به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۳۱، ۱۳۹۲

رای دادگاه به آزادی «مبارک»

دیکتاتور امروز به خانه می‌رود


عاقبت دیکتاتورها تلخ است اما برای «مبارک» مبارک است؛ «معمر قذافی» پس از 42 سال حکومت بر مردم لیبی به‌طرز وحشتناکی کشته شد. «بن علی» دیکتاتور تونس به عربستان گریخت؛ «علی عبدالله صالح» دیکتاتور یمن از قدرت به زیر کشیده شد و به آمریکا رفت؛ «محمد مرسی» در بازداشت به سر می‌برد و مبارک آزاد می‌شود. اما حسنی مبارک عاقبت به‌خیر شد؛ دادگاه قاهره دیروز با دادخواست وکیل حسنی مبارک برای آزادی او به قید وثیقه موافقت کرد و حکم آزادی دیکتاتور سابق مصر از زندان را صادر کرد. جلسه رسیدگی به دادخواست وکیل حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر در محل نگهداری او در زندان طره برگزار شد. رویترز به نقل از وکیل مبارك  اعلام کرد: با وجود صدور حکم آزادی برای مبارک، او تا امروز در زندان خواهد ماند تا روند اداری و قضایی خروجش از زندان انجام شود و از زندان طره مرخص خواهد شد. مبارک پیش‌تر در پرونده‌های مختلفی از جمله قتل تظاهرکنندگان مصری، دریافت رشوه از شرکت‌های تجاری، سوءاستفاده از قدرت، اختلاس و پرونده موسوم به کاخ‌های ریاست‌جمهوری تبرئه شده بود یا به دلیل رسیدن مدت زمان بازداشت وی به سقف مجاز ماندن یک متهم در بازداشت موقت، بر اساس قوانین مصر نگهداشتن‌ او در زندان غیرقانونی بود. تنها پرونده باقیمانده علیه مبارک مساله دریافت رشوه از موسسات رسانه‌ای دولتی این کشور بود که در جریان این پرونده برای مبارک قرار حبس موقت تا انجام تحقیقات صادر شده بود و با درخواست وکیل وی و موافقت دادگاه، حکم آزادی مبارک از زندان دیروز صادر شد. برخی از اصلی‌ترین پرونده‌های مطرح‌شده علیه مبارک از جمله پرونده قتل بیش از 800 تظاهرکننده مصری همچنان جریان دارد اما به دلیل اینکه وی حداکثر زمان ممکن برای نگهداری یک متهم در زندان بدون محاکمه را سپری کرده از این پس به قید وثیقه آزاد خواهد بود و در هر جلسه مبارک به دادگاه احضار خواهد شد تا به اتهاماتش رسیدگی شود. روز گذشته دادستانی کل مصر دستور بازداشت 15 روزه محمد بدیع را برای انجام بازجویی‌ها درخصوص تحریک به کشتار تظاهرکنندگان و تحریک به یورش به نهاد گارد ریاست‌جمهوری صادر کرد. رهبر سابق اخوان‌المسلمین همچنین به جاسوسی برای کشور خارجی متهم شده است. اما رهبر سابق اخوان‌المسلمین تنها کسی نیست که پس از مرسی در میان بازداشتی‌ها قرار دارد؛ دختر محمد مرسی هم از بازداشت برادرش خبر داده است؛ این در حالی است که پسر مرسی این خبر را تکذیب کرد. صفوت حجازی، مبلغ اخوان‌المسلمین هم یکی دیگر از اخوانی‌هاست که به اتهام تحریک به خشونت و اقدام به قتل توسط نیروهای امنیتی مصر بازداشت شده است.  
«البرادعی» به دادگاه احضار شد
اما بازداشت‌ها تنها به اخوان‌المسلمین ختم نشده است. محمد البرادعی هم به‌سبب استعفا از سمت معاونت ریاست‌جمهوری مصر و به اتهام «خیانت در اعتماد» نوزدهم سپتامبر (28 شهریور) محاکمه می‌شود. البرادعی پس از سرکوب گروه اخوان‌المسلمین توسط ارتش تصمیم گرفت استعفا دهد. همچنین براساس آنچه وکیل‌مدافع حسنی مبارک اعلام کرده مدت حبس مبارک به پایان رسیده و ادامه حبس او قانونی نیست.
سفر نماینده آمریکا به قاهره
به دنبال حوادثی که در دو ماهه اخیر در مصر روی داده است، جفری فلتمن دیپلمات سازمان‌ملل به منظور دور جدید مذاکرات درخصوص بحران مصر وارد این کشور شد.
شرق، تانيا تجلي