به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مرداد ۳۰، ۱۳۹۲

روز دادگاهی دختران هاشمی‌رفسنجانی

فائزه تبرئه شد، فاطمه احضار

دختر کوچک‌تر تبرئه شد، دختر بزرگ‌تر احضار. درست چندساعت بعد از اینکه «غلامعلی ریاحی» وکیل «فائزه هاشمی» اعلام کرد که موکلش از اتهام اخلال در نظم عمومی زندان اوین تبرئه شده است، «فاطمه هاشمی» دختر بزرگ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با سایت «آفتاب» از احضار خود به دادگاه خبر داد. او گفت: «به‌دنبال مصاحبه اخیر من درخصوص اتفاقات مجلس شورای اسلامی، طی تماسی ازسوی یكی از شعبه‌های دادگاهی از من خواسته شد تا در این شعبه حضور پیدا كنم.»
فاطمه هاشمی در پاسخ به این سوال كه آیا در زمان اعلام‌شده در دادگاه حاضر خواهید شد، گفت: «همچون همیشه به قانون احترام می‌گذارم.» اخبار دیگر حاکی از این است که «محمود علیزاده‌طباطبایی» وکیل خانواده هاشمی که روزگذشته به‌دلیل کاری به شعبه 12 دادسرای فرهنگ و رسانه مراجعه کرده بود، ازسوی قاضی شعبه مطلع می‌شود که شکایتی از خانم هاشمی صورت گرفته است. قاضی بدون اینکه فاطمه هاشمی را شفاهی یا کتبی احضار کند صرفا به وکیل خانواده هاشمی اطلاع می‌دهد به ایشان پیغام بدهید در زمانی مناسب به دادسرا مراجعه کنند. همانطور که فاطمه هاشمی خود به سایت آفتاب گفته، به نظر می‌رسد اظهارنظر‌های اخیر او درخصوص گفته‌های برخی نمایندگان در روزهای رای‌اعتماد به کابینه، علت این شکایت است. احتمال شکایت از فاطمه هاشمی بابت گفته‌هایش درحالی است که فائزه هاشمی هم به‌علت محتوای گفت‌وگویش با یک سایت خبری، متهم و محکوم شده بود. فاطمه هاشمی در یکی از آخرین اظهارنظرهایش در واکنش به گفته‌های یکی از نمایندگان در روز رای‌اعتماد به کابینه که «مهدی هاشمی» را دله‌دزد خوانده بود، گفته بود که از این افراد توقع بیشتری نیست برخی زندگی‌شان با تهمت، غیبت و دروغ عجین است كه خوشبختانه در جامعه شناخته‌شده هستند و كسی توجهی به اظهارات آنها نمی‌كند. او نقدهایی را هم متوجه رییس مجلس کرده بود.  هاشمی گفته: «ما از رییس‌جمهوری نیز توقع داریم موضعگیری كنند و به این بی‌حرمتی‌ها پاسخ دهند.»
