به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مرداد ۳۰، ۱۳۹۲

گزارش دیلی‌تلگراف از تلاش لندن برای مخفی ماندن نقشش در کودتای ۲۸مرداد

جلوگیری از فاش شدن جزییات "آزار دهنده" نقش انگلیس
 در کودتای  ۲۸ مرداد ۱۳۳۲
دیلی‌تلگراف نوشت که بر اساس اسنادی که به تازگی فاش شده دیپلمات‌های انگلیسی تلاش کرده‌اند تا همتایان آمریکایی خود را متقاعد کنند جزییات "آزار دهنده" نقش انگلیس در کودتای 28 مرداد 1332 در ایران را فاش نکنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این روزنامه انگلیسی افزود که اسناد 35 سال قبل وزارت امور خارجه انگلیس نشان دهنده تلاش‌های سفارت انگلیس در واشنگتن برای محرمانه نگهداشتن نقش انگلیس در سرنگونی دولت دموکراتیک و منتخب محمد مصدق، نخست‌وزیر وقت ایران است.
مالکوم بایرن، معاون مدیر آرشیو امنیت ملی در دانشگاه جورج واشنگتن که در پس افشای اسناد مربوطه قرار دارد به دیلی تلگراف گفت که حتی امروز، 60 سال بعد از این کودتا، انگلیس هم‌چنان در پشت صحنه تلاش می‌کند تا جزییات این عملیات سری را که به "عملیات چکمه" معروف است پنهان نگهدارد.
وی افزود که معتقد است دیپلمات‌های انگلیسی هم‌چنان برای مخفی کردن فعالیت‌های ام.آی.6 که بیش از نیم قرن از آن می‌گذرد، تلاش می‌کند و «امروز با گذشت شصت سال از آن زمان ما هنوز نتوانسته‌ایم به تصویر کاملی از نقش سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا برسیم» و «به نظر می‌رسد که آن تاریخ و سیاست‌های فعلی با هم متقاطعند و انگلیسی‌ها هنوز از اذعان به نقش‌شان اکراه دارند.»
در یک یادداشت محرمانه مورخ اکتبر 1978 یک دیپلمات هشدار داد که «اگر (این اسناد) منتشر شود، چیزهای بسیار آزار دهنده‌ای درباره انگلیس فاش خواهد شد.»
دیپلمات دیگری در دسامبر در یادداشتی برای لندن نوشت که یک مقام دوست در وزارت امور خارجه آمریکا قول داده است که «این اسناد را مسکوت بگذارد». این اسناد نشان می‌دهد که این سفارت مستقیما با دفتر مورخین تماس داشته و تحقیق کرده که چطور می‌توان مانع علنی شدن این اسناد شد. به نظر می‌رسد تلاش‌های سفارت با موفقیت روبه‌رو شد زیرا این اسناد هرگز به طور رسمی منتشر نشد.
خبرگزاری ایسنا