به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مرداد ۲۱، ۱۳۹۲

پس از ۴ سال و با شکست میزبان

تیم ملی بسکتبال ایران قهرمان آسیا شد

تیم ملی بسکتبال ایران در دیدار فینال رقابت‌های قهرمانی آسیا به مصاف فیلیپین میزبان مسابقات رفت و با نتیجه 85 بر 71 به پیروزی رسید و پس از چهار سال مجداً به مقام قهرمانی دست یافت. شاگردان مهمد بچیروویچ که پیش از این سهمیه جام جهانی 2014 را کسب کرده بودند در این دوره با اقتدار و بدون شکست به مقام قهرمانی رسیدند.
*کوارتر نخست: 17 بر 15 ایران

مهدی کامرانی،‌ حامد آفاق،‌ صمد نیکخواه بهرامی،‌ اوشین ساهاکیان و حامد حدادی همانند همیشه برای ایران وارد میدان شدند.

حامد حدادی سنتر 218 سانتی متری ایران در همان ابتدای بازی توپ را برای ایران تصاحب کرد و پس از آن نیز صمد نیکخواه‌بهرامی ایران را 2 بر صفر پیش انداخت. در ادامه دو تیم محتاطانه به کارشان ادامه می‌دادند و در حمله ناموفق بودند. ایران در این لحظات نمی‌توانست شوت‌هایش را وارد سبد حریف کند ولی دو توپ ربایی فیلیپینی‌ها این تیم را از ایران پیش انداخت.

سه دقیقه از کوارتر نخست گذشته بود که میزبان 6 بر 2 از ایران پیش افتاد اما این برتری خیلی دوام نیاورد و نفوذهای صمد و اوشین کار دست فیلیپین داد و دوباره ایران را پیش انداخت. داوودی و کاردوست نخستین تعویضی‌های ایران بودند که به جای کامرانی و حدادی وارد میدان شدند. پنج دقیقه از کوارتر نخست می‌گذشت اما کادرفنی فیلیپین هنوز از مارکوث دوثیت سنتر قدرتمندش استفاده نکرده بود.

کاپیتان صمد در این مسابقه روی فرم بود و هرچه می‌زد وارد سبد می‌شد. شوت سه امتیازی او ایران را 11 بر 10 پیش انداخت. بچیروویچ نیز کامرانی و داوودی را باهم وارد زمین کرد و با استفاده از سیستم دو گارد حمله‌های این تیم را کنترل کرد.

دقایق پایانی کوارتر نخست بدون امتیاز سپری شد و ایران با دفاع خوب از تک موقعیت‌هایش استفاده کرد و توانست برتری‌اش را به حریف تحمیل کند. در ادامه فیلیپین از چند اشتباه ایران استفاده کرد و فاصله را کاهش داد با این حال برتری ایران تا پایان کوارتر ادامه داشت و در نهایت شاگردان بچیروویچ 17 بر 15 در کوارتر نخست به پیروزی رسیدند.

*کوارتر دوم: 19 بر 18 فیلیپین

ایران در کوارتر دوم بازی را بهتر آغاز کرد. با آمدن حامد سهراب‌نژاد به میدان ایران توانست برتری‌اش را به حریف تحمیل کند. ایران در این کوارتر هم نمی‌توانست دفاع خوب و منسجمی داشته باشد اما در حمله موفق بود و گل‌هایی که می‌خورد را جبران می‌کرد. با پرتاب سه امتیازی مهدی کامرانی ایران 24 بر 20 از حریفش پیش افتاد و چهار دقیقه از کوارتر دوم گذشته بود.

فاصله امتیازی پیش آمده کافی بود تا داوری با سوت‌های مشکوکش به ضرر ایران نبض بازی را تغییر دهد. تصمیم‌های عجیب تیم داوری تعجب ملی پوشان ایران را در پی داشت اما شاگردان بچیروویچ تحت تاثیر قرار نمی‌گرفتند و به کارشان ادامه می‌دادند. با این حال داوران مسابقه سوت‌هایی نادرست می‌زدند و دقایق زیادی بازی را متوقف می‌کردند. سوت های نادرست آنها به سود ایرانی‌ها نبود و برعکس فیلیپینی‌ها از این آرامش به سود خود بهره می‌بردند.

