به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۰۴، ۱۳۹۳

نشست سران هفت کشور صنعتی بدون حضور روسیه در هلند


عکس دسته‌جمعی سران گروه هشت در تابستان ۲۰۱۳ در ایرلند شمالی

سران هفت کشور صنعتی جهان روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، ۲۴ و ۲۵ مارس (۴ و ۵ فروردین) در لاهه با یکدیگر دیدار می‌کنند تا درباره بحران کریمه و اوکراین گفت‌وگو کنند.
سران هفت کشور صنعتی با این دیدار همچنین همبستگی خود در مخالفت با سیاست روسیه در اوکراین را اعلام می‌کنند. هفت کشور صنعتی جهان قبلا نشست‌های خود را با روسیه برگزار می‌کردند و به همین دلیل این گروه به نام "G8" شناخته می‌شد؛ اما پس از بحران اوکراین اعضای این گروه روسیه را تا اطلاع ثانوی از جمع خود اخراج کردند. به گفته دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، گزینه اخراج دائم روسیه از گروه G8 هم باید مطرح باشد.
اجلاس گروه هشت قرار بود امسال (۲۰۱۴) در سوچی روسیه برگزار شود. رهبران هفت کشور صنعتی جهان اما در اعتراض به اقدامات روسیه در اوکراین، نشست را به لاهه هلند منتقل کردند.
در نشست لاهه سران کشورهای آلمان، فرانسه، کانادا، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و آمریکا شرکت خواهند کرد. برگزاری این نشست چند ماه پیش از سوی باراک اوباما پیشنهاد شد. هدف اصلی نشست بررسی راه‌های جلوگیری از دستیابی تروریست‌ها به سلاح‌های کشتار جمعی و اتمی بود. پوتین پیشتر اعلام کرده بود که شخصا در این نشست شرکت نخواهد کرد و وزیر امور خارجه، سرگئی لاوروف را به نشست خواهد فرستاد.
در این نشست ۵۳ مقام از هفت کشور صنعتی دنیا، اتحادیه اروپا و عضو ناتو در لاهه جمع می‌شوند تا تصمیم بگیرند چگونه می‌توانند زباله‌های اتمی را کمتر و از آن‌ها بهتر محافظت کنند؛ چرا که در حال حاضر خطر "تروریسم اتمی" از بزرگترین تهدیدها برای بشریت برشمرده می‌شود.
بحران اوکراین اما بر نشست یادشده سایه افکنده است. سران هفت کشور صنعتی جهان قصد دارند در این نشست درباره به رسمیت شناختن پیوستن شبه‌جزیره کریمه به روسیه از سوی ولادیمیر پوتین مذاکره کنند.
باراک اوباما در حاشیه نشست امنیت اتمی در لاهه با رئیس جمهور چین نیز دیدار خواهد کرد. این دیدار یک روز پس از افشاگری‌های اسنودن صورت می‌گیرد. ادوارد اسنودن، پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا به تازگی فاش کرده که ایالات متحده از شرکت مخابراتی و فن‌آوری چینی نیز جاسوسی می‌کرده است.
رئیس جمهور آمریکا پس از لاهه به بروکسل می‌رود تا در روز چهارشنبه در نشست سران اروپا- آمریکا شرکت کند.
شرق آسیا و عربستان سعودی؛ مقصد اوباما پس از لاهه
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پس از ملاقات با سران کشورهای صنعتی در لاهه و پس از دیدار با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، در واتیکان به کره جنوبی و ژاپن خواهد رفت. اوباما در دیدار با سران ژاپن و کره جنوبی تلاش خواهد کرد تا اختلافات بین این دو کشور مهم آسیای شرقی را که از زمان جنگ جهانی دوم باقی است، در یک گفت‌وگوی رو در رو حل کند.
مقصد بعدی اوباما، عربستان سعودی خواهد بود. رئیس جمهور آمریکا قصد دارد در دیدار با پادشاه عربستان، نگرانی‌های ملک عبدالله درباره موضع آمریکا در مذاکرات اتمی با ایران را رفع کند. مسئله سوریه نیز موضوع دیگر گفت‌وگوی اوباما با ملک عبدالله خواهد بود.
عربستان خواهان فشار بیشتر آمریکا بر دولت سوریه است.
دویچه وله