به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۰۲، ۱۳۹۲

یک‌میلیون کودک آواره دستاورد جنگ داخلی در سوریه

نگرانی جامعه بین‌المللی برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه 
فاجعه انسانی در سوریه می‌رود تا به جهنمی بدل شود و هر روز بر دامنه فاجعه انسانی و تبعات سوء حوادث اخیر افزوده می‌شود. انتشار تصاویر مربوط به کاربرد سلاح شیمیایی در حومه دمشق و کودکانی که در اثر این حادثه آسیب‌دیده بودند افکار عمومی در سطح بین‌المللی را شگفت‌زده کرد. مخالفان اسد تلفات این حمله شیمیایی را بین 500 تا 1300 نفر ذکر کرده‌اند. مخالفان گفته‌اند که مناطق «زملکا» و «جوبر» در حومه دمشق مورد هدف حمله شیمیایی قرار گرفته‌اند. دولت سوریه بلافاصله انجام چنین حمله‌ای از سوی نیروهای ارتش دولتی این کشور را تکذیب کرد و آن را دروغی مطرح شده از سوی مخالفان اسد دانست. استفاده از سلاح شیمیایی همواره به عنوان خط‌قرمز غرب با سوریه عنوان شده است. 
انتشار این خبر واکنش‌های گسترده بین‌المللی را به همراه داشت. بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز بهت‌زدگی از انتشار این موضوع خواستار تحقیق فوری برای کشف حقیقت ماجرا شده است. او از رایزنی بازرسان سازمان ملل با دولت دمشق برای بازدید از مکان‌های ادعایی خبر داده است. مقامات روس و آمریکایی از دولت سوریه خواسته‌اند تا امکان دسترسی بازرسان سازمان ملل به حومه دمشق را صادر کند. ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا از مذاکره با دبیرکل سازمان ملل متحد و وزرای امور خارجه آمریکا و قطر درباره حوادث اخیر خبر داده است. لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز درباره احتمال استفاده جامعه بین‌المللی از قوه قهریه در صورت تایید کاربرد سلاح شیمیایی از سوی دولت سوریه خبر داده است. سازمان ملل متحد خواستار امکان دسترسی سریع بازرسان به مناطق مشکوک به استفاده از گاز سارین شده است زیرا اثر این گاز به سرعت از بین می‌رود و احتمال ادامه تحقیقات را دشوارتر می‌کند. به گزارش بی‌بی‌سی، باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، ادعاها درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در حومه دمشق توسط نیروهای دولتی سوریه را به‌شدت نگران‌کننده دانست. رییس‌جمهوری آمریکا از دولت سوریه خواست تا به تیم سازمان ملل اجازه دسترسی به محل مورد نظر و بازرسی درباره ادعای استفاده از تسلیحات شیمیایی را بدهد. روسیه هم پیش‌تر از دولت سوریه خواست تا امکان دسترسی و بازرسی از این محل به تیم بازرسان سازمان ملل داده شود. به گفته وزارت خارجه روسیه، سرگئی لاورف، وزیر خارجه این کشور و جان کری، وزیر خارجه آمریکا موافقت خود را با انجام تحقیقاتی مستقل در این‌باره اعلام کردند. پیش‌تر یک مقام دولت سوریه گفته بود که به بازرسان اجازه بازدید از این محل داده نمی‌شود. باسم ابوعبدالله، یکی از مشاوران دولت سوریه، گفته بود که به تیم بازرسان سازمان ملل اجازه نمی‌دهد تا از این محل بازرسی کنند. ابوعبدالله افزوده بازدید از این محل در توافقنامه‌ای که هفته گذشته به امضای سازمان ملل و دولت سوریه رسید، قرار ندارد. در چند روز گذشته بیش از ‌هزاران آواره کرد سوریه در فرار از سوریه به‌شمال عراق وارد شده‌اند. آژانس‌های وابسته به سازمان ملل متحد نیز گفته‌اند که شمار کودکان سوری که به دلیل درگیری‌ها مجبور به فرار از این کشور شده‌اند به مرز یک‌میلیون نفر رسیده است. 