در این دقایق چهار امتیاز ایران مورد قبول واقع نشد و بازی برای دقایق زیادی متوقف بود و داوران و ناظران در حال بررسی فیلم مسابقه بودند. در حالی که بازی فینال متوقف بود بازیکنان دو تیم با شوت زدن بدنشان را گرم نگه می‌داشتند. مشکل پیش آمده خراب شدن اسکوربورد بود!

پس از 7 دقیقه بازی دوباره آغاز شد و ایران با دفاع نفر به نفر حریفش را کنترل می‌کرد. ایران به امتیاز آوری خود ادامه داد و توانست 32 بر 23 پیش بیفتد. سرمربی فیلیپین در این دقایق با اعتراض به داوری سعی داشت در عملکرد دو تیم تاثیر بگذارد و موفق بود. با همین جو سازی توانست بر سوت‌های داوران نیز تاثیر بگذارد و ایران در همین دقایق پنج خطا شد و فیلیپین فاصله را کاهش داد.

دو دقیقه به پایان نیمه نخست مانده بود که ایران 35 بر 29 از حریفش پیش بود و در کوارتر دوم 18 بر 14 از میزبانش پیش بود. در دقایق پایانی فیلیپینی‌ها با حمایت پرشور تماشاگرانشان بهتر کار می‌کردند و با دفاع خوب و نفوذهای مهار نشدنی فاصله را کاهش می‌دادند. بازی 35 بر 31 بود و بچیروویچ که حامد حدادی را عصبانی می‌دید کاردوست را به جای او وارد زمین کرد. با این حال اشتباه‌های ملی پوشان ادامه‌دار بود و فرصت امتیازآوری به حریف می‌داد اما فیلیپینی‌ها نیز نمی‌توانستند از آن‌ها استفاده کنند.

اشتباه‌های فردی بازیکنان در دقیقه پایانی کوارتر دوم کار دست تیم ملی داد و فیلیپینی‌ها با یک پرتاب سه امتیازی فاصله را به حداقل رساند. ایران در حالی نیمه نخست را 35 بر 34 به سود خود به پایان رساند که در کوارتر دوم 19 بر 18 تن به شکست داد و وارد رختکن شد.

*کوارتر سوم: 27 بر 19 ایران

ایران کوارتر سوم را بهتر آغاز کرد و همان ابتدا با نفوذهای صمد و کامرانی 5 بر 2 از حریفش پیش افتاد. ایران در نیمه دوم نیز ترکیب اصلی‌اش را وارد میدان کرده بود و کادرفنی فیلیپین هنوز به سنتر تبعه‌اش بازی نمی‌داد. ایران با دفاع نفر به نفر حریف را کنترل کرده بود و خیلی راحت حمله‌های میزبان را متوقف می‌کرد. ایران در همان ابتدا توانست فاصله امنیتی را به خوبی افزایش دهد و فشار خوبی به حریف شرقی وارد کند که باعث شد کادرفنی فیلیپین در همان ابتدا یک زمان استراحت بگیرند.

سه دقیقه از کوارتر سوم گذشته بود که فیلیپینی‌ها پنج خطا شدند و کار ایران را برای ادامه مسابقه راحت‌تر کردند. بچیروویچ نیز از کنار زمین با آرامش خاصی شاگردانش را راهنمایی می‌کرد و در اکثر دقایق آنها را به دفاع فرا می‌خواند. در ادامه فیلیپین دفاع خود را یارگیری کرد و توانست موقعیت شوت بدست بیاورد. شوت سه امتیازی بازیکن شماره 5 فیلیپین لوییس آلفرد تنوریو وارد سبد ایران شد و دوباره فاصله امتیازی کاهش پیدا کرد. این بازیکن که در پست یک بازی می‌کرد ستاره تیمش بود و علمکرد قابل قبولی داشت.

