اصلی اغلب آنها رعایت نشدن همان پیش‌شرطی است که وزیر بهداشت آلمان هم برای استفاده از چنین واکسن‌هایی مطرح کرده است.

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا از نخستین و معتبرترین مخالفان واردات واکسن اسپوتنیک است و در اینباره گفته: «از نظر ما واکسنی استاندارد است که مورد تائید یکی از منابع بین‌المللی باشد که یکی از آنها سازمان بهداشت جهانی و دیگری سازمان غذا و داروی اتحادیه اروپاست.»

ادامه مخالفت‌ها؛ از مجلس تا سازمان نظام پزشکی

محرز در گفت‌وگو با روزنامه "جهان صنعت" تهیه و واردات واکسن روسی را "شانس بد مردم ایران" عنوان کرده و می‌گوید او به هیچ عنوان از این انتخاب راضی نیست و به عنوان یکی از اعضای کادر درمان این واکسن را تزریق نمی‌کند زیرا تاکنون هیچ اطلاعاتی از آن منتشر نشده است.

حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور، روز شنبه ۱۱ بهمن به "سلامت نیوز" گفت از نظر این سازمان یک شرط اساسی برای استفاده از هر واکسنی تائید آن توسط سازمان بهداشت جهانی است.

به گزارش اعتماد آنلاین، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در تائید سخنان مینو محرز گفته که او هم واکسن روسی نمی‌زند.

او درباره علت مخالفت خود گفت: «درباره هر واکسن خارجی نظر من این است که بعد از واردات، ابتدا خود مسئولان واکسن را بزنند و در صورتی که این واکسن مشکلی نداشت برای عموم مردم استفاده شود، چراکه وقتی از انجام مراحل کامل کارآزمایی بالینی واکسن اطمینان نداریم قرار نیست روی مردم ما آزمایش شود.»

این احتمال منتفی نیست که واکسن اسپوتنیک در آینده نزدیک به تائید سازمان بهداشت جهانی و اداره داروی اتحادیه اروپا برسد و در کشورهای اروپایی هم از آن استفاده شود.

اما در ایران بدبینی به واکسن روسی چنان ابعادی به خود گرفته که بعید است در صورت تائید آن هم اعتمادی در میان اکثریت مردم به وجود آید. تصمیم‌گیری‌های غیرشفاف مسئولان بهداشتی و فرمان خامنه‌ای در مورد ممنوعیت سه واکسن مهم تائید شده، این بی‌اعتمادی را تشدید می‌کند.

دویچه وله فارسی