به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۲۲، ۱۳۹۲

تعقیب دو روزنامه‌نگاری که فروش مخفیانه اورانیوم به ایران را افشا کردند

پلیس زیمبابوه به دنبال جان راث و جروم استارکی



به گزارش خبرگزاری فرانسه از هراره پایتخت زیمبابوه، به نقل از یکی از نشریات هفتگی دولت این کشور به نام ساندی میل، پلیس زیمبابوه به دنبال جان راث و جروم استارکی، دو روزنامه‌نگار روزنامه بریتانیایی تایمز است.
این دو از سوی دولت زیمبابوه متهم شده‌اند که اطلاعات نادرستی را در رسانه خود مبنی بر امضای مخفیانه قرارداد صادرات اورانیوم زیمبابوه به سوی ایران منتشر کرده‌اند.
دیروز روزنامه تایمز به نقل از «گیفت چیمانیکیره» معاون وزیر معادن زیمبابوه نوشته بود که قرارداد صادرات اورانیوم به ایران بدون اطلاع وی امضا شده و تنها برخی از مقامات ارشد زیمبابوه از آن اطلاع دارند.
بر این اساس، امضای این قرارداد سال گذشته صورت گرفته، یعنی زمانی که تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه برنامه هسته‌ای ایران وضع شده بود.
این در حالی است که هفته نامه دولتی زیمبابوه به سراغ این مقام دولتی رفته و به نقل از وی نوشته که حرف‌هایش در روزنامه تایمز تحریف شده است.
معاون وزیر معادن زیمبابوه به ساندی میل گفته «هیچ مجوز صادراتی صادر نشده و من هرگز چنین چیز احمقانه‌ای نگفته‌ام. روزنامه تایمز برای بالا بردن فروش خود این دروغ را منتشر کرده است. این روزنامه بر اساس تصورات همیشگی از زیمبابوه، چیزهای منفی درباره این کشور می‌گوید.»
این اظهارات معاون وزیر معادن زیمبابوه در حالی است که خود شخص وزیر معادن زیمبابوه نیز امضای قرارداد صادرات اورانیوم به ایران را تکذیب کرده است.
اوبرت مپفو به خبرگزاری فرانسه گفته است: این یک خیال است، دولت ایران یا هیچ شخصی از ایران درخواست استخراج اورانیوم یا دیگر مواد معدنی را نداده است.
وی تأکید کرده که زیمبابوه اورانیوم صادر نکرده است.
وزیر معدن زیمبابوه اضافه کرده که اگر معاونش از امضای یک قرارداد اروانیوم با ایران سخن گفته، حتما رؤیاپردازی کرده است.
دیروز برخی از تحلیلگران به روزنامه تایمز گفته‌ بودند که هنوز زمان زیادی برای آماده شدن ذخایر اورانیوم زیمباوه برای صادرات باقی مانده است.
علاوه بر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، خود زیمبابوه نیز تحت فشار تحریم‌های بین‌المللی است.
برخی از شخصیت‌های سیاسی این کشور از جمله رابرت موگابه رییس جمهور زیمبابوه از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند.
موگابه از سوی مخالفانش در زیمباوه، متهم است که با تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ماه گذشته، مجددا به قدرت رسیده است.
موگابه در جریان سفر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور پیشین ایران به هراره در آوریل 2010، از جمهوری اسلامی و فعالیت‌های هسته‌ای‌اش حمایت کرده بود.