به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مهر ۰۹، ۱۴۰۱

ساعاتی پس از کشتار معترضان در زاهدان،

 فرمانده اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان کشته شد

 چند ساعت پس از کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از مردم معترض زاهدان با شلیک مستقیم نیروهای انتظامی و امنیتی از داخل یک کلانتری، خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران از کشته شدن فرمانده اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان در جریان درگیری‌های زاهدان خبر داد.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، افزود که علی موسوی، فرمانده اطلاعات سپاه استان سیستان و بلوچستان، به دنبال درگیری‌های شامگاه جمعه زاهدان در نزدیکی مسجد مکی، بر اثر اصابت گلوله به ناحیه قفسه سینه مجروح و بیمارستان منتقل شد و در نهایت جان باخت.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز گزارش داد که علاوه بر کشته شدن علی موسوی، فرمانده اطلاعات سپاه سلمان سیستان و بلوچستان،  سه نفر دیگر از نیروهای قرارگاه سپاه قدس جنوب شرق کشور نیز در درگیری‌های زاهدان زخمی شده‌اند.
درگیری در زاهدان و چند شهر زاهدان پس از آن آغاز شد که مردم زاهدان قصد داشتند پس از نماز جمعه اهل سنت این شهر، در محکومیت قتل حکومتی مهسا امینی و همچنین برای اعتراض به تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ، در خیابان‌های این شهر تظاهرات کنند اما هدف شلیک مستقیم نیروهای انتظامی و امنیتی از داخل کلانتری نزدیک به مسجد مکی هدف شلیک مستقیم گلوله قرار گرفتند.

در جریان این تیراندازی، تعدادی از نیروهای انتظامی که با سلاح جنگی بالای ساختمان کلانتری و محوطه آن مستقر شده بودند، مردم را هدف قرار دادند. ویدیوهای منتشرشده نشان می‌دهد که این نیروها چند بار مردم را با مسلسل به رگبار می‌بندند.
بنابر اعلام کمپین بلوچ دست‌کم ۵۸ نفر از مردم معترض در اثر تیراندازی نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند و ۲۷۰ نفر نیز زخمی شدند که وضعیت تعدادی از زخمی‌ها وخیم است.
با آنکه خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، شمار مردم کشته شده در زاهدان را ۲ نفر اعلام کرد اما خبرگزاری دولتی ایرنا شمار مردم کشته شده زاهدان در این تیراندازی را ۱۹ نفر و شمار زخمی‌ها را ۲۰ نفر اعلام کرد.

در پی کشتار گسترده مردم و نمازگزاران اهل سنت زاهدان، جمعیت بیشتری از مردم این شهر به خیابان‌ها آمده و دو کلانتری و همچنین یک خودروی نیروهای یگان ویژه را در سطح شهر زاهدان به آتش کشیدند و درگیری‌هایی در مناطق مختلف زاهدان میان مردم و نیروهای انتظامی و امنیتی رخداد.
خیابان‌های رازی، خیام و خرمشهر زاهدان از مراکز اصلی تظاهرات مردم و حمله نیروهای انتظامی و امنیتی به آنها بوده است.
احمد طاهری، فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان در یک مصاحبه تلویزیونی با صداوسیمای جمهوری اسلامی، تایید کرد که در جریان اعترا‌ض‌های عصر و شامگاه جمعه زاهدان، یک پایگاه بسیج نیز به آتش کشیده شده است.
حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان، کشته شدن ده‌ها نفر در اثر شلیک مستقیم نیروهای انتظامی و امنیتی را «طبیعی» خواند و مردم معترض و کشته شده را «عده‌ای آشوبگر» نامید.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت که معترضان «در پوشش نماز جمعه به یکی از محل‌های انتظامی به قصد تصرف حمله و اقدام به سنگ پراکنی، پرتاب مواد آتش‌زا و تیراندازی کردند و طبیعی است که
واکنش نیروهای انتظامی به این افراد قاطع بود» و در این میان «مردم هم تیر خوردند.»


به دنبال شلیک مستقیم نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی به مردم زاهدان، دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی با ایجاد اختلال و قطع اینترنت در زاهدان و دیگر مناطق سیستان و بلوچستان ارتباطات با این استان را محدود کردند.
اعتراض‌ها در سیستان و بلوچستان از جمله چابهار از چند روز پیش به دنبال کشته شدن مهسا امینی و سپس افشای خبر تجاوز که ابراهیم کوچک‌زایی، فرمانده نیروی انتظامی چابهار، به یک دختر ۱۵ ساله آغاز شد و مردم زاهدان نیز درصدد برگزاری تجمع اعتراضی در روز جمعه بودند که هدف تیراندازی و رگبار نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفتند.