به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، شهریور ۰۸، ۱۳۹۲

وزیر امور خارجه آمریکا: در این حمله ۱۴۲۹ نفر از شهروندان سوریه بر اثر استفاده از سلاح شیمیایی کشته شدند، که ۴۲۶ نفر از آنان کودک بودند.

  جان کری: ما بر اساس یافته ها تصمیم می گیریم 

جان کری وزیر امور خارجه امریکا بعد از اتمام جلسه مشورتی رئیس جمهوری و اعضای کابینه درباره وضعیت سوریه ضمن سخنانی گفت: رئیس جمهوری اوباما در روزهای اخیر مشورتهای زیادی با تیم امنیت ملی وو رهبران کنگره انجام داده است. او از ما خواست مشورت دهیم که چه درباره حمله شیمیایی هفته قبل سوریه می دانیم.

آقای کری گفت ایالات متحده یافته های اطلاعاتی در باره تسلیحات شیمیایی سوریه را به دقت بررسی کرده است و اشتباهاتی را که در عراق مرتکب شد تکرار نخواهد کرد. جان کری با اشاره  به حمله شیمایی اخیر در حومه دمشق، گفت «جامعه اطلاعاتی ما اطلاعات مربوط به این حمله را بارها بررسی کرده است.»

گزارش اطلاعاتی آمریکا که روز جمعه منتشر شد  با اعتماد  زیاد دولت سوریه را مسئول حمله شیمیایی  می داند و می گوید بسیار نامحتمل است که این اقدام توطئه شورشیان بوده باشد.

وی با اشاره به انتشار گزارش غیر طبقه بندی شده دولت درباره حمله شیمیایی در سوریه صبح جمعه، و ارائه اسناد طبقه بندی شده به اعضای کنگره، گفت بعد از همه تحقیقها و دوباره بینی و بازبینی همه مدارک، بر اساس همه گزارشها و شواهد رژیم اسد، ما می دانیم که رژیم اسد بزرگترین زرادخانه شیمیایی در تمام خاورمیانه را دارد، ما می دانیم که از آن چند بار استفاده کرده و از جمله چهارشنبه گذشته استفاده کرده،  ما می دانیم که ۳ روز قبل از حمله رژیم اسد از محل استفاده بازدید کرده وآن را برای حمله مهیا کرده... در این حمله ۱۴۲۹ نفر از شهروندان سوریه بر اثر استفاده از سلاح شیمیایی کشته شدند، که ۴۲۶ نفر از آنان کودک بودند.

آقای کری با اشاره به گزارشهای رسیده از مقتولین چهارشنبه  در سوریه، با استناد به گزارشهای پزشکان، ناظران، و شاهدان، تایید کرد که اجساد آنها شاهدی است بر این که آنها توسط گاز سمی و حمله شیمیایی کشته شده اند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت ایالات متحده یافته های اطلاعاتی در باره تسلیحات شیمیایی سوریه را به دقت بررسی کرده است و اشتباهاتی را که در عراق مرتکب شد تکرار نخواهد کرد.

وی گفت بر اساس این یافته ها ما باید تصمیمی بگیریم که برای امنیت ملی ما ضروری است

وزیر امور خارجه آمریکا آن گاه به زیانهای عدم واکنش به استفاده رژیم اسد از سلاح شیمیایی پرداخت و گفت اگر واکنشی نشان داده نشود، دیگر کشورها نیز ممکن است به استفاده از آن بپردازند.

روز پنجشنبه پارلمان بریتانیا اجازه حمله  به سوریه نداد و حمله امریکا نیز ممکن است با مقاومتهایی در کنگره روبرو شود.

خبرگزاریها گزارش داده اند که سوریه در چند روز اخیر دست به نقل و انتقالهای نظامی زده است و برخی از تجهیزات نظامی خود - از جمله موشکهای اسکاد - را جا به جا کرده است.

نظرسنجی شبکه تلویزیونی ان بی سی نشان می دهد که ۸ نفر از هر ۱۰ امریکایی خواهان آن هستند که رئیس جمهوری قبل از حمله به سوریه، تایید کنگره را کسب کند.
بر اساس همین نظرسنجی، حمایت از یک حمله محدود به سوریه بیشتر از یک جنگ است. با این حال نیمی از مردم امریکا با هرگونه حمله نظامی به سوریه مخالف اند
شب پنجشنبه  مجلس عوام بریتانیا طرح نخست وزیر آن کشور را برای مشارکت در حمله ای نظامی به سوریه رد کرد.
فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، روز جمعه گفت رای پارلمان بریتانیا اثری بر موضع کشورش نسبت به اقدام نظامی علیه دمشق نخواهد گذارد. وی طی گفت و گویی با روزنامه فرانسوی لوموند گفت که در پی اقدام نظامی بین المللی با هدف براندازی دولت سوریه نیست، اما حمله شیمیایی هم نباید بی پاسخ بماند

وزیرامورخارجه لهستان می گوید روسیه درتحویل تسلیحات شیمیایی به سوریه نقش دارد و می تواند با استفاده ازنفوذ خود، بر روند مناقشه در آن کشور تاثیر بگذارد. رادوسلاوسیکورسکی روز جمعه در  ورشو به خبرنگاران گفت: «روسیه همچنان تاکید می کند با کاربرد سلاح های شیمیایی مخالف است، ولی ما می دانیم زرادخانه های دوران  اتحاد شوروی در آن کشور باقی است.»
وزیر امور خارجه ایتالیا نیز هشدار داده است که اقدام نظامی علیه سوریه می تواند به یک مناقشه جهانی تبدیل شود. بونینو روز جمعه درمصاحبه ای با یک شبکه خبری تلویزیونی گفت که سوریه در برابر حمله نظامی بدون مجوز سازمان ملل واکنش نشان می دهد و این رویداد ممکن است به یک درگیری گسترده جهانی بدل شود.
رسانه های ایتالیا به نقل از منابع دولتی می گویند آن کشور احتمالا  اجازه نخواهد داد کشور ثالثی از پایگاه های آن برای حمله به سوریه استفاده کنند.
صدای آمریکا