به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، شهریور ۰۸، ۱۳۹۲

فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه در مصاحبه با روزنامۀ فرانسوی "لوموند"

اولاند : حملۀ نظامی به رژیم اسد تا پیش از چهارشنبه محتمل است


رییس جمهوری فرانسه تأکید کرده است که مدارک کافی در تأئید به کارگیری سلاح های شیمیایی توسط رژیم بشار اسد به وفور در دست است و حتا مخالفت پارلمان انگلستان با مشارکت این کشور در اقدام نظامی علیه رژیم اسد تغییری در موضع فرانسه نخواهد داد. فرانسوا اولاند حتا بعید ندانسته که اقدام نظامی علیه بشار اسد تا پیش از چهارشنبه آینده صورت بپذیرد. او افزوده است که او گفتگوی عمیقی در این خصوص با باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، امروز خواهد داشت. برغم مخالفت پارلمان انگلستان با دخالت این کشور در حملۀ نظامی به رژیم دمشق، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا دیروز اعلام کرد که در صورت لزوم دولت آمریکا به طور یکجانبه و بر اساس منافع ملی اش دست به اقدام نظامی علیه حکومت سوریه خواهد زد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا همچنین گفت که "از نظر باراک اوباما پس از به کارگیری سلاح های شیمیایی علیه غیرنظامیان سوری منافع حیاتی آمریکا به چالش کشیده شده و کشورهایی که قوانین بین المللی در مورد به کارگیری سلاح های شیمیایی را نقض می کنند باید حساب پس بدهند." در این حال، چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی در مانیل، پایتخت فیلیپین، گفت : رویکرد آمریکا ایجاد یک ائتلاف بین المللی به منظور اقدام هماهنگ علیه رژیم دمشق است. او همچنین گفت که دولت واشنگتن به رأی دیروز پارلمان انگلستان احترام می گذارد که با که با 285 رأی مخالف و 272 رأی موافق پیشنهاد دیوید کامرون، نخست وزیر این کشور را برای شرکت در اقدام نظامی بریتانیا در حملۀ نظامی به رژیم دمشق رد کرد.

دیروز همچنین پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به مدت 45 دقیقه در مورد سوریه تشکیل جلسه دادند بی آنکه این جلسه به نتیجۀ مشخصی منجر شود. دولت روسیه، متحد نزدیک بشار اسد، امروز بار دیگر مخالفت خود را با هر نوع قطعنامه ای از سوی شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که به کارگیری اقدام نظامی علیه رژیم سوریه را مجاز بشمارد. 

در حالی که دولت واشنگتن در حال شکل دادن به یک ائتلاف بین المللی به منظور انجام اقدام نظامی علیه رژیم سوریه است، رادیو ارتش اسرائیل اعلام کرد که این کشور سامانه های دفاع موشکی خود را در تل آویو مستقر کرده است. 
روزنامه یدیعوت آحارونت تصریح کرده که سامانه های دفاع موشکی اسرائیل به سمت شمال کشور، یعنی به سوی سوریه نشانه گرفته اند. دیروز بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اظهار داشت که این کشور در واکنش به درگیری های نظامی احتمالی در سوریه دفاع ضدموشکی خود را تقویت کرده است. او همچنین تأکید کرد که این کشور دخالتی در جنگ داخلی سوریه ندارد، اما، اگر کشوری امنیت اسرائیل را تهدید کند با پاسخ قوی این کشور روبرو خواهد شد. دیروز محمدعلی جعفری، فرماندۀ سپاه پاسداران ایران، تهدید کرد که اگر رژیم سوریه مورد حملۀ خارجی قرار بگیرد اسرائیل فوراً نابود خواهد شد.
رادیو فرانسه