به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مهر ۱۳، ۱۴۰۱

هجدهمین شب تظاهرات ضدحکومتی در ایران؛

  دست‌کم 154 کشته و هزاران بازداشتی نخست‌وزیر کانادا متعهد شد رژیم ایران را به‌دلیل «اقدامات هولناک» آن از جمله سرکوب خشونت‌آمیز و خونین معترضان پاسخگو کند

هجدهمین شب اعتراضات ضد‌حکومتی مردم در شهرهای مختلف ایران در حالی‌ سپری شد که حمایت‌های بین‌المللی از معترضان ایرانی در واکنش به موج خشونت و سرکوب رژیم جمهوری اسلامی به‌طور فزاینده‌ای گسترش یافته است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه سه‌شنبه 12 مهر، در توئیتی اعلام کرد که «ایالات متحده در کنار زنان و شهروندان ایرانی است که شجاعت‌شان الهام‌بخش جهانیان است.» او همچنین تاکید کرد: «این هفته، ما هزینه‌های بیشتری را بر عاملان خشونت علیه معترضان مسالمت‌آمیز (ایران) تحمیل خواهیم کرد. ما به حمایت از حقوق ایرانیان برای اعتراض آزادانه ادامه خواهیم داد.»

همزمان، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا که دوشنبه 34 نهاد و مقام جمهوری اسلامی را در واکنش به خشونت علیه زنان، قتل حکومتی مهسا امینی و همچنین سرکوب خشونت‌بار و خونین معترضان در ایران تحریم کرده بود، با صدور بیانیه‌ای به مناسبت هزارمین روز سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران، رژیم جمهوری اسلامی ایران را «خونخوار» توصیف کرد.

ترودو در دفاع از اقدام دولت خود به اعمال تحریم‌هایی علیه ایران، همچنین متعهد شد که رژیم ایران را به‌دلیل «اقدامات هولناک» آن خود پاسخگو خواهد کرد.

از سویی وزیر خارجه فرانسه ضمن سخنرانی در پارلمان اروپا از برنامه این کشور برای تحریم‌های بیشتر حقوق ‌بشری علیه مقامات ایران خبر داد. او احتمال تحریم کردن مقامات ایران که فرزندان آن‌ها در کشورهای غربی زندگی می‌کنند را نیز مطرح کرد.

همزمان، عبیر السهلانی، عضو عراقی‌تبار پارلمان اروپا، در پایان سخنانش با سر دادن شعار «زن، زندگی، آزادی» و بریدن گیسوان خود در برابر سایر نمایندگان پارلمان، با جنبش زنان ایران و آزادی‌خواهی مردم این کشور ابراز همبستگی کرد.

همچنین 60 نماینده پارلمان اروپا نیز در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواستند تا دسترسی و اتصال آزادانه مردم ایران به اینترنت را تضمین کنند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده نیز سه‌شنبه، در واکنش به ادعاهای خامنه‌ای که تظاهرات کنونی مردم در کشورش را توطئه خارجی آمریکا و اسرائیل دانسته، در توییتی گفت که به‌جای ملامت کردن آمریکا یا اسرائیل، رژیم ایران برای یافتن علت اعتراضات، باید در آینه نگاهی به خود بیاندازد. پمپئو پیش از این نیز از اعتراضات مردم ایران حمایت کرده بود.

گری گاسپاروف، استاد بزرگ و دارنده دو عنوان قهرمانی شطرنج جهان و از مخالفان سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، نیز با انتشار توییتی از زنان و خیزش سراسری مردم ایران حمایت کرد.

شماری از سینماگران فرانسه نیز از انقلاب زنان و مردان جوان ایران حمایت کرده و در واکنش به خشونت‌های به اعمال شده علیه آنان موضع گرفتند.

تداوم اعتراضات ضد‌حکومتی

ویدیوهای منتشر شده از ایران نشان می‌دهد که اعتراضات ضد‌حکومتی مردم این کشور همچنان ادامه دارد. شهروندان معترض در تهران، شامگاه سه‌شنبه 12 مهر، در ادامه آزادی‌خواهی خود در نزدیکی ایستگاه متروی شریعتی با فریادهای «زن، زندگی، آزادی» علیه استبداد رژیم جمهوری اسلامی شعار دادند.

با افزایش تعداد کشته شدگان اعتراضات، سازمان حقوق بشر ایران، سه‌شنبه، شمار کشته‌شدگان تظاهرات سراسری ضد‌حکومتی جاری در این کشور را دست‌کم 154 نفر و از جمله 9 کودک اعلام کرد. بنا به این گزارش بیشترین آمار کشته‌شدگان از استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران، گیلان و آذربایجان غربی گزارش شده است.

اعتراضات در شهر زاهدان و سایر شهرهای اقلیم بلوچستان در حالی ادامه دارد که شاهدان عینی از تداوم درگیری‌ها در زاهدان و گلوله‌باران برخی محله‌های این شهر توسط هلی‌کوپترهای رژیم خبر داده‌اند. همچنین اخباری از بازداشت 5 دختر دانش‌آموز بین 15 تا 17 ساله در شهر چابهار منتشر شده که ماموران امنیتی می‌گویند در اعتراضات ضد‌حکومتی شرکت داشته‌اند.

اعتراض کشاورزان در اصفهان

با گسترش دامنه تظاهرات در کشور، در اصفهان نیز شماری از کشاورزان سه‌شنبه با سر دادن شعارهایی از جمله «رئیسی دروغگو حاصل وعده‌هات کو» در خیابان‌های این شهر تجمع و اعتراض کردند.

تظاهرات در مدارس و دانشگاهها

اعتراضات در شهرهای مختلف ایران با وجود اختلال شدید اینترنت در حالی ادامه یافت که دانشجوها و اخیرا دانش‌آموزان، به سبک روزهای گذشته، فضای دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز آموزشی را به صحنه اعتراضات خود مبدل کرده‌اند.

خبرها از دانشگاه تبریز حاکی از بازداشت صدها دانشجو، به ویژه در دانشکده فنی این دانشگاه است. سازمان حقوق‌بشر آذربایجان از بازداشت دست‌کم 500 دانشجو در اعتراضات روز شنبه این دانشگاه خبر داده است.

همچنین دانشجویان خشمگین دانشگاه یزد، نیز در ادامه اعتراضات خود در همبستگی با سایر نقاط ایران بنر تبلیغاتی حجاب را پایین کشیده‌ و ضمن تخریب آن شعار «نه روسری، نه تو سری، آزادی و برابری» سر دادند.

همزمان ویدیوهایی از تجمع دانش‌آموزان دختر برخی مدارس در شهرهای شیراز، تبریز، قلعه حسن خان و سنندج منتشر شده است. دانش‌آموزان دختر با درآوردن مقنعه‌های خود و سر دادن شعار «زن زندگی آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور»، خشم و انزجار خود را نسبت به استبداد رژیم جمهوری اسلامی به رهبری علی خامنه‌ای ابراز کردند.