فاطمه و فائزه جدای از اینکه خواهرند؛ هردو عروس خانواده آیت‌الله لاهوتی‌اند. در روزهای آغاز انقلاب، سعید لاهوتی با فاطمه هاشمی‌رفسنجانی و حمید لاهوتی با فائزه هاشمی‌رفسنجانی ازدواج کردند. فاطمه هاشمی علت ازدواج را رابطه صمیمی میان هاشمی‌رفسنجانی و لاهوتی در سال‌های زندان و همچنین ارتباط دو خانواده در آن دوران می‌داند.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
خواهر بزرگ‌تر
فاطمه هاشمی‌رفسنجانی دختر اکبر هاشمی‌رفسنجانی و رییس مرکز بنیاد بیماری‌های خاص است. او سال ۷۳ بنیاد بیماری‌های خاص و سال ۷۷ فدراسیون ورزشی بیماران خاص را تحت‌نظر فدراسیون ورزش‌های همگانی تاسیس کرد و سال ۸۴ ریاست این فدراسیون را برعهده گرفت. اما ۳۰مرداد ۸۸ از این سمت استعفا کرد و اکنون سمت دولتی دیگری ندارد. فاطمه هاشمی در بیان دلیل استعفایش از فدراسیون بیماری‌های خاص بیانیه‌ای گلایه‌آمیز منتشر کرد. روزهای گذشته هم که برخی شایعات از پیوستن او به دولت جدید حکایت داشت اما او با رد هرگونه پذیرفتن مسوولیتی در دولت یازدهم، گفت: «بنده همیشه پایبند نپذیرفتن مشاغل دولتی بوده‌ام.» نام او که دانش‌آموخته علوم سیاسی و استاد این رشته در دانشگاه آزاد است، همچنین بین اسامی هیات‌موسس حزب اعتدال و توسعه هم دیده می‌شود؛ حزبی که درباره‌اش گفته شد: در کنار «کارگزاران» یکی از بال‌های هاشمی‌رفسنجانی است. فاطمه هاشمی هیچ‌گاه مانند فائزه خواهر کوچک‌تر خود شخصیتی جنجالی و سیاسی نبوده است. شخصیت او را به پسر بزرگ هاشمی؛ محسن شبیه‌تر می‌دانند. بااین‌حال برخی اظهارنظرهای او در سال‌های اخیر به‌شدت رسانه‌ای شده است. مثلا سال گذشته در جریان بازگشت مهدی هاشمی به کشور و بازداشت فائزه به خبرگزاری فارس گفت: «آنها فائزه را گرفتند تا مهدی به کشور بازنگردد اما مهدی به ایران بازگشت چون هیچ مساله‌ای نداشت. چون مهدی پاک و سالم بود، به تهران آمد.» در اظهارنظر دیگری هم در پاسخ به سوالی مبنی بر دریافت حقوق 14میلیونی مهدی هاشمی، دریافت اینگونه حقوق‌ها را به احمدی‌نژاد منتسب کرد و گفت: «پروین احمدی‌نژاد آه در بساط نداشت اما ببینید الان چگونه دارد زندگی می‌کند.» پروین احمدی‌نژاد هم در پاسخ او گفته بود: «افتخار می‌کنم باغی در لواسانات ندارم و در هیچ شرکت نفتی و هواپیمایی سهامدار نیستم و در هیچ کشوری حساب بانکی، خانه و ویلا ندارم.» سابقه آشنایی فاطمه هاشمی و پروین احمدی‌نژاد به حزب جمهوری اسلامی ایران بازمی‌گردد.  فاطمه هاشمی درباره شایعات ثروت خانوادگی هم بارها مجبور به توضیح شده است. او یک‌بار گفت: «ما خیلی پولدارتر از این بودیم. پدر من حدود یکصد قواره زمین در سالاریه قم داشت و همه را داد به طلاب و نیازمندان. یک‌مقداری از آنها را هم به ما داد. وضع ما هم بد نیست، به‌هرحال همسر من دندانپزشک است و بقیه خانواده هم همه تحصیلکرده و دارای مشاغل خوب هستند.» یا اینکه یک‌بار گفت: «وضعیت مالی ما پیش از انقلاب خیلی بهتر بود چون آنجا رسم است که مردم دارایی و ملک خود را افزایش می‌دهند اما پدر ما چون درگیر فعالیت‌های سیاسی و انقلاب شد دیگر فرصت چنین کاری نداشت.» او اخیرا به دیدار خود با دکتر حسن روحانی پیش از مراسم تنفیذ هم اشاره کرده و گفته بود: به ایشان گفتم دولت باید سریعا کمیته‌ای را تشکیل داده تا این داروها، با قیمت مناسب در اختیار بیماران قرار گیرد یا از تولیدکنندگان داخلی این داروها، حمایت ویژه شود. او از از دولت جدید خواسته است «کمیته بحران تشکیل شود و امکانات و نیازهای بیماران خاص، سریعا بررسی و اقدام فوری شود.»
