به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۰۵، ۱۳۹۲

با گذشت ۶۰ سال از سرنگونی دولت محمد مصدق مجلس ایران با دو فوریت تصویب کرد

 طرح دریافت خسارت کودتای ۲۸ مرداد

هفته گذشته، با گذشت ۶۰ سال از سرنگونی دولت محمد مصدق، سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا (سیا)، با خارج کردن اسنادی از طبقه‌بندی محرمانه به نقش خود در این کودتا اعتراف کرد.
نمایندگان مجلس ایران با دو فوریت طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی، دولت را به پیگیری حقوقی و سیاسی دریافت خسارت از آمریکا و بریتانیا در ارتباط با کودتای ۲۸ مرداد علیه دولت محمد مصدق ملزم خواهد کرد.

از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر درمجلس ایران،۱۷۳ نماینده به دو فوریت طرح پیگیری حقوقی و سیاسی دریافت خسارت ناشی از کودتای ۲۸ مرداد رای موافق، ۱۶ نماینده رأی مخالف و ۱۱ نمایده رأی ممتنع دادند.
در صورت تصویب این طرح دو فوریتی، هیئتی با حضور وزیر امور خارجه ایران برای بررسی و پیگیری خسارت ناشی از کودتای ۲۸ مرداد تشکیل می شود. به این ترتیب دولت ایران به ریاست حسن روحانی، رئیس جمهور جدید که اعلام کرده در صدد بهبود روابط خارجی خود با کشورهای جهان است، احتمال دارد از سوی مجلس ملزم به پیگیری دریافت خسارت ناشی از کودتای ۲۸ مرداد شود.
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق ایران سال ۱۳۸۸ در اقدام مشابهی با تصویب دو فوریت طرح نمایندگان مجلس، اعلام کرده بود که قصد دارد خسارت های جنگ جهانی دوم به ایران را که ناشی از "اشغال ایران توسط نیروهای متفق" خوانده بود، از بریتانیا، آمریکا و روسیه مطالبه کند اما پس از اعلام این قصد، انجام اقدامی از سوی ایران گزارش نشد.
بر اساس قوانین بین المللی، امکان طرح این موضوع و پیگیری سیاسی آن منتفی نیست اما سعید محمودی، حقوقدان ایرانی مقیم سوئد می گوید احتمال دستاورد حقوقی و گرفتن خسارت، ۶۰ سال پس از این واقعه، بسیار بعید است.
خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، گفته است که بعد از تصویب دو فوریت این طرح، نمایندگان به پا خواسته و با شعار الله اکبر از این طرح حمایت کردند.
حسین میرمحمدی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۵ شهریور) در مخالفت با دوفوریت طرح به آئین نامه داخلی مجلس اشاره کرد و گفت "در ماده ۱۶۰ آیین‌نامه تصریح شده که دوفوریت به منظور جلوگیری از وقوع خسارت احتمالی و فوت فرصت است و در چنین شرایطی خسارت احتمالی ناظر بر آینده است."
آقای میرمحمدی گفته "این دوفوریت ضرورتی ندارد زیرا فرصتی برای آینده فوت نخواهد شد و طرح مذکور می‌تواند به صورت عادی یا حداکثر یک فوریتی در دستور کار قرار بگیرد."
هفته گذشته، با گذشت ۶۰ سال از سرنگونی دولت محمد مصدق، سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا (سیا)، با خارج کردن اسنادی از طبقه‌بندی محرمانه به نقش خود در این کودتا اعتراف کرد.
بخشی از این اسناد یک بار در سال ۲۰۰۰ میلادی با درز در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده بود، اما سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا هفته گذشته به طور رسمی این اسناد را از حالت طبقه بندی شده خارج کرد و رسما در اختیار عموم قرار گرفت.