به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مرداد ۲۳، ۱۳۹۲

اعلام حالت اضطراری و منع رفت و آمد شبانه در مصر

اخوان المسلمین ٣ کلیسای متعلق به قبطی‌های مصر را به آتش کشیدند 
دولت موقت مصر اعلام کرده در قاهره و ١٣ شهر دیگر، از جمله اسکندریه، اسماعیلیه، بنی سویف و صحرای سینا مقررات منع رفت و آمد شبانه برقرار کرده است.

گفته شده این منع رفت و آمد از ساعت ١٩ بوقت محلی تا ٦ صبح نافذ خواهد بود.
آمریکا استفاده از خشونت علیه حامیان محمد مرسی را شدیدا محکوم و با برقراری حالت اضطراری در مصر مخالفت کرده است.
جوش ارنست، معاون سخنگوی قصر سفید ارتش مصر را به خویشتنداری در برابر مخالفان فرا خواند.
در سازمان ملل، سخنگوی بان کی مون- دبیر کل سازمان ملل متحد، نیز "با شدیدترین وجهی" اقدام خشونت آمیز نیروهای امنیتی مصر علیه تظاهر کنندگان را محکوم کرد و گفت که بان کی مون از اینکه مقامات مصری توسل به زور را برای مقابله با تظاهرات برگزیده اند بشدت معترض است
پلیس و نیروهای امنیتی مصر، صبح امروز چهارشنبه، هشدارهای چند روز اخیر خود به حامیان محمد مرسی و اخوان المسلمین را به مرحله اجرا گذاشتند و برای پاکسازی دو میدان قاهره از وجود اسلام گرایان وارد عمل شدند.
خبر گزاری فرانسه، گزارش داده است که حداقل 124 تن در این عملیات کشته شدند. این درحالی است که اخوان‌المسلمین بیلان عملیات صبح امروز نیروهای پلیس و امنیتی را حداقل ٢٥٠ کشته وبیش از ٥ هزار زخمی اعلام کرده است. آمارهایی  که تأیید آن از سوی منابع مستقل امکان پذیر نمی باشد.
خبر گزاری فرانسه، گزارش میدهد که نیروهای پلیس و امنیتی مصر، به همراه خودروهای زرهی و بولدوزر صبح امروز دو محل تجمع حامیان محمد مرسی درقاهره را محاصره کردند و سپس برای پاکسازی این دو جایگاه با پرتاب گاز اشک‌آور حمله کردند؛ این در حالی است که مقام‌های امنیتی مصر تأکید کرده‌اند که برخی از حامیان محمد مرسی مسلح بوده و صدای شلیک گلوله از هر دو طرف نیروهای امنیتی و مخالفان به گوش رسیده است.
عملیات نیروهای امنیتی مصر، در ساعات اولیه بامداد امروز چهارشنبه، با یورش به میدان‌های "رابعه العدویه" و "النهضه" در قاهره که مدت بیش از یک ماه در اشغال و محل تحصن و تظاهرات ضددولتی طرفداران محمد مرسی- رئیس جمهور برکنار شده مصر، بوده است آغازگردید.
بر اساس شاهدان عینی، پاکسازی میدان "النهضه" با مقاومت کمتری از سوی حامیان محمد مرسی روبرو شده است. ساعاتی پس از عملیات نیروهای پلیس و امنیتی مصر، تلویزیون دولتی این کشور تصاویری را از چادرهای تخلیه شده این میدان نشان دادند که کاملاً تحت کنترل نیروهای پلیس و امنیتی مصر بوده است. در همین رابطه، دو ساعت پس از شروع عملیات پاکسازی، وزارت کشور مصر اعلام کرد که میدان "النهضه" کلاً پاکسازی شده و تحت کنترل کامل نیروهای پلیس و امنیتی قرار دارد.
علیرغم میدان "النهضه"، عملیات نیروهای امنیتی و پلیس درمیدان "رابعه العدویه" به خشونت گرائیده است. بر اساس شاهدان محلی، صدای رگبار سلاح‌های خودکار از هر سوی میدان به گوش میرسیده است و باران نارنجک‌های گاز اشک‌آور بر روی چادرهای حامیان محمد مرسی و اخوان المسلمین فرود می‌آمده است؛ در همین حال سرودهای مذهبی و رزمی از بلندگوهای اسلام گرایان پخش میگردید؛ ورود خبرنگاران به این میدان از پیش ممنوع گردیده بود؛ با این وجود شاهدان محلی از درگیری مسلح بین نیروهای پلیس و حامیان محمد مرسی خبر داده‌اند.
در همین رابطه یکی از مسئولان امنیتی قاهره به خبر گزاری فرانسه گفته است که در این میدان اهالی محل در دستگیری و بازداشت حامیان اخوان المسلمین و محمد مرسی به نیروهای امنیتی مصر یاری رسانده‌اند.

هنوز هیچ آماری از دستگیرشدگان انتشار نیافته است. شاهدان محلی از بازداشت دهها تن از اسلام گرایان توسط نیروهای پلیس و امنیتی سخن گفته اند.
به رغم تمامی پیش‌بینی‌های پلیس و نیروهای امنیتی، حامیان محمد مرسی و اخوان المسلمین امروز به ٣ کلیسای متعلق به قبطی‌های مصر حمله کرده و آنها را به آتش کشیدند.
خبرگزاری های جهان