به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اسفند ۲۱، ۱۳۹۲

مشاور آیت‌الله خامنه‌ای:

بان‌کی‌مون ناتوان‌ترین دبیرکل تاریخ سازمان ملل است
علی‌اکبر ولایتی،وزیر خارجه اسبق و مشاور امور رهبر جمهوری اسلامی، به طور کم سابقه‌ای از بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد انتقاد کرده و او را "ناتوان‌ترین دبیرکل در تاریخ" این سازمان خوانده است.
آقای ولایتی گفته است "تا آنجایی که من اطلاع دارم آقای بان‌کی مون نسبت به سایر دبیرکل‌های سازمان ملل متحد تا امروز شخصیت مستقلی را از خود نشان نداده است."
درخواست آزادی موسوی و کروبی
گفته های مشاور بین امور بین‌المللی آیت‌الله خامنه‌ای واکنش به اظهارات تازه آقای بان درباره ایران و درخواست او یرای آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی و دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ است.

آقایان کروبی و موسوی به همراه زهرا رهنورد، همسر آقای موسوی، بیش از سه سال است که در حبس خانگی قرار دارند. طی این مدت گزارش‌هایی حاکی از نگرانی از وضعیت سلامت آنها منتشر شده است.


دبیرکل سازمان ملل متحد دیروز در گزارش به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که این دو نامزد معترض انتخاباتی "بدون هیچ‌گونه اعلام جرم یا محاکمه‌ای د حصر قرار گرفته‌اند" و از دولت حسن روحانی خواست آزادی فوری آقایان موسوی و کروبی و دسترسی مناسب آنها به خدمات پزشکی را فراهم کند.

آقای بان در این گزارش به آمار بالای اعدام‌ در ایران در ماه‌های نخست سال جاری میلادی اشاره کرد و با یادآوری گزارش ناوی پیلای، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت سال گذشته ۵۰۰ تا ۶۲۵ نفر در ایران اعدام شدند که ۵۷ مورد از این اعدام ها در ملاعام بوده است.

یک روز پس از این اظهارات، آقای ولایتی گفت "بان کی مون فردی است که کاملا در اختیار آمریکایی‌هاست و هر آنچه که آمریکایی‌ها بخواهند از طریق تریبون سازمان ملل بیان کنند را به آقای بان کی مون گفته و او در رابطه با آن اظهار نظر می‌کند."
بی بی سی