به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اسفند ۱۵، ۱۳۹۲

بیانیه ی جبهه ملی ایران ــ تهران

به مناسبت چهل و هفتمین سالگرد درگذشت دکترمصدق
محاکمه دکتر محمد مصدق پس از کودتای ۲۸ مرداد در بیدادگاه نظامی شاه  

باز هم چهاردهم اسفند، سالروز درگذشت مرد بزرگ تاریخ ایران و بنیانگذار جبهه ملی دکتر محمد مصدق فرا رسید. او در روز چهاردهم اسفند ۱۳۴۵ در زمانی که سیزده سال از زندانی بودن او پس از کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، گذشته بود چشم از جهان فروبست و نامی نیک و اسطوره‌ای فناناپذیر از خود بجای گذاشت. در یک قرن اخیر از حیات سیاسی و اجتماعی مردم ایران صدها وکیل و وزیر و نخست‌وزیر و پادشاه و رهبر سیاسی در صحنه سیاسی این کشور ظهور یافته و ایفای نقش نموده‌اند ولی هیچیک نتوانستند جایگاه ملی و مردمی دکتر مصدق را در ایران و جهان کسب کنند و خورشید فروزان شخصیت بی‌نظیر مصدق همه و همه را تحت‌الشعاع خود قرار داد. علت این سربلندی کم نظیر تاریخی دکتر مصدق را باید در عملکرد و صفات و عقاید او جستجو نمود که اهم آنها از این قرار است:
۱- مصدق به «آزادی» عمیقاً باور داشت و آزادی را راه اصلی برای سعادت و خوشبختی ملت ایران می‌دانست. اولین بخش‌نامه او در مقام نخست‌وزیری عمق اعتقاد او به آزادی بیان و آزادی مطبوعات را نشان می‌دهد. تاکید او بر آزادی احزاب و اجتماعات در طول زندگی سیاسی‌اش همیشه و همه‌جا به چشم می‌خورد.
۲- مصدق به «استقلال» به منزله محور اصلی اعتلا و پیشرفت ایران می‌نگریست و معتقد بود که تا بیگانگان در این کشور نفوذ دارند جز غارت منابع و ثروت‌های ملی و تحمیل حاکمیت‌های دیکتاتوری و فاسد چیزی نصیب ملت ایران نخواهد گردید. به همین جهت در سراسر عمر با عوامل نفوذی و مزدور بیگانه و با استبداد و دیکتاتوری در ستیز بود.
۳- مصدق به «عدالت اجتماعی» به مثابه عامل اصلی شکوفایی و بقای کشور باور داشت و در هر فرصتی از حقوق کارگران و کشاورزان و قشرهای ضعیف جامعه حمایت می‌کرد و از یاد نمی‌رود که تاسیس «سازمان تامین اجتماعی» در ایران تنها یکی از اقدامات او در این راستا است.
۴- مصدق رهبری راستگو و پای‌بند به وعده‌ها و اظهارات خود بود. او هرگز به مردم دروغ نگفت و هرگز در صدد فریب مردم برنیامد.
۵- مصدق شخصیتی پاکدامن و درستکار بود و در تمام زندگی سیاسی‌اش و در تمام مقامات و مناصبی که کسب نمود، در حوزه مدیریت خود اجازه هیچگونه سوء استفاده و تجاوز به اموال عمومی را به احدی نداد.
۶- مصدق به شایسته‌سالاری اعتقاد داشت. نگاهی به فهرست همکاران و مشاوران او در دوران نخست‌وزیری نشان می‌دهد که او در هر رشته، برجسته‌ترین استادان و کارآمدترین متخصصین و شخصیت‌های مبرز در آن رشته را به همکاری فرا می‌خواند.
۷- مصدق ساده زیستی و زندگی همانند اکثریت مردم را انتخاب کرد. او با اینکه در خانواده اشرافی متولد شده بود به وابستگی‌های خانوادگی پشت کرد و در سلک مردم و همانند آنها زندگی نمود.
۸- مصدق بر سر حفظ منافع ملی چون کوه استوار و مقاوم بود و روی مواضعی که در ارتباط با منافع ملی بود تا پای جان ایستادگی داشت. برخورد او با قدرت‌های استعماری در نهضت ملی کردن نفت و مقاومت او در مقابل کودتای ۲۵ مرداد و ۲۸ مرداد ۳۲ گواه بر این مدعاست.
جبهه ملی ایران در چهل و هفتمین سالگرد درگذشت دکتر مصدق، این مردبزرگ تاریخ ایران به هموطنان عزیز تاکید می‌نماید که در شرایط حساس کنونی کشور جز مطالبه حقوق ملی و آزادی‌ها و حفظ استقلال یعنی حفظ منافع ملی در مقابل منافع دیگران و برقراری عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت و بطور قطع به جزراه مصدق راه دیگری در مقابل ما نیست.
تهـران – جبــهه مـــلی ایــران

۱۴ اسفند ۱۳۹۲