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
خواهر کوچک‌تر
فائزه هاشمی، دومین دختر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام است که اواسط مردادماه برای دومین‌بار محاکمه شد. او که پیش‌تر، سوم‌دی سال 90 به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام محاکمه و شش‌ماه را در زندان اوین گذرانده بود، این‌بار به‌اتهام اخلال در نظم زندان اوین در دوران بازداشت در شعبه 15 دادگاه انقلاب، محاکمه شد.
فائزه پیش از حضور در دادگاه از روند پرونده‌اش اعلام نارضایتی کرده و گفته بود: «پرونده‌ام روند قانونی و درستی ندارد. روند غیرقانونی پرونده‌ام اصلاح شده ولی اطلاع خاصی از روند امروز دادگاه ندارم. فعلا حرفی نمی‌زنم تا دادگاه برگزار شود.»
دختر هاشمی‌رفسنجانی در دورانی که زندان بود با اتهام اخلال در نظم زندان روبه‌رو شد و به همین اتهام پنج‌روز را در انفرادی گذراند. بعد از آن هم کیفرخواستی به همین اتهام علیه او صادر شد. او پس از صدور کیفرخواست علیه خودش در حاشیه جلسه دادگاه «مهدی هاشمی» برادرش، اعلام کرده بود: «اتهاماتی که به من نسبت می‌دهند صحت ندارد و اگر بر فرض مثال این اتهامات به‌عنوان اخلال در نظم زندان باشد باید به‌سبب قانون آیین‌نامه داخلی زندان‌ها مجازات شوم اما من خلاف قانون، پنج‌روز انفرادی را در زندان تحمل کردم.»
«غلامحسین اسماعیلی»، رییس سازمان زندان‌ها اما در واکنش به صحبت‌های فائزه هاشمی گفته بود: «به‌طورکلی می‌توانم بگویم که مرّ قانون نه‌تنها در این مورد بلکه در تمامی موارد اجرا می‌شود. تخلف صرف با تخلفی که عنوان مجرمانه هم دارد متفاوت است، اگر فردی هم در زندان تخلفات داخل زندان را مرتکب شود طبق قانون داخلی و در شورای انضباطی زندان مجازات می‌شود اما اگر تخلف در زندان عنوان مجرمانه هم داشته باشد، مانند اخلال در زندان که ضمن اخلال فحاشی یا اهانت هم وجود داشته باشد، مرجع کیفری به این مساله رسیدگی خواهد کرد.»
 دوران بازداشت او در اوین اما همزمان شده بود با بازدید جمعی از نمایندگان از اوین. روایت متفاوت یک نماینده از این دیدار و اعتراض وکیل فائزه هاشمی به نوع روایت او خبرساز شد. صفر نعیمی، نماینده مردم آستارا و عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس در گزارش دیدار خود از فائزه هاشمی با عنوان سرکرده باند نسوان نام برده و بعدا هم به فارس گفته بود سرکار خانم فائزه هاشمی با افتخار گفت اینجا بهایی داریم، زندانی فتنه، امنیتی و سیاسی داریم و من وکیل همه آنها هستم. این‌نوع روایت با اعتراض غلامعلی ریاحی وکیل فائزه هاشمی و ارسال جوابیه‌ای در پاسخ به گفته‌های او منجر شد. «فائزه هاشمی» بار نخست در جریان رخدادهای سال 88 دستگیر ولی به‌سرعت آزاد شد. اما بعد از آن به‌علت گفت‌وگو با سایت «روز آنلاین» و محتوای آن گفت‌وگو، با اعلام جرم دادستان تهران، متهم به فعالیت تبلیغی علیه نظام شد. مهرماه سال گذشته و در شبی که قرار بود برادرش «مهدی» به ایران بازگردد، «فائزه» برای اجرای حکم به اوین فراخوانده شد. او بعد از اتمام دوره شش‌ماهه بازداشت، اسفندماه از زندان آزاد شد. «فائزه هاشمی» به‌جز حکم شش‌ماه زندان، به پنج‌سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی هم محکوم شده است.
مهسا جزینی :شرق