چهار دقیقه از کوارتر سوم گذشته بود و ایران 49 بر 41 از میزبانش پیش بود و با دستور بچیروویچ سیستم دفاعی ایران منطقه‌ای شد و برابر حریف سرعتی جواب نداد و بازیکنان این تیم به راحتی به سمت سبد ایران نفوذ می‌کردند و امتیاز می‌آوردند. سیستم دفاعی ایران تغییر کرد و دفاع نفر به نفر ملی پوشان میزبان را کنترل کرد. دوباره فاصله امتیازی افزایش پیدا کرد و ایران 55 بر 45 از حریفش پیشی گرفت.

در دقایق پایانی فیلیپینی‌ها خطا می‌کردند و نیکخواه بهرامی امتیاز بدست می‌آورد. دفاع منطقه‌ای ایران یک،‌ دو، دو بود و با آمدن آرن داوودی قدرت دفاعی ایران بیشتر شده بود و ایران 59 بر 51 از حریفش پیش بود. یک دقیقه به پایان کوارتر سوم باقی مانده بود که صمد نیکخواه بهرامی چهار خطا شد و روی نیمکت نشست. برتری ایران تا انتهای کوارتر سوم ادامه داشت و در نهایت ایران توانست با پرتاب سه امتیازی مهدی کامرانی در ثانیه پایانی این کوارتر را 27 بر 19 به سود خود به پایان برساند.

*کوارتر چهارم: 23 بر 18 ایران

کوارتر پایانی در حالی آغاز شد که ایران 64 بر 53 از حریفش پیش بود. در غیاب صمد نیکخواه بهرامی که چهار خطا بود ایران دو گارده بازی می کرد و سیستمش نیز جواب می داد. ایران با امتیازآوری های کامرانی و ساهاکیان و دفاع خوب حدادی در زیر سبد حریف را تحت کنترل خود داشت و اجازه خود نمایی به میزبان نمی داد.

سه دقیقه از کوارتر پایانی گذشته بود و ایران 66 بر 54 از حریفش پیش بود. بازی به سود ایران آرام شده بود و فیلیپینی ها تقریبا کم آورده بودند و نمی توانستند کاری انجام دهند. بازی به سود مهمان ادامه داشت و در ادامه ایران به هفتادمین امتیازش نیز رسید. پنج دقیقه به پایان مسابقه باقی مانده بود و ایران 72 بر 59 از حریفش پیش بود و تنها پنج دقیقه تا سومین قهرمانی فاصله داشت. بچیروویچ دوباره کاپیتان تیمش را وارد زمین کرد تا در این دقایق بتواند از قدرت او برای رسیدن قهرمانی استفاده کند.

خستگی در چهره ملی پوشان دیده می شد اما در عملکرد آنها نه. فیلیپین در این دقایق پرس تمام زمین را در دستور کار قرار داشت اما تیم ملی با کامرانی و نیکخواه این پرس را شکست و بازهم امتیازآوری کرد. حمله های موفق ایران دفاع میزبان را عصبی کرده بود و آنها در سه دقیقه مانده به پایان مسابقه خطاهای زیادی داشتند.

ایران 76 بر 63 از حریفش پیش و صاحب توپ و میدان بود. نفوذ خوب صمد نیکخواه بهرامی به زیر سبد و پاس او به حدادی موقعیت خوبی برای بهترین سنتر آسیا ایجاد کرد و او نیز با یک اسلم دانک توپش را وارد سبد کرد. روحیه ملی پوشان دو چندان شده بود و ایرانی های حاضر در سالن مانیل نیز یکصدا ایران را تشویق می کردند.

به گزارش ایسنا،تنها دو دقیقه تا پایان مسابقه و قهرمانی ایران مانده بود و ایران 78 بر 63 از حریفش پیش بود. برتری ایران تا پایان کوارتر چهارم ادامه داشت و در نهایت ایران توانست در این کوارتر با نتیجه 23 بر 18 به پیروزی برسد و در نهایت 85 بر 71 میزبان را شکست دهد و برای سومین بار قهرمان آسیا شود. 
خبرگزاری های ایران