به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۲۵، ۱۳۹۲

دولت محافظه‌کار معتدل یازدهم تشکیل شد

روحانی با تبریک به منکر تقلب در انتخابات٬
اعتراض‌های سال ۸۸ را اردوکشی خیابانی خواند
با وجود تبریک حسن روحانی به یکی از وزرای «انکار» کننده تقلب در انتخابات سال ۸۸ و «اردوکشی» خواندن اعتراض‌های آن سال٬ مجلس به سه عضو کابینه پیشنهادی وی رای اعتماد نداد.
روز پنجشنبه (۲۴ امرداد) نمایندگان اصول‌گرا پس از چهار روز به بخشی از کابینه محافظه‌کار و معتدل حسن روحانی رای اعتماد دادند تا دولت یازدهم کار خود را به طور رسمی آغاز کند.
سه وزیر پیشنهادی حسن روحانی هم با وجود اعلام تبعیت از علی خامنه‌ای٬ انکار عملکرد خود در وقایع سال ۸۸ و ابزار وفاداری به اصول جمهوری اسلامی از راه‌یابی به کابینه یازدهم بازماندند.
محمدعلی نجفی٬ جعفر میلی‌منفرد و مسعود سلطانی‌فر سه وزیر پیشنهادی هستند که نمایندگان مجلس به آن‌ها رای اعتماد ندادند.
این وزرای پیشنهادی در جریان دفاع از خود در صحن علنی مجلس به طور مستقیم و غیرمستقیم نقش خود در وقایع سال ۸۸ را انکار کرده و حاضر نشدند درباره تقلب در این سال و وقایع پس از آن سخن بگویند.
آن‌ها در سخنرانی خود همچنین با اعلام تبعیت از اوامر علی خامنه‌ای٬ خود را «سرباز» جمهوری اسلامی معرفی کردند و افزودند هیچ‌ اقدامی علیه نظام نداشته‌اند.
با حذف این سه عضو پیشنهادی کابینه یازدهم٬ ترکیب اصلی دولت حسن روحانی را محافظه‌کاران معتدلی تشکیل می‌دهند که فاصله قابل توجهی با اصول‌گرایان تندرو دارند.
نجفی٬ میلی‌منفرد و سلطانی‌فر سه نفری بودند که با گرایش‌های اصلاح‌طلبانه در کابینه پیشنهادی روحانی حضور داشتند.
برنامه‌ها٬ سخنرانی‌ها و مواضع دیگر اعضای کابینه روحانی که موفق به کسب رای اعتماد مجلس شدند٬ رویکردی محافظه‌کارانه٬ کلی و اعتدالی داشت و در آن‌ها کمتر از اصلاح امور سخن به میان آمد.
حسن روحانی نیز در سخنانی بار دیگر اعلام کرد در انتخاب هیچ یک از وزرای کابینه تحت «فشار» نبوده و بر اساس «پیام مردم» در انتخابات اخیر٬ وزرای خود را انتخاب کرده است.
آقای روحانی با این حال به این که بر اساس کدام پیام مردم٬ مصطفی پورمحمدی را که از وی به عنوان یکی از عوامل دخیل در کشتارهای دهه ۶۰ یاد می‌شود٬ انتخاب کرده٬ اشاره‌ای نکرد.

روحانی همچنین در دفاع از آن دسته وزرایی که در وقایع سال ۱۳۸۸ نقش داشتند گفت وقتی آن‌ها می‌گویند در این وقایع دست نداشته‌اند٬ نباید بر این موضوع اصرار کرد.
وی در عین حال از اعتراض‌های خیابانی به نتیجه انتخابات سال ۳۸۸ همچون علی خامنه‌ای با عنوان «اردوکشی خیابانی» نام برد و گفت مسائل آن سال باید با «اعتدال» حل و فصل شود.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود در دفاع از عباس آخوندی٬ وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت که افتخار می‌کند وی در دیدار با علی خامنه‌ای اعلام کرده که در انتخابات سال ۸۸ «تقلب» نشده است.
وی اظهار کرد: «آخوندی این شهامت را داشت که در آن سال‌های حساس در حضور رهبری بگوید که نه تنها تقلب نشده بلکه در انتخابات ایران امکان تقلب وجود ندارد‬.»