تردیدی درباره کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه وجود ندارد 

براساس گزارش وب‌سایت اشپیگل، کارشناسان شیمیایی متقاعد شده‌اند صدها نفر از شهروندان سوری در اثر حمله‌های متعدد انجام شده به وسیله سلاح‌های شیمیایی از روز چهارشنبه گذشته تاکنون جان خود را از دست داده‌اند. با این حال هنوز دقیقا مشخص نشده مسئولیت این حمله برعهده چه گروهی بوده است. تصاویر وحشتناکی از حمله شیمیایی انجام شده در صبح چهارشنبه منتشر شده است. جمعیت انبوهی از آسیب‌دیدگان که به بیمارستان عربین ناحیه‌ای در حومه شرقی دمشق منتقل می‌شدند. راهروهای بیمارستان پر از جمعیت بود و آسیب‌دیدگان در اثر حمله شیمیایی فریاد می‌زدند. ابواحمد پزشک داروساز ساکن عربین در این‌باره می‌گوید ما چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ هیچ کاری از ما بر نمی‌آید. از آغاز سال‌جاری میلادی این ناحیه تحت کنترل مخالفان اسد بوده است و در ماه‌های اخیر امکان ورود کمک‌های خارجی به این منطقه وجود نداشته است. هم‌اکنون حدود 10‌هزار نفر ساکن عربین هستند. تعداد کل کشته‌شدگان در اثر حمله شیمیایی روز چهارشنبه 63 نفر بوده است. با این حال اگر گزارش‌های منتشر شده از سوی مخالفان سوری تایید شود مجموعا 1300‌نفر در اثر حمله شیمیایی جان خود را از دست داده‌اند. تصاویر منتشر شده از سوریه وحشتناک و تکان‌دهنده هستند، با این حال هنوز به‌طور دقیق حمله شیمیایی تایید نشده است. تصاویر منتشر‌شده وجود ترشحاتی از دهان و بینی قربانیان را نشان می‌دهد که نشان از وجود عامل عصبی در سلاح شلیک شده دارند. استفن موگل یکی از کارشناسان مسائل شیمیایی در انستیتو دولت فدرال سوییس در این‌باره معتقد است که تصاویر منتشر شده کمتر تردیدی باقی می‌گذارند که در سلاح‌های استفاده شده عامل عصبی وجود داشته است. ابواحمد در ادامه مصاحبه خود با نشریه اشپیگل می‌گوید ما آتروپین کافی برای درمان بیماران در اختیار نداریم. بسیاری از آسیب‌دیدگان جان خود را از دست داده‌اند. بیرون آمدن کف از دهان، تغییر‌حالت چشم‌ها و تغییر رنگ پوست قربانیان به رنگ خاکستری همگی نشان از وجود عامل شیمیایی دارند. این پزشک سوری در ادامه می‌گوید که در زمان آغاز حمله شیمیایی عده‌ای از داوطلبان از ساکنان محلی آن ناحیه خواستند تا درها و پنجره‌های منازل‌شان را ببندند با این حال مردم هراسان نمی‌دانستند که باید در کجا پنهان شوند. حدود ساعت پنج بعدازظهر روز چهارشنبه مسجد شهر درباره حمله گازی به مردم هشدار داد. احمد در ادامه می‌گوید در آن زمان من در بیمارستان به کارکنان هشدارهای لازم را دادم. بسیاری از بیماران انتقال‌یافته به بیمارستان از میان کودکان بودند. 


همزمانی حملات شیمیایی با ورود بازرسان سازمان ملل 

شاهدان عینی در مصاحبه با اشپیگل از وقوع حمله شیمایی در حدود ساعت 3:45 بعدازظهر در منطقه زملکا، هرستا، عربین و چند روستای کوچک دیگر خبر داده‌اند. نکته جالب توجه آنجاست که این حملات تنها دو روز پس از ورود بازرسان سازمان ملل متحد به سوریه برای بررسی ادعای مطرح شده پیرامون احتمال استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه انجام شده است.