به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اسفند ۲۱، ۱۳۹۲

دبیرکل سازمان ملل متحد

بان کی مون: روحانی نتوانسته به وعده‌هایش عمل کند
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید دولت حسن روحانی از زمان روی کار آمدن نتوانسته کارزاری را که برای بهبود حقوق بشر وعده داده بود به پیش ببرد.

بی بی سی ـ بان کی مون که روز سه‌شنبه ( یازدهم مارس - ۲۰ اسفند) به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارش می‌داد ضمن برجسته کردن افزایش آمار اعدام‌ها در ایران، خواستار آزادی فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران و وکلای زندانی شد؛ کسانی که به گفته او به علت آن زندانی شده اند که "جویای حق آزادی بیان" بوده اند.
با وجود این، آقای بان از آزادی حدود ۸۰ زندانی سیاسی در ایران طی ماه‌های گذشته استقبال کرد و همچنین از آزادی نسرین ستودهو بازگشت به تحصیل و کار برخی از دانشجویان و استادان دانشگاه به عنوان اقدامات مثبت از زمان روی کار آمدن دولت آقای روحانی نام برد.

همزمان دبیرکل سازمان ملل متحد، از آمار بالای زندانیان عقیدتی، روزنامه‌نگاران و وکلای دربند در ایران انتقاد کرد و به طور خاص از مهدی کروبی و میرحسین موسوی دو کاندایدای معترض انتخابات سال ۱۳۸۸ نام برد و گفت که این دو بدون "هیچ‌گونه اعلام جرم یا محاکمه ای محصور" شده اند.
بان کی مون در سخنان خود از دولت حسن روحانی خواست که آزادی فوری آقایان موسوی و کروبی و دسترسی مناسب آنها به خدمات پزشکی را فراهم کند.

او همچنین در سخنان خود از عبدالفتاح سلطانی، کلیک محمد علی دادخواه و محمد سیف زاده، سه وکیل زندانی نام برد و گفت که آنها تنها به این علت که به دنبال احیای حق آزادی بیان بودند بازداشت شده‌اند.
دبیرکل سازمان ملل همچنین به آمار بالای اعدام‌ها در ماههای نخست سال جاری میلادی اشاره کرد و با اشاره به گزارش ناوی پیلای، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت: سال گذشته در ایران ۵۰۰ تا ۶۲۵ نفر اعدام شده اند که ۵۷ مورد از این اعدام ها در ملاء عام صورت گرفته است.
او اضافه کرد، اگر چه اکثر اعدام‌ها مربوط به محکومان قاچاق مواد‌مخدر بوده اما در میان اعدامیان زندانیان سیاسی و فعالان اقلیت‌های قومی هم وجود داشتند.

وی با اشاره به اعدام بیش از چهل زندانی در دو هفته نخست ماه ژانویه امسال، گفت: "به نظر می‌رسد دولت جدید هم رویه دولت سابق را دنبال می‌کند که از مجازات اعدام به کرات برای مقابله با جرایم استفاده می‌کرد".
بان کی مون همچنین از ممانعت ایران برای ورود گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل متحد به این کشور از سال ۲۰۰۵ تا کنون، انتقاد کرد.

قرار است احمد شهید، گزارشگر ویژه ایران سازمان ملل متحد به زودی گزارش سالانه خود درباره وضعیت کلیک حقوق بشر در ایران را در نشستی در ژنو ارایه کند.